Klevende Kleppen

Started by JR, 07 June 2008, 08:27:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JR

Met mijn alt heb ik last van een klevende Gis klep en ook de C3 en C5 zitten soms vast. Nu stop ik als ik de sax opberg een soort vloeipapier ertussen, dat helpt wel, maar soms vergeet ik dat.
Mijn vraag is: is er een manier om polsters te reinigen, zodat de aanslag eraf gaat? (of een andere oplossing)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

EelcoW

Als het heel erg is, kan je de kleppen er even afhalen en de polsters even schoonmaken. Verder gebruik ik vaak powderpaper. Dat werkt prima. Te koop bij je plaatselijke saxofoonzaak.

Anacho

Bankbiljetten werken ook, die koop je bij de pinautomaat ;). Ik heb pas nog een briefje van tien gulden onder de gisklep van m'n sopraan gestoken, in stijl van het instrument dus  :-D.

JR

Quote from: "Eelcow"Als het heel erg is, kan je de kleppen er even afhalen en de polsters even schoonmaken. Verder gebruik ik vaak powderpaper. Dat werkt prima. Te koop bij je plaatselijke saxofoonzaak.

:roll: Dat schoonmaken, waarmee doe je dat?
spiritus, alcohol, groene zeep, of  :?: ?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

CBone

Een wattip met een druppel aansteker-benzine (zippo) werkt vaak afdoende, kan je de kleppen gewoon laten zitten. Niet alleen de groef in het polster schoonmaken, maar belangrijker vaak het toongat zelf.

Wat redelijk preventief werkt is om na het spelen de saxkoffer niet dicht te doen, of als je ergens anders hebt moeten toeteren bij thuiskomst je koffer weer ff open te zetten. Vocht verdampt dan en met een beetje mazzel reduceert dit ook het plakken van je kleppen.

Ik bewaar altijd die zakjes silica die nog wel eens in schoenendozen zitten etc. Liggen er altijd een paar van in mijn saxkoffers. Plakkende kleppen heb ik zelden last van.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Thijs Leuven

Voordat je gaat spelen even de plakkende klepjes open trekken met het hand. Werkt tot nu toe bij mij perfect.  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

jeebee50

De tip die ik kreeg om te reinigen en voorlopig droog te houden is koffiefilterpapiertje met talkpoeder (of krijt) onder de klep doorhalen. :D
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Tom

Talkpoeder of powderpaper kunnen het probleem op termijn ook verergeren.
Als je de Gis klep na het spelen droog maakt met een papiertje is dat over het algemeen genoeg om te voorkomen dat hij gaat plakken.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

harpje

Quote from: "CBone"Wat redelijk preventief werkt is om na het spelen de saxkoffer niet dicht te doen, of als je ergens anders hebt moeten toeteren bij thuiskomst je koffer weer ff open te zetten. Vocht verdampt dan en met een beetje mazzel reduceert dit ook het plakken van je kleppen.

Wat dacht je van buiten deze zeer goede bovenstaande tip gewoon je instrument drogen :-D
Ik heb nooit last van plakkers.

Henk de Gans

Ik las op de site van saxtrader iets over een zgn PADSAFER, die zou je in de sax moeten stoppen na gebruik, zodat hij alle vocht zou opnemen enz.
Is dat eventueel een oplossing, of heeft iemand hier ervaring mee?
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

Tom

De een zweert erbij, de ander vervloekt ze omdat er nogal wat stof in de sax terecht komt.
Je kunt de sax er in ieder geval mee drogen.
De kleppen niet.
BG produceert pad dryers, deze zijn speciaal voor het drogen van de kleppen.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

gelder

Na het spelen de Gis klep met een elastiekje vast zetten (klep open) en zo de koffer in. Dat droogt de polster normaal op. En plakt er niets.
Selmer Alt M7, Lebaile 7 messing, Otto link 7, meier 7.
Sopraan "aurora", tenor Chinees?
Bariton Jupiter! CONN  "chu Berry"  Alt

Thijs Leuven

Elastiek laat sporen achter op je lak! Trek toch gewoon die klep even open voor het spelen of maak hem goed schoon, dan plakt hij ook niet meer...  :roll:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Daan

Quote from: "Henk de Gans"Ik las op de site van saxtrader iets over een zgn PADSAFER, die zou je in de sax moeten stoppen na gebruik, zodat hij alle vocht zou opnemen enz.
Is dat eventueel een oplossing, of heeft iemand hier ervaring mee?

Niet erin laten zitten, goede optie is dan ook als je thuis ben je koffer open zetten. En de pluisjes blijven achter en dat is nogal irritant...

En door elastiekjes zet je delen op spanning, is een goede tijdelijke oplossing als een veertje kappot is ofzo.

Ik gebruik af en toe powder paper. En gewoon water blijven drinken voor en tijdens het spelen.
Soms haal ik ook stofdeeltjes weg via zo'n swiffer. Stof trekt olie aan dat van je asjes komen enz.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

FB

Mensen die veel suikers gebruiken hebben meer last van plakkende polsters. Ook oude polsters/minder goede polsters worden plakkers. Moderne polsters hebben een coating die je niet moet gaan oplossen met oplosmiddelen. Geen bezine, geen spiritus enz gaan gebruiken.
Ik gebruik een oplossing van groene zeep+water en maak schoon met een dampig doekje, dus niet doordrenkt/nat.
Vergeet niet de kleprand.
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com