Op zoek naar lievere, "mooiere" klank

Started by Thijs Leuven, 10 August 2008, 21:06:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thijs Leuven

Hallo allen,

ik heb op mijn alt een vrij stevige setup die ervoor zorgt dat de alt een enorm dik, breed en hard geluid heeft. Namelijk een Meyer 7M met Vandoren Jazz rieten.

Ik zou echter ook wel eens een zacht, bescheiden, maar toch vol geluid uit mijn alt willen halen, voor bijvoorbeeld ballads.

Nu is mijn vraag: met welke combinatie van mondstuk + riet kan ik dit bereiken?

Thijs
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Tony

Volgens mij kun je dat perfect met je huidige setup bereiken.
Denk dat de kunst is om de balad er niet "uit te knallen" maar om je toon subtiel te laten zingen en zoeven. Dus lekker veel met sub blazen a la Webster. Maar wat het belangrijkste is, is dat je de emotie van een balad in je geluid weer te geven.

Edward

Het is heel moeilijk wat jij vraagt om te beantwoorden .
Maar ik denk dat jij naar een vintage Bilhart moet gaan zoeken .
In Groningen zit een muziekzaak die een hoop vintage mondstukken heeft , en ook een aantal Brilhart Ebolin .
Zijn prijzen lopen voor vintage mondstukken van 60 tot 250 euro , maar hij heeft een aantal merken en een ruime keuze .
Als je daar bijv eens met je sax naar toe zou gaan dan weet je gelijk of je een vintage of een moderne nodig hebt voor jouw ideaal geluid te verkrijgen .
Hij verkoopt ook nieuwe mondstukken .
Ik wacht zelf op een witte Brilhart Tonalin 8* voor de alt die ik gekocht heb  , want ik heb eigenlijk ook een wens om naast mijn Brilhart Level Air metal 5 een iets andere sound te verkrijgen ivb met oude jazz nummers en ballades .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Ukridge

Tony, even een vraagje, wat bedoel je met sub blazen? Is dat zo als Ike quebec ook doet? je weet wel met zo'n zoevend geluid?

Edward, ook een vraagje, waar zit die zaak in groningen?

groet

Ukridge
Nil Volentibus Arduum

Edward

Dat is Hummelsaxofoons , en je moet voor mondstukken bij Louis zijn .
http://www.hummelsaxofoons.com/divers/a ... ndstukken/
Er zijn daar ook veranderde mondstukken te koop , dus van een opening 2 naar bijv een 7 gemaakt .
Maar het lijkt mij een betrouwbare zaak . Hij beoordeelt de prijs ook hoe ze voor hem klinken en spelen .
Het fijne is van een winkel met een ruim aanbod vintage mondstukken dat je in ieder geval een hoop informatie kan vergaren hoe deze mondstukken spelen en klinken .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Thijs Leuven

@Tony:
Ik weet zelf ook wel hoe ik een ballad moet spelen hoor.  :lol: (niet lullig bedoelt  :) ) Maar ik denk dat ik mijn sound nog beter kan maken door een mondstuk met andere eigenschappen te proberen.

@Edward:
Ik zoek inderdaad meer een vintage klank. Waarom moet die zaak nou in Groningen (of all places) gaan zitten, ik woon zelf in het zuiden van Zuid-Limburg...  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

the martin

Probeer eens (iets) meer onderlip (ZONDER TANDEN) erg ontspannen wat meer richting de tip van je mondstuk..
Je zou dan een warmer, airy, Ben Webster klank kunnen krijgen..
Niet te hard aanzetten, je lichaam lekker open zetten, veel lucht, maar niet te hard blazen

Huibo

Kortom, zoals je op de eerste lessen hebt geblazen :)
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Ukridge

o.k.Edward, bedankt ik ga er eens kijken

groet Ukridge
Nil Volentibus Arduum

Maaarten

zelf wat liever worden kan ook weleens helpen :-D

maxsax

Yamaha 475 sopraan, vandoren S35 V5, francois louis lig, gonzalez 3
Selmer Serie II altsax, Lebayle Metal Jazz LR, Saxxas lig,  Vandoren Java 2,5
Selmer Serie II Tenorsax, Ottolink 7*, BG revelation jazz lig, Vandoren Java 3,5

the martin

Hadden de Beatles toch nog verstand van saxofoon spelen :?:

All you need is love  :lol:

Maaarten

toch nog. die beatles altijd met hun gitaren.
oh nee, when I'm sixty four, 2 besklarinetten en een basklarinet.

Zou er een nummer van hun zijn met sax erin?

the martin

Leuk nieuw topic :?:

Hier hebben we het over een lievere mooiere klank..

Maaarten

ja ik dacht het probleem is al opgelost :-)