verschil tussen S80 & Soloist

Started by rubenvliegen, 19 April 2008, 17:45:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rubenvliegen

Hallo allemaal ik zoek een nieuw mondstuk.Maar twijfel tussen de 2 bovenstaande.

Kunnen jullie me het verschil uitleggen en eventueel raad geven welke jullie zouden kiezen?

Mvg Ruben Vliegen
Tenorsax Selmer reference 36 antieklak
Tenorsax Adams
Mondstukken Selmer S80C* S80F

Thijs Leuven

Ik ken de verschillen niet, maar ik kan je wel wat advies geven over welke wij zouden kiezen.

Welke wij zouden kiezen hangt volledig van onszelf af. Hoe lang we spelen, wat voor stijl we spelen, wat voor voorkeuren we hebben etc.

Je kan hier informatie over de verschillen krijgen maar uiteindelijk is er toch echt maar één manier om erachter te komen welke je wilt hebben... Gewoon naar de winkel gaan en proberen maar!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Jeroen Conn

Hallo Ruben,

Op tenor heb ik geen ervaring met de Soloist, wel met de SA80. Op alt heb ik op beide gespeeld.

De SA80 is het 'standaard' mondstuk voor klassiek, harmonie e.d. Het heeft een mooi geluid dat goed projecteert. Met projectie bedoel ik hoe goed je toon draagt in een grotere ruimte.

De Soloist heeft een kleinere hoefijzervormige kamer die een meer gecentreerde klank oplevert, die meestal als wat 'romiger' en warmer wordt ervaren. De klank kan echter ook wat doffer worden waardoor de projectie minder is dan met een SA80. Hoe de Soloist het op tenor doet weet ik dus niet maar ik verwacht dat het geluid wat warmer en ronder zal zijn dan met je SA80's.

Als je in een ensemble of saxsectie speelt waarin iedereen op SA80 speelt zou ik op SA80 blijven spelen. Gewoon, omdat dat goed met elkaar mengt. En verder geldt natuurlijk wat Thijs ook zegt: gewoon gaan uitproberen.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Tom

Is het wel voor een harmonie?
Als het om solo spelen gaat zou ik voor heel iets anders geen.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

harpje

Quote from: "Jeroen Conn"Hallo Ruben,

Op tenor heb ik geen ervaring met de Soloist, wel met de SA80. Op alt heb ik op beide gespeeld.

De SA80 is het 'standaard' mondstuk voor klassiek, harmonie e.d. Het heeft een mooi geluid dat goed projecteert. Met projectie bedoel ik hoe goed je toon draagt in een grotere ruimte.

De Soloist heeft een kleinere hoefijzervormige kamer die een meer gecentreerde klank oplevert, die meestal als wat 'romiger' en warmer wordt ervaren. De klank kan echter ook wat doffer worden waardoor de projectie minder is dan met een SA80. Hoe de Soloist het op tenor doet weet ik dus niet maar ik verwacht dat het geluid wat warmer en ronder zal zijn dan met je SA80's.

Als je in een ensemble of saxsectie speelt waarin iedereen op SA80 speelt zou ik op SA80 blijven spelen. Gewoon, omdat dat goed met elkaar mengt. En verder geldt natuurlijk wat Thijs ook zegt: gewoon gaan uitproberen.

Ik speel op mijn tenoor op een soloist. op de gewone Sa80 kreeg ik mijn lucht niet weg. Of het geluid warmer is hangt erg af van je embouchure en het riet. Over projectie heb ik meestal niet te klagen :-D

rubenvliegen

Hoi allemaal

Het is voor in een harmonie te spelen. In september ook terug een een saxensemble.

Testen in een winkel ga ik zeker doen. Enkel nog een winkel vinden waar er ook enkele van mee kan krijgen om in de lessen te kunnen testen.

Ruben
Tenorsax Adams

Maaarten

neem maar een s80, die is goedkoper.
Je moet echt weg zijn van de soloist ofzo, anders is een soloist alleen maar extra geld, terwijl een s80 ook wel leuk is

Pieter

Een soloist voor alt blaast lekker makkelijk weg...alleen die klank.....klinkt nogal naar plastic. tot nu toe nog niet een tegengekomen die ik wil hebben.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

rubenvliegen

Oke ik denk dat mijn besluit dan wel zowat vast staat. En dus toch maar bij die goede oude S80 blijf enkel een beetje kleiner wegens problemen met kaak en dergerlijke.
Tenorsax Adams

Maaarten

ok dan

mijn mening is ook dat de tipopening al een enorme invloed heeft.
Mijn E klinkt totaal anders dan de C*
Daarom vind ik het niet zo nodig om meer te betalen voor soloist c*

Maaarten

daar heb ik geen notie van.

Wel heb ik het idee dat mondstukken vroeger preciezer werden afgewerkt.
Ik heb hier nog een selmer metal uit de jaren '60 liggen. Ik heb helaas nog niet kunnne vergelijken met de nieuwe, maar deze is tot in de puntjes netjes afgewerkt vergeleken met mijn STM uit 2006/7.

Het lijkt me dat de verschillen minder groot zijn als het gaat om eboniet mondstukken, dat is veel makkelijk netjes te maken.

Maaarten

ja dat is wel een kwestie van vraag en aanbod.
Vraag blijft of er een (groot) feitelijk verschil is.

Sommigen zullen het wel weten hier