Author Topic: de rieten poll  (Read 13889 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 04 April 2008, 08:43:11 »
Ik gebruik ook de ZZ 2,5 voor tenor, en ook superial NY, maar beide zijn nog vrij nieuw voor me. Ook geruik ik wel v16, dus veel vandoren, aanvankelijk traditional, maar die klinken meer klassiek en gebruik ik niet meer.
Inscription on Lisa\'s New Sax]

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #16 on: 04 April 2008, 11:58:25 »
Vadooren Java voor de alt en de tenor. En Vandoren traditional voor de bariton.

Offline Albizzi

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 05 April 2008, 00:19:27 »
Ik speel op dit moment met Vandoren Jazz 3 (Selmer S80 C**).

Uit deze poll kunnen we voorlopig enkel besluiten dat er geen enkel rietje bovenuit steekt. Ofwel zijn ze dus 'allemaal' even goed, of even slecht :shock: Ofwel is het aanbod niet voldoende transparant, wat volgens mij het geval is. In mijn laatste doosje Vandoren jazz zitten vrij veel slechte rietjes...volgende keer wordt het terug Vandoren Traditional.

Offline anzy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 05 April 2008, 00:38:14 »
@Albizzi: idd, we kunnen heruit niet opmaken welk rietje 'het beste' is. Toch wilde ik graag een beetje een beeld krijgen wat geliefd is bij anderen. Wellicht had ik ook om een motivatie moeten vragen, want wat de een fijn vindt, vindt de ander naar.
concreet voorbeeld: vandoren vs rico royal: de een vind het pak&speelgemak van rico fijn, en wil het inspeelprobleem niet, terwijl de ander juist de weerstand van vandoren prettig vindt.

Dat soort dingetjes.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #19 on: 05 April 2008, 08:58:00 »
Quote from: "anzy"
concreet voorbeeld: vandoren vs rico royal: de een vind het pak&speelgemak van rico fijn, en wil het inspeelprobleem niet, terwijl de ander juist de weerstand van vandoren prettig vindt.

Dat soort dingetjes.

........die snap ik niet helemaal........

Wat rieten betreft,
Morgan 3C, VD Trad 3
Morgan 6C, LaVoz M en Rico Royal
STM7, LaVoz M en Rico Royal.

Bij mijn laatste zending rieten heb ik ook wat RJS en Java's mee laten komen, bevallen beide ook erg goed, al zijn de RJS erg onregelmatig qua uiterlijk, scheef gesneden etc. Met wat schuur en schraapwerk wel weer goed te krijgen.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #20 on: 05 April 2008, 20:45:37 »
Vandoren V16 voor mij. Geeft een lekkere sound die wat dikker is. Het riet heeft een dikkere tip en speelt daarom wat lastiger aan volgens mij.
Rico Royal gebruik ik ook, speelt makkelijker aan alleen klinkt ieler vergeleken met de V16... Voor klassiek gebruikte ik altijd Vandoren V5 (traditnional, blauwe doosje)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 05 April 2008, 21:51:41 »
Ik denk dat met 'inspelen'  wordt bedoeld dat het soms tijd kost voordat je rietje het pas lekker doet. Vandoren heeft dit m.i. wel, maar superial niet, die laatste spelen gelijk lekker, maar als die een tijde bespeeld zijn worden ze wat slapper. Volgens  mij hebben die ook een dunnere tip en spelen snel aan.Ook als ik lui ben en deze niet nat maken spelen ze ok, bij vandoren, en dan zeker traditional lukte me dan niet echt.
Inscription on Lisa\'s New Sax]

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #22 on: 05 April 2008, 21:54:21 »
Tenor: C* met VD Trad 2.5, ook weleens Java 2.5
Sopraan: 4C met VD Trad 2
Xaphoon: RR 2.5 (maar dat mag eigelijk wel wat harder, die blaas ik er snel dicht)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #23 on: 06 April 2008, 00:18:57 »
Quote from: "Bas*"
Ik denk dat met 'inspelen'  wordt bedoeld dat het soms tijd kost voordat je rietje het pas lekker doet. Vandoren heeft dit m.i. wel, maar superial niet, die laatste spelen gelijk lekker, maar als die een tijde bespeeld zijn worden ze wat slapper. Volgens  mij hebben die ook een dunnere tip en spelen snel aan.Ook als ik lui ben en deze niet nat maken spelen ze ok, bij vandoren, en dan zeker traditional lukte me dan niet echt.

heb ik ook met la voz, ideaal tijdens repetities waar je hier en daar een maatje blaast

Offline Albizzi

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 06 April 2008, 02:23:10 »
Het is waar dat Vandoren moet ingespeeld worden. Maar dat is toch ook afhankelijk van het nummer (de dikte). Als je een zwaarder rietje hebt zal dat meer ingespeeld moeten worden.

Ik zou eigenlijk graag is willen weten wat de prijsverschillen zijn. Kheb altijd Vandoren gekocht en ik vind die rietjes eigenlijk wel vrij duur. Is dat voor alle merken hetzelfde?

Offline anzy

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 06 April 2008, 13:52:38 »
@Albizzi: wat betaal jij voor rietjes?
Een muziekhandel bij mij in de buurt vraagt 3,50 per rietje, iets verderop in de straat zit nog een muziekhandel die 3 euro per riet vraagt, en als je je rieten besteld via webshops ligt de prijs rond de 24 euro per doosje van 10 (bijv. rieten.nl).
Ik heb laatst 2 doosjes rico royal gehaald (2,55 en 3) voor 19 euro per doosje, aangezien ze in de aanbieding waren.

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 06 April 2008, 20:48:05 »
Op bari meestal Rico Select Jazz, op alt nu nog JAVA's van Vandoren, maar daar ga ik mee stoppen: even het doosje opmaken (duur: anderhalf à twee jaar). Voor klassiek speel ik (uiteraard) gewoon op Traditonals, maar dat komt niet zo vaak meer voor. Zo'n Légère heb ik ook, maar elke keer dat ik er op speel ben ik er weer minder van onder de indruk.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Albizzi

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 07 April 2008, 00:07:53 »
Een muziekhandel bij mij in de buurt vraagt 3,50 per rietje, iets verderop in de straat zit nog een muziekhandel die 3 euro per riet vraagt, en als je je rieten besteld via webshops ligt de prijs rond de 24 euro per doosje van 10 (bijv. rieten.nl).
Ik heb laatst 2 doosjes rico royal gehaald (2,55 en 3) voor 19 euro per doosje, aangezien ze in de aanbieding waren.

Ik heb de laatste keer voor een pakje 35 euries betaald in de muziekhandel in mijn buurt. Niet echt de voordeligste blijkt nu. Misschien toch best via een webshop :roll:

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #28 on: 07 April 2008, 01:32:13 »
Quote from: "Albizzi"

Ik heb de laatste keer voor een pakje 35 euries betaald in de muziekhandel in mijn buurt. Niet echt de voordeligste blijkt nu. Misschien toch best via een webshop :roll:

saxcompany

heb geen aandelen, maar het is gewoon de goedkoopste
ze leveren in de hele eu

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #29 on: 07 April 2008, 22:04:15 »
Quote from: "Maaarten"
saxcompany

heb geen aandelen, maar het is gewoon de goedkoopste