Author Topic: Goed spelen op  (Read 4458 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline maxsax

• Member
  • *
    • http://www.inventielke.nl
Goed spelen op
« on: 21 July 2008, 22:17:05 »
Ze zeggen altijd, een goede saxofonist krijgt uit elke toeter (sax dus) wel een redelijk tot goed geluid.

Maar nou was ik benieuwd geldt dat ook voor elk mondstuk,
Krijgt een goede saxofonist ook redelijk/goed geluid uit een minder goed of ander mondstuk dan die van hem/haar zelf?

Zoja... dan ben ik geen goede saxofonist!  :P
Yamaha 475 sopraan, vandoren S35 V5, francois louis lig, gonzalez 3
Selmer Serie II altsax, Lebayle Metal Jazz LR, Saxxas lig,  Vandoren Java 2,5
Selmer Serie II Tenorsax, Ottolink 7*, BG revelation jazz lig, Vandoren Java 3,5

Offline Huibo

• Member
  • *
Re: Goed spelen op
« Reply #1 on: 21 July 2008, 23:01:17 »
ja, maar de ene beter dan de andere.
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline JazZeus

• Member
  • *
« Reply #2 on: 21 July 2008, 23:10:02 »
Mijn standpunt is altijd dat een mondstuk een 'psychological thing' is. Mijn jazzmondstuk daagt me uit harder, vetter te spelen. Op mijn klassieke mondstuk kan ik ook best heftig spelen. Vice versa werkt dit verhaal natuurlijk ook.

Desalniettemin:

Volgens mij hoor je het verschil tussen twee wezenlijk verschillende mondstukken altijd, ookal probeert de saxofonist het te verbergen. Ik denk dat een goede saxofonist ook altijd wel een goed geluid uit een minder mondstuk krijgt, maar er zijn natuurlijk wel grenzen.

Overigens denk ik dat je best een goede saxofonist kunt zijn zonder een goed geluid uit een slecht mondstuk te kunnen halen.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 22 July 2008, 07:24:27 »
Het grootste deel van het geluid wat je produceerd is te danken aan je zelf
Laten we (geheel wetenschappelijk uit gaan van 80%)
Daarna komt het mondstuk
Daarna de nek
Daarna de toeter

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 22 July 2008, 10:21:51 »
Bij een goede saxofonist heeft het geluid altijd een betere KWALITEIT dan bij een slechtere saxofonist. Tenminste...wanneer je saxofonisten ook alleen beoordeeld op hun geluid. De spullen waarop ze spelen zijn onveranderlijk. Laat een beroeps op goede  spullen spelen en hij klinkt een stuk beter dan wanneer ik er op speel bv, en laat hem op shit spelen dan dan klinkt hij nog steeds een stuk beter dan ik.
Het geluid wat je produceert is heel persoonlijk maar de KARAKTERISTIEKEN van toeter of mondstuk of riet of hals, blijven altijd bewaart. Zo kun je zonder het te weten horen WIE er speelt en WAAROP.

Belangrijk is altijd dat je op spullen speelt die bij je passen en die keuze gaat nog al eens fout. dan krijg je dat men gaat zeggen dat bv het mondstuk niet deugt waarop gespeeld wordt en wordt het feit dat iemand anders er wel op kan spelen afgedaan met de stelling dat een betere saxofonist dat wel kan. Die saxofonist hoeft helemaal niet beter te zijn maar misschien past dat mondstuk nu eenmaal beter bij hem.
Zo wordt hier ook nog al eens het advies gegeven een om op een zwaarder riet of ander mondstuk te spelen en dat je daar je embouchure wel mee traint....nou dat is niet helemaal waar....je gaat er alleen maar krampachtig van spelen en daar krijg je weer een foute embouchure van.

Je kunt naar andere luisteren om je ideeen te ontwikkelen, dat is een goede zaak, maar je zult het altijd moeten doen met hetgeen je zelf in huis hebt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #5 on: 22 July 2008, 19:35:58 »
Quote from: "JazZeus"
Mijn standpunt is altijd dat een mondstuk een 'psychological thing' is. Mijn jazzmondstuk daagt me uit harder, vetter te spelen. Op mijn klassieke mondstuk kan ik ook best heftig spelen. Vice versa werkt dit verhaal natuurlijk ook.

ben ik het helemaal niet mee eens. Als een saxofonist bijvoorbeeld normaal op een Meyer 4 speelt, en je geeft hem zonder dat hij het weet een Meyer 10 zal hij heel veel dingen (goed zacht spelen bijvoorbeeld) niet kunnen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 22 July 2008, 21:26:55 »
nou,

jazzeus gaat uit van het geval, waarin je beide mondstukken beheerst.

Offline K.Raggers

• Member
  • *
« Reply #7 on: 23 July 2008, 15:30:56 »
Gaan jullie steeds van hetzelfde riet uit of pas je dat aan naar de tip opening ?
Ook is mijn ervaring dat niet elk mondstuk bij elke sax even gemakkelijk speelt, een ervaren
speler zal zich er sneller op aan passen, maar dit komt uiteindelijk het geluid niet tengoede
Of is dit nou juist geen antwoord op de vraag?
laatbloeiende sax fanaat repareert, reviseert
voor de hobby, liefst oude Amerikanen

Offline Anacho

• Member
  • *
« Reply #8 on: 24 July 2008, 10:25:11 »
Het mondstuk is bijna belangrijker dan de saxofoon in mijn optiek! Originele mondstuk bij mijn baritonsax kun je gewoon de lage noten niet mee aanzetten omdat de tip echt veel te klein is, dacht eerst dat het aan mij lag of aan de sax, nou niet dus... En inderdaad als de tip groter wordt neem je meestal een lichter riet, omdat je al meer lucht nodig hebt vanwege die tip.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #9 on: 24 July 2008, 19:07:14 »
een mondstuk heeft meer onvloed op je geluid dan de sax zelf! das zeker waar!

Ik denk dat een goede saxer uit elk mondstuk wel een redelijk geluid kan krijgen!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

harpje

• Guest
« Reply #10 on: 26 July 2008, 20:51:46 »
Quote from: "EelcoW"
Quote from: "JazZeus"

ben ik het helemaal niet mee eens. Als een saxofonist bijvoorbeeld normaal op een Meyer 4 speelt, en je geeft hem zonder dat hij het weet een Meyer 10 zal hij heel veel dingen (goed zacht spelen bijvoorbeeld) niet kunnen.

Toch heeft Jazzeus volgens mij wel gelijk. Je zult even horen dat hij verrast is door de 10 maar daarna zal de goede saxofonist zijn embouchure toch aanpassen en weer een goed geluid eruit krijgen. Het kost hem misschien iets meer moeite dan normaal maar toch. Net zoals je in principe op elk riet moet kunnen spelen wat van jouw sterkte is. Kon ik dus vroeger ook op klarinet maar omdat de embouchure toch in de loop van de jaren veranderd is (een tijd geen les meer gehad en toen op routine gaan spelen, heb nu weer les) heb ik nu veel meer moeite met rietjes. Terwijl op de sax, wat een nieuw instrument voor mij is, ik weer elk rietje kan pakken wat voor me neus komt.