Main Menu

eerste les!

Started by Henk de Gans, 08 July 2008, 21:33:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henk de Gans

Vanavond heb ik mijn eerste kennismakings les gehad bij Harry de Beer in Amersfoort.
In een woord geweldig!
Het ging boven verwachting, gaanderweg komt er steeds meer bovendrijven van wat ik vroeger geleerd heb (zie even voorstellen: ik heb een kleine 9 jaar tenorsax gespeeld tussen mij 7 en 16 de jaar, en ben nu 49!).
Ik kan amper wachten tot na de zomer als de lessenserie van start gaat!
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel over, en krijg steeds meer zin in "lekker met de sax blazen".
Ik hoop gauw weer zover te zijn, dat ik in een gezelschap mee kan spelen.
Gezien de vorderingen vanavond gaat dat zeker geen jaren duren :wink:
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

zomertje

Mooi zo, ik ben zelf ook blij dat ik op les gegaan ben. Nu heb jij al meer ervaring. Mijn partner speelt al 20 jaar trompet maar gaat zo af en toe ook nog een lesje halen :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Daan

Mooi zo! En hou ons op de hoogte ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Henk de Gans

Quote from: "Daan"Mooi zo! En hou ons op de hoogte ;)
Nu, dat zal ik eens doen!
Ik oefen elke avond een klein half uurtje (had wat problemen met de onderlip, doe dus wat rustiger aan).
Ik ben begonnen met het boekje Horen, Lezen &spelen, en doe elke avond een hoofdstuk.
Ik moet zeggen (ik ben nu bij hoofdstuk 7), dat ik er erg makkenlijk doorheen wandel!
Na 33 jaar zit er toch nog wat in die grijze massa, wat als een bliksemschicht naar de oppervlakte schiet  :lol:
Ik druk als ik de noot zie, de goede kleppen in, zonder daar eigenlijk bij na te denken.
ook begin ik de meeste noten al te herkennen, en kan ik ze benoemen.
Ongelofelijk zo snel als dat weer terug komt!
Ook mijn toon wordt steeds beter, en stabieler (ik oefen ook elke avond wat lange noten, in opdracht van mijn leraar).

Boven verwachting dus!
sedert 26-6-2008

Ben Rodenburg

Goed bezig!!

Lange noten zijn heel goed voor je toon. zorgt voor een goede stabiele toon!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Henk de Gans

Ik heb de vaart er flink in :lol:
Mijn eerste echte les krijg ik morgen avond pas, maar gister avond heb ik al een beetje meegespeelt in een bigband :!:  :!:  :!:
Ik had namelijk een paar weken geleden gereageerd op een oproep voor een tenor saxofonist op marktplaats.
In leusden repeteerd elke week een bigband van de politie regio Utrecht, en zij zochten nog wat leden.
Nu stond er bij dat ook mensen buiten de politie organisatie opgeroepen werden te reageren.
Nu ken ik deze bigband, daar mijn broer er ook een tijdje gespeeld heeft, en de band in het verleden ontstaan is uit de politie harmonie in Amersfoort waar mijn vader toen die tijd de grote trom sloeg!(als jochie nog in de kantine van het "oude"politie bureau gezeten om de repetities mee te maken, goede herinneringen aan! Wij kregen dan een gevulde koek bij de thee, en die kreeg je in die tijd thuis met een gezin van 5 kinderen niet!!).

Ik heb hier dus maar eens enthiosiast op gereageerd, met een verslag van mijn muzikale geschiedenis (9 jaar gespeeld, maar dan wel 33 jaar geleden!! Nu weer opnieuw opgepakt).
Ook opgemerkt dat meespelen op dit moment waarschijnlijk nog wat te hoog gegrepen was, maar dat het mijn verwachting is dat dit ook geen jaren gaat duren!

Gisteravond uitgenodigd om eens langs te komen, en dat heb ik dus maar gedaan!
Sax achter in de auto laten liggen(want ja, ik voel me dus nog wel behoorlijk onzeker ja  :wink: )
Ik wou eerst eens overleggen met de dirigent Johan Winter (die ik weer ken, daar hij bij een klant van mij bij de technische dienst had gewerkt voor zijn pensioen), hoe hij hierin stond.
Hij wilde gelijk de sax uit de kofferbak hebben, en vond dat ik maar gewoon mee moest spelen.
Ik heb toen aangegeven eerst maar eens mee te willen kijken en luisteren.
Plaats genomen naast een andere Tenor saxofonist en meegekeken in de muziek.
Verrassend genoeg kon ik die goed volgen, dus heb ik na de pauze de schroom maar overwonnen en de toeter gepakt!
Na de pauze heb ik dus een nootje meegespeeld, alleen de snelle riedels maar even overgeslagen!

Ik merk nu al dat je van zo'n avond zeer veel leert!
Ik hoop dan ook dat ik de komende maanden daar mee mag spelen, ik verwacht dan zeker best wel aardig mee te zullen komen!
De muziek die ze spelen is vrij eenvoudig, en het is een amateur band die gewoon lekker wil spelen samen, dus ik verwacht er mijn plekje wel in te vinden!
Ik vind het in ieder geval leuke muziek om te spelen!
http://www.politiebigbandpromotion.nl/
sedert 26-6-2008

zomertje

Zo speel ik ook met het leerling orkest van de muziekvereniging hier. Snelle riedeltjes sla ik soms over en probeer de muziek te volgen en te kijken wat ik kan meepakken. Eigenlijk is dit pas vanaf niveau A, daar ben ik nog niet :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Henk de Gans

Net terug van mijn eerste les!
Wat vliegt zo'n uur toch snel voorbij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Weer een hoop geleerd, moet echt gaan letten op mijn onderlip!
Ik druk toch te hard op de riet, waardoor het geluid wat benepen wordt!
Ook mag ik van Harry wel een beetje harder spelen, dit komt doordat ik thuis mezelf toch wat in houd ivm buren e.d.
Die zullen er dus maar aan moeten wennen :lol:
Goede tip van Harry, speel op vaste momenten, dan weet de buurt dat je nog leeft, maar ook dat je weer een keer ophoud  :lol:
sedert 26-6-2008

Henk de Gans

Ik zou jullie een beetje op de hoogte houden, bij deze !
Ik heb inmiddels mijn eerste optreden gehad met de bigband, we speelden bij een centrum voor geestelijk gehandicapten.
Ontzettend leuk publiek, en een mooie kans eens een optreden te doen.
Het ging buitengewoon (vond ik tenminste zelf :wink: ) ik speelde zo'n 80% mee.

Als ik zo om kijk, gaat het allemaal wel erg snel, ik heb de sax pas weer sinds juni!
Maar ik vind het allemaal nog steeds leuk, vooral de lessen bij Harry en de avonden bij de bigband.
sedert 26-6-2008

Jeroen Conn

Hallo Henk,

Dan ben jij mijn opvolger in de Politie bigband  =D> Doe ze maar de groeten woensdag!

Jeroen
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface