Author Topic: Topsax (Alt)  (Read 7549 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
Topsax (Alt)
« on: 26 March 2008, 09:05:36 »
I.o.m. FB plaats ik mijn vraag hier.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Topsax in een harmonie oid? Hoe stemt deze sax, ook na een aantal maanden?

De vraag is ingegeven door iemand die ik recent sprak, die beweerde dat de chinese saxen (in het algemeen) leuk zijn om op te spelen, maar als je dan samen wilt spelen, zeker na enige tijd, niet meer te stemmen zijn.

En nee, ik stel deze vraag niet voor mijzelf. :)

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #1 on: 26 March 2008, 10:14:08 »
..en ook niet voor mij..BTW
 :)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Topsax (Alt)
« Reply #2 on: 26 March 2008, 10:27:03 »
Quote from: "deHerbergier"

De vraag is ingegeven door iemand die ik recent sprak, die beweerde dat de chinese saxen (in het algemeen) leuk zijn om op te spelen, maar als je dan samen wilt spelen, zeker na enige tijd, niet meer te stemmen zijn.

En nee, ik stel deze vraag niet voor mijzelf. :)

Ook al zeg je in het algemeen. Het is een enorme generalisering.

Ik heb een goede chinese sax gehad als kind, en vond hem in elk geval beter dan de taiwanese jupiter die ik later kreeg.

Alhoewel ik zelf niet gauw een chinese sax zou kopen, maar dat is dan enkel omdat ik liever een 2e hands yanagisawa koop voor hetzelfde geld.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 26 March 2008, 12:52:49 »
Ja, en wat bedoel je na een aantal maanden? Behalve het inslijten van kurkjes en viltjes verandert er niets aan welke sax dan ook. Wanneer je bedoelt, nadat je zelf een aantal maanden op een sax speelt, denk i kdat het goed is om je te realiseren dat stemming, ook op de allerbeste sax die er te vinden is, het moeilijkste is wat er is. Dat vergt je leven lang aandacht. Op een goede sax kun je alleen vrijwel altijd stellen dat het niet stemmen aan jezelf ligt en op een niet goede sax kan zlefs een beroepsspeler vaak niet stemmend spelen.
Ook stemmend spelen in een orkest is best een ingewikkelde materie waarbij je aan een stemapparaat absoluut niet genoeg hebt. er zijn nl best situaties waarbij je beter niet stemmend kunt spelen om toch een goede groepsklank te krijgen.

Stemming is voor een deel afhankelijk van techniek, veel noten op een sax vragen een verschillende techniek van spelen techniek van spelen en in een orkest maakt het nogal wat uit of je de bv een terst of een kwint speelt, kom je van hoog of van laag...hoe klinkt de rest om je heen? Kun je misschien op een moment beter niet wat minder stemmend spelen ivm de samenklank.

Er is veel kunde en kennis nodig om een sax te beoordelen op zijn stemming en vermogen om te kleuren. Ik maak me sterk dat er iemnad is die dat na een paar maanden spelen in huis heeft.
Er zijn ws best wel saxen te vinden in het goedkopere segment die je kunt laten stemmen, maar passen ze dan ook qua klankleur bij de rest van de groep?

En als het slijtage is wat zo'n sax minder laat stemmen, na verloop van tijd, moet dat op te lossen zijn en is het niet  op te lossen dat denk ik toch echt dat er in beginsel al meer aan gemankeerd heeft omdat de sax dan van dermate slechte kwaliteit zal zijn dat dat ook bij een nieuwe sax tot uiting komt.

Laat altijd een beroeps een sax uitzoeken! Begin er zelf niet aan wanneer je op zoek bent naar een sax voor serieus gebruik.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #4 on: 26 March 2008, 13:33:19 »
Quote from: "Pieter"
Ja, en wat bedoel je na een aantal maanden? Behalve het inslijten van kurkjes en viltjes verandert er niets aan welke sax dan ook.

:? Als ik de verhalen hier anders hoor over saxen die na een paar maanden gaan lekken zullen er diversen zijn die het niet met je eens zijn.

