Author Topic: voortekens van mineur toonladders  (Read 28228 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thijs

  • Guest
voortekens van mineur toonladders
« on: 15 June 2005, 17:07:21 »
hoi mijn naam is Thijs,

ik moet over een paar weken op B exame en ben nu toonladders aan het oefenen alleen kom ergens niet uit. ik weet opzich wel uit te rekenen welke voortekens het moeten worden, maar bij deze 3 kwam ik er niet uit.

wat zijn de voortekens van g mineur harmonisch en melodisch
fis mineur harmonisch en melodisch en
c mineur harmonisch en melodisch

alvast bedankt!


groetjes Thijs

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 15 June 2005, 17:54:14 »
g mineur is afgeleid van de toonladder van Bes majeur

dus het heeft 2 mollen Bes en Es

G mineur aelodisch: G, a, bes, c, d, es, f, g

bij harmonisch wordt de 7de verhoogd (de heen weg en de terugweg, dus stijgend en dalend)

bij melodisch wordt de 6de en 7de verhoogd (alleen de heenweg, dus stijgend en dus NIET de terugweg en dalend)

dat wilt zeggen dat de F een fis wordt bij harmonisch

en de Es een E wordt en F een fis wordt bij melodisch stijgend

Fis mineur toonladder is afgeleid van de toonladder van A majeur

en die heeft 3 kruizen namelijk: Cis, Fis en Gis

C mineur toonladder is afgeleid van de toonladder van Es majeur

en die heeft dus 3 mollen

je moet alle toonladders kunnen over 2 octaven behalve!!!
de toonladder van Fis mineur: reden ik denk dat die niet verplicht is omdat je op veel oude saxen geen hoge Fis kan spelen (doordat die er gewoon niet op zit) dus zou het niet eerlijk zijn

De toonladder van G majeur en A majeur hoeft ook niet (het is niet verplicht om uit het altisimo register te spelen)

vertel het me als ik het fout heb ik heb dit uit me hoofd dus weet ik het niet zeker...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Thijs

  • Guest
(No subject)
« Reply #2 on: 15 June 2005, 18:05:52 »
he daan, bedankt voor je reactie, en over welke toonladdres in moet spelen, majeur tot 3 kruizen en mollen, en daar ook de mineur van.

Thijs

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #3 on: 15 June 2005, 18:58:42 »
Quote from: "Thijs"
he daan, bedankt voor je reactie, en over welke toonladdres in moet spelen, majeur tot 3 kruizen en mollen, en daar ook de mineur van.

Thijs

Ja je moet alle toonladders kennen t/m 3 mollen en 3 kruizen + de mineur toonladder ervan en Aelodisch (normale mineur), Harmonisch, en Melodisch en natuurlijk de drieklanken ook...

Quote from: "Jazz"
Das mooi uitgelegd Daan, alleen geraak ik maar niet gewoon aan jullie gebruik van Fis en Bes enzo, wij in België praten over Fa# en Si b enzo.
Tis maar hoe je het gewoon bent zeker...


Fa# en Si b :S uuh hoe spreek je die uit, dan klopt het ook niet echt meer vergeleken met het alfabet

maarja belgen hé die zijn anders ;)

al wil ik wel graag weten de "Belgische Chromatische toonladder"

hier heb je de "Nederlandse Chromatische toonladder":

(Vanaf G)

G, Gis/As, A, Ais/Bes, B, Bis/C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, Eis/F, Fis/Ges, G[/b]

(ik zet maar niet de Dubbel kruizen en mollen neer ;) dat zou wat lastiger lezen zijn)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Thijs

  • Guest
(No subject)
« Reply #4 on: 15 June 2005, 20:11:27 »
bij ons bij de harmonie kennen alleen de 50+ leden fa# en si b...

Thijs

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #5 on: 15 June 2005, 21:41:42 »
je kan de mineur toonladders berekenen. stel dat je g mineur wil weten. dan kijk je eerst naar de majeur toonladder. die heeft 1 kruis. de regel is Voor mineur moet je 3 mollen erbij, of 3 krijzen eraf rekenen
zal het even uitleggen. in het geval van g is het dus 2 mollen. je moet het als een soort termometer zien. als je bes mineur wil hebben (bes majeur 2 mollen) reken je er dus 3 mollen bij, dus dit is 5 mollen.

melodisch= 6e en 7e verhoogd, op de terugweg (naar beneden) herstellen en dus niet verhogd spelen. dit is theoretisch maar in de praktijk spelen ze de 6e en 7e altijd verhoogd bij melodische ladders.

harmonisch is de 7e verhoogd. heen en terug dus dit is simpel.

ik hoop dat e hier wat aan hebt. als je het niet snapt dan moet je het even aangeven. dan leg ik het nopg makkelijker uit. dit is (vind ik) de makkelijkkste manier om mineur toonladders te berekenen. hoe vaker je hem berekend, hoe meer je ze uit je hoofd begint te weten
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #6 on: 16 June 2005, 11:20:47 »
Quote from: "Jazz"
bij ons bij de harmonie kennen alleen de 50+ leden fa# en si b...

hoe oud ben je Jazz  :lol:

