Main Menu

Mooie toon?

Started by jeebee50, 01 June 2008, 21:11:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeebee50

Zeg het maar.
Ik speel nu 3 jaar redelijk intensief saxofoon. Mijn toon blijft nogal iel, dun en zeker instabiel (zweverig).
Waarom krijg ik niet een volle warme klank, zoals mijn zoon van 13 die lang niet zoveel oefent als ik?
Wat moet ik dan nog meer doen?
QuoteTo sax or not to sax, is that a question?
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Maaarten

misschien vind jij je zoon wel beter klinken.

Ik vind een ander ook gauw mooier klinken dan ikzelf.

Maar iedereen heeft zijn eigen klank, speel je niet te erg op het puntje?

EelcoW

het antwoord op alle vragen: lange noten oefeningen! Hiermee verbeter je je toon en je stabiliteit.

wat voor sax, mondstuk en riet gebruik je?

niesten

Neem ook jullie beide eens op en luister dan naar de verschillen !
Als je zelf speelt, ervaar je dit heel anders dan dat iemand anders het hoort.

En om te verbeteren: idd veel lange noten oefenen...

the martin

Een Conn mexico met een OL 5 gaat naar mijn mening niet vol klinken...
(Maar dat is zoals altijd weer erg kort door de bocht  8) )

Welke sax speelt je zoon..... :?:
Welk riet gebruik jezelf...

jeebee50

Onze klank opnemen vind ik wel een goed idee, alhoewel mijn vrouw lief ook vindt dat mijn zoon een mooiere klank heeft. :?
Ik heb gehoord van lange tonen spelen en doe dat ook wel eens. Dan valt het al niet mee om stabiel te blijven. Is dit trouwens totaal anders dan bijv. een lang stuk spelen? Daar kan ik ook wel vermoeid door raken in mijn embouchure.
Ik speel trouwens op een altsax Conn Mexico met een Otto Link 5 metalen mondstuk en momenteel rieten 2,5 van Francois Louis.
Mijn zoon daareentegen speelt een Yamaha Yas 275 met een kunststof riet van Legere en een Selmer C* mondstuk.
Als ik op zijn sax speelt is de klank blikkeriger t.o.v. mijn sax, dus mijn sax vindt ik al voller.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik een hele iele toon heb van nature, die veel meer verbeterd moet worden.

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

the martin

long-tones zijn oefeningen met lang aangehouden spel (één adem)..
Dit kunnen lange noten zijn maar ook langzaam gespeelde toonladders of zo..

Doel, goede ademhaling, klank, ademsteun etc...

Mijn tip...
Probeer je zelf "open te zetten". Keel open zetten (Denk aan de klinker OOOO), goede houding, VEEL lucht, altijd veel lucht, wie weet een stapje zwaarder qua riet, embouchure ontspannen..

Tessy

Ik zou eens wat andere mondstukken gaan testen. Het kan zijn dat het mondstuk /riet waar je nu op speelt gewoon te licht is voor jou...

JazZeus

Vergeet ook niet dat een Selmer C* een klassiek monstuk is, met een volle toon, en de Otto Link meer bekend staat als een jazzmondstuk 'voor het betere scheurwerk' (overdreven). Als je van wat 'heftiger' houdt is dat mooi, maar ik denk niet dat het verstandig is een klassiek geluid uit een Otto Link te gaan (proberen te) halen.

Dat jij ook moeite hebt met de C* ligt waarschijnlijk gewoon aan oefening. Voordat je aan een mondstuk gewend bent, ben je toch wel een paar speeluurtjes verder.

2,5 rieten zijn niet dik, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Speel je wel met genoeg ademdruk? Probeer je onderste buikspieren aan te spannen tijdens het spelen. Probeer ook altijd met 'veel lucht' te spelen, niet harder, maar gewoon voller.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Maaarten

Quote from: "jeebee50"Onze klank opnemen vind ik wel een goed idee, alhoewel mijn vrouw lief ook vindt dat mijn zoon een mooiere klank heeft. :?

:-D

maar een combi OL5 en FL2,5
geen wonder dat het iel klinkt.

Mijn advies: ga toch als je echt zeker wil zijn een tijdje met zelfde mondstuk en riet als je zoon spelen, of neem een zwaarder riet als je dat aankunt.

Goed dat je kritisch bent naar je eigen sound, maar maak jezelf niet te druk erom! Dat ondermijnt je zelfvertrouwen!

jeebee50

Quote from: "Maaarten"maar een combi OL5 en FL2,5
geen wonder dat het iel klinkt.

Mijn advies: ga toch als je echt zeker wil zijn een tijdje met zelfde mondstuk en riet als je zoon spelen, of neem een zwaarder riet als je dat aankunt.

Ik heb 2 jaar met een zelfde combinatie gespeeld als mijn zoon (alleen geen kunststof riet) maar wilde juist van de selmer C* af, omdat deze niet genoeg naar een saxofoon klinkt (te klassiek). Deze Otto link klinkt echt niet als een scheurijzer hoor, het zit op een grensgebied.

Wat mankeert er dan aan de combinatie OL5 en FL2,5?

Tony

Heb je trouwens wel eens op de setup van je zoon gespeeld?
Hoe klonk dat?

In principe is er weinig mis met een OL5 en FL2.5
FL geeft van nature een vrij heldere toon. 2.5 is was dunnig dus zou je eens een 3 kunnen proberen. Tip 5 is ook niet echt groot dus die combi zou je toon iets dunner kunnen maken.

Maar een onstabiele toon. Kan komen doordat je het mondstuk niet vergenoeg in je mond hebt en wellicht iets te hard knijpt. Je embouchure hoort ontspannen te zijn.

EelcoW

OL5 heeft een kleine tipopening en kleine kamer, en fl2.5 is een best licht riet. Hierdoor worden de hogere tonen versterkt, en krijg je een beetje een iele klank. Een Conn Mexico heeft van nature ook geen hele grote klank, dus dat versterkt het ook nog een beetje (verder geen slechte saxen hoor! ik heb er 10 jaar op gespeeld).
Ik zou ook wat zwaardere rieten aanraden.

jeebee50

Quote from: "Tony"In principe is er weinig mis met een OL5 en FL2.5
FL geeft van nature een vrij heldere toon. 2.5 is was dunnig dus zou je eens een 3 kunnen proberen. Tip 5 is ook niet echt groot dus die combi zou je toon iets dunner kunnen maken.

Maar een onstabiele toon. Kan komen doordat je het mondstuk niet vergenoeg in je mond hebt en wellicht iets te hard knijpt. Je embouchure hoort ontspannen te zijn.

Ja, ik knijp inderdaad te hard :evil: , maar leer dat maar eens af!(hoe?) :( . Ik heb wel eens een overstap gemaakt naar een zwaarder riet van een ander merk, dat ging absoluut niet. Ik heb zelfs omdat mijn embouchure niet lekker ging, rieten van 1,5 gebruikt. Ik kwam op deze rieten omdat deze in ieder geval consequent zijn (ik heb vele andere rieten weggegooid).

Is er nog een leuke combinatie te verzinnen voor mijn Otto Link?

the martin

Quote from: "jeebee50"Ja, ik knijp inderdaad te hard :evil: , maar leer dat maar eens af!(hoe?) :( .

De tips staan hier boven :-D

Quote from: "jeebee50"Ik heb wel eens een overstap gemaakt naar een zwaarder riet van een ander merk, dat ging absoluut niet.

2,5 bij het ene merk/type riet is niet/hoeft niet vergelijkbaar te zijn met 2,5 bij een ander merk/type. Het zou dus zo maar kunnen zijn dat je plotseling naar een veel te stevig riet bent overgegaan...

Bijv de overgang van een FL 2,5 naar een vandoren klassiek 3 is volgens mij gigantisch. Ik zou eens Rico royal 3 proberen. Betaalbaar en iets warmer van klank (denk ik, hoewel ik geen ervaring heb met FL)