Overigens check ik een opmerking van iemand bij jullie. Dit is niet mijn eigen ervaring. Ik speel fijn op een leensax en probeer op een eigen en eerste sopraansax uit wat ik daarvan vind. Ik heb dus simpelweg geen ervaring met chinese saxen laat staan met stemproblemen.

Laat altijd een beroeps een sax uitzoeken! Begin er zelf niet aan wanneer je op zoek bent naar een sax voor serieus gebruik.

Wat is een beroeps? Iemand die les geeft (ook al is het misschien zelf een conservatorium student). En nee, ik wijs hierbij niemand aan. (Het lijkt wel of iedereen vandaag lange tenen heeft) :-D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 26 March 2008, 14:10:53 »
Ja, en wat bedoel je na een aantal maanden? Behalve het inslijten van kurkjes en viltjes verandert er niets aan welke sax dan ook.

:? Als ik de verhalen hier anders hoor over saxen die na een paar maanden gaan lekken zullen er diversen zijn die het niet met je eens zijn.

Er werd gesproken over STEMMING na een aantal maanden..
Die zal niet veranderen..
Lekken en dergelijke zullen bij een slechte wel eerder optreden..

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 26 March 2008, 14:25:59 »

Maar lekkage is een technisch mankement wat op te lossen hoort te zijn. Dan is dat in feite van ondergeschikt belang inzake stemming. Bovendien is het niet zo dat lekkage altijd stemmingsproblemen veroorzaakt. Of een sax gevoelig is voor lekkage heeft in feite niets met stemming te maken.

Overigens check ik een opmerking van iemand bij jullie. Dit is niet mijn eigen ervaring. Ik speel fijn op een leensax en probeer op een eigen en eerste sopraansax uit wat ik daarvan vind. Ik heb dus simpelweg geen ervaring met chinese saxen laat staan met stemproblemen.

Mijn antwoord geldt de vraag, niet de vrager.

Wat is een beroeps? Iemand die les geeft (ook al is het misschien zelf een conservatorium student). En nee, ik wijs hierbij niemand aan. (Het lijkt wel of iedereen vandaag lange tenen heeft) :-D

een beroeps is letterlijk iemand die betaald wordt voor iets wat hij of zij levert. Algemeen kun je denk ik wel stellen dat wanneer je het over een beroeps in de muziek hebt, iemand bedoeld wordt met een afgeronde vakopleiding. Nauurlijk zijn er amateurs die beter spelen als sommige beroepsspelers, maar het wordt redelijk lastig wanneer je in een gesprek elke uitzondering mee wilt laten wegen.
Ik zal je een voorbeeld geven van wat ik bedoel.
De laatste weken hoorde ik, een aantal keer een uitspraak uit de mond van verschillende beroepssaxofonisten. Het ene geval ging over hoge noten, nl Een amateur kan hoge noten spelen maar ze zijn nooit mooi.
de andere  uitspraak was de embouchure van een amateur is nooit goed genoeg om dit stuk goed stemmend te kunnen spelen.
Je kunt je hierdoor gekrenkt voelen, je kunt het ook gewoon aannemen.
De tijd, onder deskundige begeleiding, die door iemand op een vakopleiding gestoken wordt in het spelen, de diepgang en de verbreding van kennis die daar wordt opgedaan en de voortzetting daarvan in het beoepsleven kun je niet vergelijken met een amateur, die zeg maar heel verdienstelijk soms wel 30 uur per week studeert.

Er zijn veel saxen te koop waarop ook een beroeps niet kan spelen, je kunt dan rustig aannemen dat het aan de sax ligt, omdat die beroeps een hele stabiele factor is in het uittesten van een sax.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #7 on: 26 March 2008, 14:30:02 »
Quote from: "the martin"

Er werd gesproken over STEMMING na een aantal maanden..
Die zal niet veranderen..
Lekken en dergelijke zullen bij een slechte wel eerder optreden..

Als ik het dus goed begrijp is een sax die nieuw goed stemt doet dat ook na enige tijd nog. Oké.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: 26 March 2008, 14:36:08 »
Ik heb het hele verhaal nog maar eens gelezen, en ik denk dat de discussie een beetje de verkeerde kant op gaat. (En ik laat mij meeslepen)

De Vraag: (opnieuw geformuleerd) Hoe zijn chinese saxen - zoals topsax - in het samenspel met anderen? Speelt er iemand op de topsax in bijv. een harmonie of iets dergelijks.

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 26 March 2008, 14:40:11 »
Stemming van een sax is een natuurkundig principe toegepast op `onze` cultuur(ontwikkeling). Een sax die qua metrische afmetingen van de `pijp` goed is, zal goed blijven..of je moet er al een stuk afzagen of aan solderen...
Vooral de hals speelt een belangrijke rol.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #10 on: 26 March 2008, 14:54:30 »
Quote from: "FB"
Stemming van een sax is een natuurkundig principe toegepast op `onze` cultuur(ontwikkeling). Een sax die qua metrische afmetingen van de `pijp` goed is, zal goed blijven..of je moet er al een stuk afzagen of aan solderen...
Vooral de hals speelt een belangrijke rol.

De manier waarop ik een sax aanblaas is geen stemming?? Toen ik net begon en een C'tje aanblies op mijn tenor, kwam er een A uit. Dat lag niet aan de sax, maar aan mijn aanblazen. Inmiddels komt er op dat punt bijna een bes uit.

Kan er zo'n soort afwijking niet in de toeter zitten?

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 26 March 2008, 15:04:04 »
..als een sax niet goed `gebouwd`is stemt ie nooit...ook al laat je er een pro op spelen...

Een amateur kan zelfs een pro sax niet stemmend laten klinken...maar ook wel...

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 26 March 2008, 15:28:56 »

De laatste weken hoorde ik, een aantal keer een uitspraak uit de mond van verschillende beroepssaxofonisten. Het ene geval ging over hoge noten, nl Een amateur kan hoge noten spelen maar ze zijn nooit mooi.
de andere  uitspraak was de embouchure van een amateur is nooit goed genoeg om dit stuk goed stemmend te kunnen spelen.
Je kunt je hierdoor gekrenkt voelen, je kunt het ook gewoon aannemen.
De tijd, onder deskundige begeleiding, die door iemand op een vakopleiding gestoken wordt in het spelen, de diepgang en de verbreding van kennis die daar wordt opgedaan en de voortzetting daarvan in het beoepsleven kun je niet vergelijken met een amateur, die zeg maar heel verdienstelijk soms wel 30 uur per week studeert.

Dit vind ik wel een leuke discussie. Zeg namelijk nooit nooit. Ik ken verschillende amateurs. Goed geoefende amateurs overigens, die dus regelmatig spelen. En dan spreek ik over minimaal een uur per dag.
Deze kunnen zeer goed spelen en zijn ook mooi in de hoogte. Daar hoef je geen 30 uur per week voor te spelen. Dat kan ook met 15 uur per week. Natuurlijk zal dit langer duren en meer moeite kosten, maar het is wel mogelijk.

Ditzelfde geldt voor de stemming. Het gehoor van een amateur kan net zo goed zijn als dat van een prof. Alleen dat van een prof is meer geoefend. Wil niet automatisch zeggen dat een amateur niet in staat is om een dergelijk gehoor verder te ontwikkelen en op hetzelfde niveau te komen.

Ja, het is moeilijk, en ja die weg is lang. Maar niet onmogelijk ;)

Maar terug naar het stemmen van een sax binnen een orkest. Voorwaarde is dat de sax goed is afgesteld. Dit is merk onafhankelijk. De stemming van de sax wordt door meerdere factoren bepaald. Onveranderlijke factoren en veranderlijke. Als het bij de onveranderlijke al niet goed zit (bouw van de sax, beker, resonantie, enz) valt er weinig meer aan aan te passen. De veranderlijke uiteraard wel (mondstuk, hals, kleppen, enz.).

Een valse sax zal nooit zuiver worden. Echter kan de speler dat wel compenseren door een toon op te drijven of juist te laten zakken.

