Author Topic: Scales under construction (met cd)  (Read 2210 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nessie

• Member
  • *
Scales under construction (met cd)
« on: 16 June 2008, 19:26:21 »
Ik ben op zoek naar een boek dat systematisch de toonladders en intervallen behandelt. Aangezien ik een betrekkelijke beginner op de sopraansax ben, lijkt een cd bij zo'n boekje  me fijn om mij te helpen bij het zuiver spelen.

Zou "Scales under construction" voor tenorsax/sopraansax iets voor mij zijn (voor tijdens de vakantie van de muziekschool en enige tijd daarna)? Jammer genoeg gaat dit boek niet verder dan drie voortekens en op het internet vind ik maar heel weinig informatie over wat het boek dan wel allemaal bevat.

Eigenlijk hoop ik op een boek (met cd) dat tot vier voortekens gaat, want een toonladder met vier mollen is voor mij nu juist de grootste uitdaging om soepel en zuiver te spelen.

Wie kan mij adviseren?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 16 June 2008, 19:58:00 »
De beste manier om toonladders te leren is uit je hoofd. zuiver spelen kun je op een stemapparaat. Doe gewoon elke week 1 toonladder met drieklanken. en steeds blijven herhalen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Sjax

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 16 June 2008, 20:30:30 »
Volume 22 van de Jamey Aebersold-serie, "Gettin' it Together", behandelt toonladders (majeur, mineur, dom.7, etc.). Een boek met 2 CDs, met daarop in totaal 31 tracks.  In elk van die tracks komen alle 12 toonsoorten voorbij, het houdt dus niet op bij 4 kruizen. Zelf vind ik het een leuke manier om met toonladders bezig te zijn.

http://aebersold.com/Merchant2/merchant ... ode=AEBGRE

O ja,  je moet wel van jazz houden. :)

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 16 June 2008, 21:34:49 »
Technique of the saxophone, Scale Studies van Joseph Viola (Berklee Press). Oefeningen worden herhaald in alle 12 toonsoorten, waarbij je per toonsoort ook op iedere trap van de toonladder de oefening moet beginnen. Toonladders en alle mogelijke intervallen.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie