Author Topic: Switch!?  (Read 6511 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
Switch!?
« on: 22 March 2008, 16:44:12 »
Nou, gisteren eens wezen buurten bij Schreeven Brass. Zomaar eens kijken. En natuurlijk een saxje proberen. Heb redelijk gespeelt op een buescher tenor. Mooi instrument, maar voor mij noch wat te hoog gegrepen.

Maar ook gespeelt op een sopraan van yamaha. En ik moet zeggen, dat instrument heeft eigenlijk alles wat ik op dit moment in een sax zoek. Ik ga er nog zeker een paar andere proberen, uiteraard een gebogen. Maar als dat net zo lekker speelt als die yamaha, hou ik serieus rekening met een switch van tenor naar sopraan.

Het lijkt misschien erg onlogisch. Ik heb destijds - op een beetje vreemde manier  misschien - voor tenor gekozen, o.a. vanwege de sound. Maar dat valt een beetje tegen, uiteraard neem ik daarin mee dat ik nog een beginner ben. Maar mijn voorkeur voor de hoge nootjes (in heb blokfluittijdperk had ik een zware voorkeur voor de sopranino, de sopraan vond ik niks, de alt en tenor mooi maar niet voor mij) is nu toch ook weer bij de sax boven komen drijven.

Dit verhaal word vast vervolgt. :)

oja, btw in welke klasse moet ik yss 475 zetten: beginner/student - intermediate - prof??

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 23 March 2008, 11:29:01 »
Interessant, de alt sla je gemakshalve over? :) Maar ik begrijp je wel hoor, de klank van een sopraan heeft toch een bepaalde aantrekkingskracht. Je embouchure zal wel even een tikje krijgen maar dat is te trainen natuurlijk.

De YSS-475 is volgens mij de eenvoudigste sopraan van Yamaha, daarboven heb je nog de 675 en de 875, en die zijn twee keer zo duur als de 475...

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #2 on: 23 March 2008, 20:15:51 »
Quote from: "Anacho"
Interessant, de alt sla je gemakshalve over? :) Maar ik begrijp je wel hoor, de klank van een sopraan heeft toch een bepaalde aantrekkingskracht. Je embouchure zal wel even een tikje krijgen maar dat is te trainen natuurlijk.

Mmmh, ja dat klopt. Ik heb er weleens op geblazen, een paar keer zelfs en ik vond de klank niet mooi. Ook kreeg ik er beide keren met moeite een leuk geluid uit, maar dat kan uiteraard aan mij, en aan de combi mondstuk-riet zitten.

Ik vond die yss wel heel erg makkelijk aanspelen, maar naar ik begreep is dat vrij normaal voor een yamaha. Bij de NYS (tenor) die ik nu heb ligt dat duidelijk wat anders.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 23 March 2008, 22:05:38 »
Yamaha's zijn over het algemeen makkelijk te bespelen inderdaad. Spreken makkelijk aan en lopen soepel.
Wel vind ik de klank wat oppervlakkig en metalig.
Ik weet niet wat je budget is, maar je kunt beter kijken naar een Yanagisawa, Buffet Crampon of Selmer.
Deze zijn wat ronder en voller van klank.
Maar goed, dat is mijn mening. Proberen en nog eens proberen zal uitkomst bieden :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #4 on: 24 March 2008, 09:29:25 »
Quote from: "Amanda"
Ik weet niet wat je budget is, maar je kunt beter kijken naar een Yanagisawa, Buffet Crampon of Selmer.
Deze zijn wat ronder en voller van klank.
Maar goed, dat is mijn mening. Proberen en nog eens proberen zal uitkomst bieden :-D

Een Yanagisawa ed zijn misschien 2e hands voor mijn budget te krijgen?

Uiteraard is het jouw mening, dat is nou net waar ik naar vraag :). Als ik jouw mening (en die van anderen) niet zou willen weten zou ik hier geen vragen stellen. Dus graag op mijn opmerkingen schieten. :)

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 24 March 2008, 11:06:16 »
Quote from: "deHerbergier"
Ik heb wel een Borgani vintage gezien. Leek mij wel wat. Daar ga ik vanmiddag maar een kijken :)

Let er wel op dat het een vrij jonge Borgani is. Dus b.v. niet ouder dan 3 a 4 jaar. De vroegere Borgani's waren niet echt geweldig en zijn niet echt veel waard. De nieuwe Borgani's zijn wel goed (www.amsterdamwinds.nl) maar kosten ook gelijk een stuk meer.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #6 on: 24 March 2008, 13:52:54 »
Het was een exemplaar uit de jaren 60. Hij beviel mij niet echt, waarom zou ik niet onder woorden kunnen brengen. Ik heb hem dus maar laten liggen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #7 on: 24 March 2008, 20:54:53 »
Je embouchure zal wel even een tikje krijgen maar dat is te trainen natuurlijk.

mmh, ik krijg van de ervaren saxofonisten te horen dat de overstap van tenor naar sopraan niet zo heel eenvoudig is. Tenor vinden ze makkelijker te bespelen dan de sopraan.