Een duur merk geeft geen garantie voor de stemming. Volgens mij is er niet 1 sax 100% stemmend. Een goede sax van een goedkoop merk kan net zo stemmend zijn als een sax van een duurder merk. Al zal je er minder van kunnen vinden, omdat je over het algemeen toch wel kan stellen dat je waar voor je geld krijgt.

Om een voorbeeld te geven:
een leerling van mij heeft een serie 2 sopraan van Selmer. Deze sax is in het boven register te laag en in het onder register te hoog. Zij kan dit aardig compenseren omdat ze de sax kent. Ik heb daar meer moeite mee.
Ik heb zelf een Schenkelaars sopraan thuis liggen. Deze is veel beter qua stemming. Alleen de klank is daar wat scherper en oppervlakkiger van. Dus minder geschikt voor het orkest.

Stemming is belangrijk in een harmonieorkest, maar ook de klank van je sax. De voorkeur heeft toch wel een ronde, warme en open klank. Dit kan deels door de combinatie mondstuk-riet gevormd worden, maar zeker ook door de sax. Is de sax wat scherp van klank is hij minder geschikt omdat hij minder mengt.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #13 on: 26 March 2008, 15:48:32 »
De manier waarop ik een sax aanblaas is geen stemming?? Toen ik net begon en een C'tje aanblies op mijn tenor, kwam er een A uit. Dat lag niet aan de sax, maar aan mijn aanblazen. Inmiddels komt er op dat punt bijna een bes uit.

Kan er zo'n soort afwijking niet in de toeter zitten?

Ja hoor... maar dan zit die afwijking er vanaf het begin of na een slordige onderhoudssessie (lees revisie door een prutser) in.
Maar zoals jij het nu omschrijft... zit:
a - je mondstuk wel ver genoeg op je toeter?
b - staat je tuner wel in de juiste toonsoort (Bb) of pitch (440)?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 26 March 2008, 16:23:31 »
Herbergier, volgens mij duurt het nog een poosje voordat je antwoord krijgt op je vraag.... :wink:

Geen enkele sax stemt, de nieuwe exemplaren zoals de references komen soms wel heel aardig in de buurt en ook onder de mark VI-en ken ik enkele exemplaren die vrij aardig stemmen.
Het is een beetje onzin om mbt tot een sax te praten over "of hij stemt, ja of nee". Geen enkel sax stemt. Het gaat over het vermogen om de sax stemmend te intoneren. Dus, idd een Selmer stemt niet, maar op een Selmer kun je altijd stemmend spelen, ten minste wanneer je de techniek beheerst. De Selmer waarop je dat niet kunt, is een maandagmorgenexemplaar. Dat is nl de grote meerwaarde van Selmers.
Er bestaan ook goedkopere saxen die best te intoneren zijn maar dan lever je altijd nog in op de klankkwaliteit, maar dat zijn keuze's die je kunt maken.

De hoogte van de klank die je produceert ligt aan de stand van je strottehoofd. Wanneer je een c speelt en je hoort een a, dan kan dat misschien wel aan je toeter liggen, maar dan kan die a nooit een bes worden, na verloop van tijd.

Verder wanneer je van toeter wisselt zul je altijd moeten wennen, je moet eigenlijk opnieuw alle spieren die bij intonatie komen kijken opnieuw moeten trainen, omdat de afwijkingen anders zijn. Het is belangrijk dat je je toeter goed kent. In dit verband heb ik het al eens gehad over het maken van een tendency chart. Dat is een goed hulpmiddel.

Overigens kan een ander mondstuk of hals, ook al zijn het dezelfde types, veel invloed hebben op het vermogen tot intoneren.

Nou ,herbergier......nog steeds geen antwoord op je vraag. Ik denk dat van belang is wat de rest van de saxgroep speelt. Wanneer dat een allegaartje is, maakt eht denk ik niet zo heel veel uit en zou je het eens kunnen proberen. Bij mijn orkest speelt de hele saxgroep, alten, tenoren en bari's op Mark VI-en. Ik ben de enige met een, maar wel eigen  :D SA80II. DAt verschil is al hoorbaar.