Author Topic: A'tje met een bijgeluidje  (Read 4209 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
A'tje met een bijgeluidje
« on: 04 September 2008, 15:42:06 »
Op mijn nieuwe alt heb ik bij het aanblazen van de hoge a (a2, de a met octaafklep dus) een naar bijgeluid. Net alsof nou net die klank verkouden is. De naastliggende b en g hebben er geen last van. En het lage broertje ook niet.

Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn. O ja, voordat ik de sax meekreeg (Adams) is hij nog helemaal nagekeken.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: A'tje met een bijgeluidje
« Reply #1 on: 04 September 2008, 17:20:53 »
Is normaal. Jij hoort het maar op een klein beetje afstand is het al niet meer te horen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
« Reply #2 on: 04 September 2008, 20:25:08 »
Quote from: "Pieter"
Is normaal. Jij hoort het maar op een klein beetje afstand is het al niet meer te horen.

Mmh. Het vreemde was anders wel dat iedereen in de kamer het hoorde. Vreemd genoeg had ik er vandaag geen last van. Mijn dochter heeft ook nog geblazen en ook die had er geen last van. Het enige verschil tussen gisteren en nu was het riet. Gisteren blies ik op een Gonzalez 2.5 en nu een Rico 2.5. Misschien dat het daar aan ligt...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 04 September 2008, 21:43:09 »
je hoort een soort ffffffffffffffffffffff?

heb ik ook :-)

harpje

• Guest
« Reply #4 on: 05 September 2008, 01:56:17 »
Quote from: "deHerbergier"

Mmh. Het vreemde was anders wel dat iedereen in de kamer het hoorde. Vreemd genoeg had ik er vandaag geen last van. Mijn dochter heeft ook nog geblazen en ook die had er geen last van. Het enige verschil tussen gisteren en nu was het riet. Gisteren blies ik op een Gonzalez 2.5 en nu een Rico 2.5. Misschien dat het daar aan ligt...

is het riet. ik blaas altijd op van doorn v16, niks geen last. Ik ga eens op van doorn traditioneel en meteen hoor ik dat bijgeluid ook op de a. Er zitten toch wel veel missers bij de traditionele rieten. Je moet echt zoeken naar een goeie. :twisted:

deHerbergier

• Guest
« Reply #5 on: 05 September 2008, 08:20:43 »
Quote from: "Maaarten"
je hoort een soort ffffffffffffffffffffff?

heb ik ook :-) Tja, wat jij een ffff noemt is misschien wat ik hoor. Het lijkt alsof er ergens in de toeter een stukje papier vast zit dat door de lucht gaat bewegen en dus ook geluid maken.

Maar ik hoop zeer dat harpje gelijk heeft. Dan houden we het lekker bij Rico 2.5. Speelt ook veel lekkerder dan die Gonzalez, maar goed ik had toen even niets anders. (Ja een VD2.5, maar die is nog veel te zwaar voor mij)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 05 September 2008, 09:01:43 »
Je rieten en alle andere zaken hebben altijd invloed  en versterken of zwakken de manco's in het ontwerp van een saxofoon. Een hoge A heeft altijd een fuzzier geluid en dat kan ook door de manier van blazen versterkt worden. Wanneer iets plotseling optreed moet je altijd zoeken in de variabelen, maar nooit vergeten om je eigen variabiliteit mee te nemen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
« Reply #7 on: 05 September 2008, 09:26:49 »
Je rieten en alle andere zaken hebben altijd invloed  en versterken of zwakken de manco's in het ontwerp van een saxofoon. Een hoge A heeft altijd een fuzzier geluid en dat kan ook door de manier van blazen versterkt worden. Wanneer iets plotseling optreed moet je altijd zoeken in de variabelen, maar nooit vergeten om je eigen variabiliteit mee te nemen.

Dat is iets wat ik de afgelopen maanden ook gemerkt heb. Ik heb bijvoorbeeld een rondje ligaturen gedaan. Ik was niet tevreden over het geluid van de standaard ligatuur. Ik heb toen zo'n mooie BG ligatuur gekocht. Werkte perfect. Maar op een gegeven moment was het geluid precies aan wat ik produceerde met de standaard. Een wissel van ligatuur bracht toen hetzelfde effect mee als de eerste keer, alleen was nu het ligatuur precies omgekeerd. Kortom, het veranderende geluid lag helemaal niet aan het ligatuur - wat ik eerst dacht - maar simpelweg aan mijzelf. Sindsdien let ik er wat meer op en het valt mij op dat mijn geluid na een dag hard werken heel anders is dan in het weekend.

Terug naar de hoge A. Ik hoopte dat het in ieder geval niet aan de sax zelf zou liggen, maar aan een wat makkelijker aan te passen variabele daarbuiten (riet, mijzelf...). En het lijkt erop dat dat het geval is.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #8 on: 07 September 2008, 20:03:33 »
Quote from: "deHerbergier"

Dat is iets wat ik de afgelopen maanden ook gemerkt heb. Ik heb bijvoorbeeld een rondje ligaturen gedaan. Ik was niet tevreden over het geluid van de standaard ligatuur. Ik heb toen zo'n mooie BG ligatuur gekocht. Werkte perfect. Maar op een gegeven moment was het geluid precies aan wat ik produceerde met de standaard. Een wissel van ligatuur bracht toen hetzelfde effect mee als de eerste keer, alleen was nu het ligatuur precies omgekeerd. Kortom, het veranderende geluid lag helemaal niet aan het ligatuur - wat ik eerst dacht - maar simpelweg aan mijzelf. Sindsdien let ik er wat meer op en het valt mij op dat mijn geluid na een dag hard werken heel anders is dan in het weekend.

Terug naar de hoge A. Ik hoopte dat het in ieder geval niet aan de sax zelf zou liggen, maar aan een wat makkelijker aan te passen variabele daarbuiten (riet, mijzelf...). En het lijkt erop dat dat het geval is.

Het ligt wel aan je sax zelf, maar zoals pieter al zei kan je dat een beetje ontwijken door een ander riet te gebruiken.

deHerbergier

• Guest
« Reply #9 on: 08 September 2008, 18:04:51 »
Quote from: "EelcoW"
Het ligt wel aan je sax zelf, maar zoals pieter al zei kan je dat een beetje ontwijken door een ander riet te gebruiken.

Mmh, dan is het vreemd dat anderen dat geluid, niet kunnen reproduceren. En ik wel. :). Ik ga er voorlopig van uit dat de sax niet de 'boosdoener' is, maar ikzelf in combinatie met gonzalez. Zou ook niet echt logisch zijn, hij komt bij Adams vandaan en is voor meenemen nog helemaal nagekeken. Ik ga er even vanuit dat Adams zijn werk goed gedaan heeft.

Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier niet over het normale afwijkende geluid van de hoge a, maar een beduidend anders 'krakend' geluid, dat niet alleen de saxofonist hoort, maar ook de toehoorders.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #10 on: 09 September 2008, 16:35:22 »
Vaak is de oorzaak van zo'n krakend geluid dat de lucht ergens in je sax heel erg turbulent wordt, en daardoor is de toon niet stabiel. Op mijn Conn Mexico had ik dit een tijdje geleden met de hoge c (en de lage, maar daar is het minder hoorbaar). Ik had het ook alleen met Rico Jazzselect-rieten, maar ik wilde toch op die rieten blijven spelen. Toen heb ik de B-klep iets meer open gezet, en het was weg.