Nu heb ik inmiddels drie tenoren bespeelt (NYS, Buescher en Amati) en bij alledrie heb ik problemen met de lage en hoge noten.

Ik heb twee sopranen bespeel (Yss-475 en Borgani) en bij beide krijg ik vrij eenvoudig de lage en hoge noten (2 octaven) eruit.

Nu ben ik een relatieve saxnoob, ik begrijp dit verschil niet, misschien is er een logische verklaring voor,dus als hier iemand een tip heb, graag.

Oja, in mijn blokfluit tijd had ik een absolute voorkeur voor een sopranino. :)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 24 March 2008, 21:46:57 »
het is niet zo dat omdat alle saxen dezelfde vingerzetting hebben ook de techniek van spelen hetzelfde is. Wanneer je bv een loopje speelt van laag naar hoog, is de afstand die je strottehoofd aflegt verschillend. Wanneer je bv op alt van C' naar C" gaat moet je strottehoofd een kleiner verschil overbruggen dan wanneer je dat op tenor of bari doet.
Elke sax heeft zijn eigen techniek nodig, en dat op meer punten dan alleen je embouchure.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #9 on: 25 March 2008, 21:29:38 »
Quote from: "Pieter"
het is niet zo dat omdat alle saxen dezelfde vingerzetting hebben ook de techniek van spelen hetzelfde is. Wanneer je bv een loopje speelt van laag naar hoog, is de afstand die je strottehoofd aflegt verschillend. Wanneer je bv op alt van C' naar C" gaat moet je strottehoofd een kleiner verschil overbruggen dan wanneer je dat op tenor of bari doet.
Elke sax heeft zijn eigen techniek nodig, en dat op meer punten dan alleen je embouchure.

Ok, dat verklaart in ieder geval een beetje waarom ik meer moeite heb met het leren van de tenor, dan de sopraan.

Ondanks dat ik eerder zei dat ik de borgani sopraan niet helemaal vond wat ik zocht, is het toch ook wel een prachtig instrument om eens te kijken of ik sopraan in beleving nu net zo leuk vind, als van één of twee keer bespelen. :)

Daarom, bezit ik vanaf nu mijn eerste echt eigen sax: een sopraan Borgani, volgens de verkopen uit de jaren 60. Komt een leuk geluid uit. Leuk om eens goed kennis mee te maken, zeker gezien de prijs. Fotos volgen nog. :)

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 25 March 2008, 21:55:40 »
Die van Marktplaats?  :-D Veel plezier met je instrument!

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #11 on: 26 March 2008, 07:36:14 »
Die van Marktplaats?  :-D Veel plezier met je instrument!

Yep. Speelt goed, ziet er aardig uit en was leuk geprijst. Kan ik geen buil aan vallen dacht ik. En nu ik er thuis op gespeelt heb: hij is erg goed. Mooie klank (ook in mijn studiehok), speelt lekker aan. En vooral dat laatste is een goede stimulans voor mij om lekker door te gaan. Op de tenor zag ik het de laatste tijd soms niet meer zitten.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #12 on: 26 March 2008, 09:11:10 »
Op de tenor zag ik het de laatste tijd soms niet meer zitten.

Hoezo dat?
't Is inderdaad zo... soms kan een nieuw (of ander) instrument je ineens weer een boost geven.

In elk geval.. gefeliciteerd!

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #13 on: 26 March 2008, 09:30:28 »
Quote from: "Tony"
Op de tenor zag ik het de laatste tijd soms niet meer zitten.

Hoezo dat?
't Is inderdaad zo... soms kan een nieuw (of ander) instrument je ineens weer een boost geven.

In elk geval.. gefeliciteerd!

Tja, als je avond aan avond stuk loopt op die lage noten. De hoge noten eruit komen alsof er een zakdoek in je toeter zit
word je er weleens moe van. Dan pakte ik wel mijn xaphoon en toeterde daar eens lustig op los, maar dat is toch een heel andere klank (wel erg mooi, maar anders) dan de sax. (Volgens mij hadden ze hem beter de pocket-klarinet kunnen noemen)

Verder ben ik ook wel bezig met het uitproberen van verschillende rieten. Rico Royal 2 en 2,5 heb ik geprobeerd. De 2,5 blaast wel lekker. Ook heb ik nog de VD ZZ en Java beide in 2,5 en Gonzalez 2,5 in huis, maar nog geen tijd gehad om die een lekker te testen.

Misschien ben ik wel gewoon te ongeduldig :). Maar die sopraan erbij is heel erg leuk.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #14 on: 29 March 2008, 14:04:19 »
Gelukkig hebben we de foto's nu ook ;)

En om het forum niet op zijn kop te zetten, de foto's zijn nogal groot, hier de links.

Update: foto's verwijderd...