Author Topic: Circular Breathing  (Read 16601 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Circular Breathing
« on: 06 July 2005, 18:25:03 »
Heeft er iemand ervaring met Circular Breathing???
Ik ben er erg benieuwd na (ben ook hier en daar aan het oefenen  :lol: )
Ik las hier en daar op het internet dat het schadelijk is, maar wat zou er dan schadelijk zijn  :roll: . Je gebruikt alleen je neus en spieren van je mond...
Heeft er iemand nog tips.
En voor diegene die denken dat ze afgaan als ze het niet kunnen. Er zijn heel wat proffesionele saxofonisten die het niet kunnen. dus het niet geen schaamte ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 06 July 2005, 19:29:57 »
Da's toch dat je gewoon door kunt blijven blazen terwijl je adem haalt?
Hoezo is zegt men dat het schadelijk is? Ik zou ook niet 1 2 3 weten waarom dat zo is...

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 06 July 2005, 19:33:27 »
Quote from: "Anthony"
Da's toch dat je gewoon door kunt blijven blazen terwijl je adem haalt?

Ja je haalt lucht via je neus.

Ik weet ook niet waarom het schadelijk zou zijn veel mensen zeggen dat en ik vraag me af waarom...[/quote]

Offline Funkysaxy

• Member
  • *
    • http://www.amusia.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 06 July 2005, 19:49:01 »
inderdaad
het is een bepaalde techniek die ik op koperinstrumenten redelijk onder de knie heb...
op sax lukt het me alleen nog niet om ook nog een mooie toon te blijven behouden.
uiteindelijk is het wel mijn doel om het te kunnen..
dan kan ik eindelijk Flight of the bumble bee achter elkaar door spelen.
Het is zeker niet schadelijk voor je...
het is gewoon een bepaalde techniek die je jezelf moet aan leren en dan verfijnen.

de aboriginals gebruiken het al eeuwen op hun didgeridoo's.
sommige klassieke stukken zijn zelfs zo geschreven dat ze alleen te spelen zijn met Circular Breathing (ook wel contineous breathing genoemd)

er zijn wel bepaalde boeken die je kunnen helpen om dit onder de knie te krijgen.

succes.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #4 on: 06 July 2005, 20:13:01 »
Aboriginals is toch die oude stam/volk van Australie, en didgeridoo's zijn die Australiese lange pijpen?

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #5 on: 06 July 2005, 21:08:53 »
petje af daan! :D

ik kan het een beetje, ik vul dan m'n wangen met lucht en teriwjl ik ademhaal door mijn neus pers ik de lucht van m'n wangen door mijn mondstuk zodat het een constant geluid blijft. moeilijk maar begint te komen :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #6 on: 06 July 2005, 22:30:53 »
Net even een poging gedaan :)

Je moet 't ff door hebben, alleen idd best wel erg lastig om een mooie gelijkmatige toon te blijven houden.

Offline Pieter

• Member
  • *
circulair breathing
« Reply #7 on: 25 July 2005, 22:46:24 »
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Pieter,al wat ouder, speel 6 jaar altsax ( SA 80II ) en sinds 2 jaar sopsax (SA 80 II ). Ik houd me vnl bezig met klassieke muziek, maar vind eigenlijk alle muziek de moeite waard, behalve smartlappen. Mijn sop gebruik ik vnl. in een sax 4tet en voor klezmermuziek. Sinds 1 jaar speel ik in een symf. blaasorkest.
Wat betreft circulair breathing: Ik heb ooit gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat prof. saxofonisten die vaak c.b. toepassen gemiddeld 10 jaar eerder doodgaan dan blazers die dit niet doen. De uitslagen van dit onderzoek waren significant. Dit zou kunnen komen doordat de druk in de bijholtes ernstig toe zou nemen. Voor wat het waard is....Ook in statistiek kun je elk gewenst antwoord krijgen als je je vraag maar juist formuleert.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Sonja

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 25 July 2005, 22:59:42 »
Hey Pieter, Welkom, en have fun op t forum...klezmer...is dat van die joodse muziek toch?? ik hou daar ook wel van hoor...vind ook alles mooie, behalve technozooi enzo..pfff, dan he ik nog liever een smartlap  :lol: maar dat circulair breating...kan ik ook niet hoor...
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #9 on: 25 July 2005, 23:22:46 »
Ik kan het ook niet, en inderdaad Klezmer is joodse feestmuziek dacht ik.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #10 on: 26 July 2005, 11:47:04 »
maar even terug naar t circular breathing. ik denk dat de manier die ik beschreef zeker niet schadelijk is. er komt niets ongezonds of onnatuurlijks aan te pas voor mijn gevoel. er zijn ook mannen idd die hun keel vulen met lucht en dat ipv de wanegn doen. dit isnaar mijn idee een stuk slechter
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 26 July 2005, 13:30:09 »
Ik snap echt niet hoe je dat kan hoor? blazen en ademen tegelijk :why:
Als je ff nadenkt weet je onmiddellijk dat dit niet natuurlijk is, en volgens mij kan het dan ook niet erg gezond zijn...
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 26 July 2005, 13:30:53 »
Ik snap echt niet hoe je dat kan hoor? blazen en ademen tegelijk :why:
Als je ff nadenkt weet je onmiddellijk dat dit niet natuurlijk is, en volgens mij kan het dan ook niet erg gezond zijn...
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 26 July 2005, 15:13:46 »
je blaast ook niet echt, maar duwt ahw de lucht uit je mond. Wanneer je je bedenkt dat je al behoorlijk wat ademsteun nodig  hebt om een mooie toon te krijgen dan lijkt het mij voor de hand liggen dat dat met circ. breathing heel moeilijk is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #14 on: 30 March 2006, 18:11:28 »
Het lukt me totaal niet  :lol: , probeer ik het weer maar dan alleen al te blazen met bolle wangen, zo dat valt niet mee...