(Misschien lopen ze achter in belgie, of vinden ze het moeilijk zich aante passen :P )

Quote from: "Jazz"
waar jullie "es" achter zetten, zeggen wij "kruis", (dus: Fis = Fa kruis =Fa #)
waar jullie "is" achter zetten, zeggen wij "b", "mol" (of "b mol") (dus: Bes = si mol = Si b)

 :lol:  hihi tja belgen he

als wij "es" erachter zetten zoals Bes (b) dan zeggen hun een "kruis" :P ,B #
en als wij "is" erachterzetten zoals Fis (#) dan zeggen hun een "mol"

 :lol:

wij zeggen soms ook wel F# maar de hele naam is makkelijker, al zeggen wij meestal bij Ab of As inplaats van Aes.

Quote from: "saxy-benny"
je kan de mineur toonladders berekenen. stel dat je g mineur wil weten. dan kijk je eerst naar de majeur toonladder. die heeft 1 kruis. de regel is Voor mineur moet je 3 mollen erbij, of 3 krijzen eraf rekenen
zal het even uitleggen. in het geval van g is het dus 2 mollen. je moet het als een soort termometer zien. als je bes mineur wil hebben (bes majeur 2 mollen) reken je er dus 3 mollen bij, dus dit is 5 mollen.


ik doe altijd 2 naar beneden vanaf de majeur (of 5 omhoog natuurlijk)

Voorbeeld:

je hebt de toonladder van C majeur (geen voortekens dus)

en je weet niet wat de mineur is dan ga je 2 omlaag.

dus van C, B, A

dan heb je dus A mineur de afgeleide toonladder van C majeur

en de "normale mineur" toonladder wordt vaak aelodisch genoemd.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #7 on: 16 June 2005, 14:08:31 »
niet alles sirieus nemen hé ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #8 on: 16 June 2005, 14:11:59 »
zo best lang sax speel je :) maar niet offtopic gaan he  [-X  [-(  :-k  ](*,)  =;

iemand nog een vraagje over toonladders? :P
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pato

  • Member
  • *
  • Posts: 82
(No subject)
« Reply #9 on: 16 June 2005, 14:15:53 »
als wij "es" erachter zetten zoals Bes (b) dan zeggen hun een "kruis"  ,B #
en als wij "is" erachterzetten zoals Fis (#) dan zeggen hun een "mol"


hier zit een foutje in

een Fis --------> Fa#
een Bes ---------> Si b

net andersom dus

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 16 June 2005, 14:21:43 »
ow dus de Fis is hetzelfde als de Si b
en de Bes is hetzelfde als de Fa#

Dacht ik het eindelijk te begrijpen en dacht ik dat hij een fout had gemaakt...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #11 on: 17 June 2005, 11:16:18 »
maar je kan het ook doen via de toonafstanden.

zoals tussen B en C een halve zit.

Hier heb je de toonafstanden van de
majeur toonladders:

1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2
(spreektaal, heel heel half heel heel heel half)

dus als je het even niet meer weet dan ga je het gewoon uitschrijfen ofzo:
voorbeel je weet de toonladder C majeur niet
je weet in iedergeval dat hij op C begint (dat lijkt mij logisch...)

C - D (hele toonafstand)
D - E (hele toonafstand)
E - F (halve toonafstand, Eis enharmonisch is F)
F - G (hele toonafstand)
G - A (hele toonafstand)
A - B (hele toonafstand)
B - C (halve toonafstand, Bis enharmonisch is C)

Enharmonisch betekend: Noten die hetzelfde klinken maardan anders heten (Dus de Bis en de C klinken hetzelfde maar ze heten anders)
theoretisch gezien dus ook op je (schriftelijke) examen moet je altijd van de stamtoon afgaan ook als je bepaalde reeks tonen noemt.

Hier de toonafstanden van de mineur toonladder:
1 - 1/2 - 1 - 1 - 1/2 - 1 -1
(voorbeeld van A mineur)
A - B - C - D - E - F - G - A (je ka nu zelf wel invullen welke de halve toonafstanden zijn hoop ik).
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pato

  • Member
  • *
  • Posts: 82
(No subject)
« Reply #12 on: 17 June 2005, 18:01:31 »
daan, nou doe je het nog fout;)

kruisen:

een c wordt een do
een cis wordt een do # (spreek uit kruis)
d wordt re
dis wordt re #
enz

en met mollen:

B wordt si
bes wordt Si b
a wordt la
as wordt la B

enz

Offline Ben Rodenburg

  • Member
  • *
  • Posts: 1.211
  • Gender: Male
    • Website
(No subject)
« Reply #13 on: 17 June 2005, 19:04:31 »
ik begrijp je wel hoor daan :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 17 June 2005, 20:58:34 »
Quote from: "Pato"
daan, nou doe je het nog fout;)

kruisen:

een c wordt een do
een cis wordt een do # (spreek uit kruis)
d wordt re
dis wordt re #
enz

en met mollen:

B wordt si
bes wordt Si b
a wordt la
as wordt la B

enz


ok laat maar zitten eerder dat ik die Belgen begrijp  :roll:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."