Author Topic: Circular Breathing  (Read 16602 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 30 March 2006, 18:37:15 »
Ik denk ook dat je je tijd beter kunt besteden aan dingen die binnen je bereik liggen. Ik  ben nooit zo onder de indruk van wat mensen allemaal op een sax kunnen uithalen, ik hoor ze liever eerst spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #16 on: 30 March 2006, 18:59:35 »
Mee eens, ik probeer het gewoon niet meer omdat ik weet dat het me niet lukt... Maar het is best lastig met bolle wangen spelen, soms helpt het meer voor bijvoorbeeld bending... Een note omlaag buigen...

Ik probeer nu wel telkens die split tones te spelen, gaat steeds beter. Metname de Fis, G en A... Gis heb ik nog niet echt een goede greep gevonden. Ik merk dat als ik een dikker riet gebruik (dus 2 1/2 van V16 inplaats van sterkte 2) dat ik het moeilijker vind om ze te spelen, dan blaas ik het over... Inplaats van een Fis 3 wordt het een Cis of zelfs een Fis 4... Lastig wil ik niet hoger blazen dan gaat het wel =/ ... Maarja oefenen denk ik maar.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 30 March 2006, 19:38:16 »
als je er maar lol in hebt..
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #18 on: 30 March 2006, 22:56:02 »
Absoluut :D , behalve mijn familie die vinden het toch minder al die hoge noten, ach ja de één wilt een mooie warme toon en de ander weer wat anders, boeit me niet... :P

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 30 March 2006, 23:48:11 »
Quote from: Daan
Mee eens, ik probeer het gewoon niet meer omdat ik weet dat het me niet lukt... Maar het is best lastig met bolle wangen spelen, soms helpt het meer voor bijvoorbeeld bending... Een note omlaag buigen...

Op een heel simpele fluit heb ik het ooit es geprobeerd en ik kreeg zowaar de indruk dat het goed klonk (ik kan mezelf erg snel ergens van overtuigen). Hoewel het simpel lijkt te doen, is de uitvoering afhankelijk van een goede ademsteun; met een simpele fluit was dat nog te bewerkstelligen, maar als ik er alleen aan denk om het op de sax te proberen krijg ik het al benauwd....(lipspanning; ademsteun; spierbeheersing; opslag van je extra lucht; toonbeheersing: heb je ff...?).

Bytheway: wie was ook weer de Amerikaanse saxofonist die bekend werd door Circular Breathing?
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #20 on: 31 March 2006, 14:48:06 »
Quote from: "jupialto"
Op een heel simpele fluit heb ik het ooit es geprobeerd en ik kreeg zowaar de indruk dat het goed klonk (ik kan mezelf erg snel ergens van overtuigen). Hoewel het simpel lijkt te doen, is de uitvoering afhankelijk van een goede ademsteun; met een simpele fluit was dat nog te bewerkstelligen, maar als ik er alleen aan denk om het op de sax te proberen krijg ik het al benauwd....(lipspanning; ademsteun; spierbeheersing; opslag van je extra lucht; toonbeheersing: heb je ff...?).

Bytheway: wie was ook weer de Amerikaanse saxofonist die bekend werd door Circular Breathing?

Andere instrumenten boeien me niet zo als de sax ;) . Maarja kost veel tijd om het te leren beheersen. Ik had maar één liedje gespeeld waarbij het zeker van pas kwam dat Circular Breathing, dat was een heeeeeele lange noot, maarja. kwestie van goed stemmen en timen op elkaar als je met ze 2e speelt.

En over die saxofonist, bedoel je misschien Kenny G?

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 31 March 2006, 16:23:49 »
Nee, Kenny G. was het niet, ik denk meer aan een tijdgenoot van Joshua Redman (die het misschien zelf was), maar ik weet het echt niet meer.
groet, Menno

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #22 on: 31 March 2006, 17:20:26 »
Best raar eigenlijk Kenny G speelde een lange noot voor iets meer dan 45 minuten... (via die techniek), dan zou ik denken. Of hij niets beters te doen heeft dan het beoefenen daarvan... Er is trouwens iemand anders die zegt dat hij meer dan 90 minuten een noot heeft gespeeld.

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 31 March 2006, 20:44:35 »
Daan, ik denk ook wel dat Kenny G. hier iets in de melk te brokkelen heeft, maar hij is volgens mij niet saxspeler die er als eerste de pers mee haalde.
Ik weet nog dat het ergens in de jaren 70 geweest moet zijn; ik bezocht toen in Groningen een jazz-marathon en daar werd het volgens mij in een programmaboerkje genoemd bij een van de optredende artiesten.
Jemig, wel lang geleden en net nu mijn geheugen er toch al niet beter op wordt.....
groet, Menno

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #24 on: 31 March 2006, 23:23:06 »
jaren 70 mmm, is het toch Sanborn die begon rond 1975 met het maken van solo albums  ;-) .

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 01 April 2006, 17:30:05 »
Circular Breathing zou volgens bepaalde onderzoeken de gezondheid ernstige schade toebrengen...

(volgens mij heb ik dat hier al eens gepost  :twisted:  )
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 01 April 2006, 20:46:19 »
Ja, Gramps, dat heb je volgens mij al es eerder gepost maar eh.... voor mijn geheugen: wat is de mogelijke schade dan?
groet, Menno

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 01 April 2006, 20:53:32 »
Wat het nu net ook alweer is, dat ik het niet weet! (kan het niet onmiddellijk terug vinden).

Wat ik wel weet is dat Kenny G met deze techniek eens een noot heeft kunnen aanhouden gedurende 45 minuten.
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #28 on: 01 April 2006, 23:23:11 »
Quote from: "Jannerd"
circular breathing is erg schadelijk voor je gezondheid..

Zie onderwerp: Klik hier!

Maar iemand had wel eens gepost over onderzoeken, dat als je het regelmatig gebruikt dat je dan 10 jaar gemiddeld minder leeft dan een saxofonist die het niet toepast. En Pieter had daar trouwens ook iets gepost, zo zijn er wel meerdere...