Speciale polsters

Started by Daan, 11 July 2005, 19:26:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Speciale polsters...
Ik las een keertje op de site van Adams over "speciale polsters"
Hier wou ik het al eerder over hebben.

Hier het artikel:

Speciale polsters, een unieke ervaring!

Elke muzikant is op zoek naar zijn eigen geluid in een instrument en daarop baseert hij of zij de keuze voor een bepaald merk, type en welke eigenschappen het moet bezitten. Maar bij houten blaasinstrumenten is er nog een wezenlijk onderdeel dat de klank bepaald: de polsters. Er zijn er vele op de markt die bekend zijn, maar er wordt altijd gezocht naar nieuwe mogelijkheden om de klank en resonantie van saxofoons, klarinetten en dwarsfluiten te verbeteren. Een aantal polsters met hun specifieke eigenschappen worden hieronder nader toegelicht: kangaroe polsters, J.S. Gold pads en Straubingers polsters.

Kangaroo polsters
De nieuwste revelatie op het gebied van polsters voor saxofoons en bepaalde klarinetten zijn kangaroo polsters. Ze zijn verkrijgbaar in een witte variant en in een zwarte uitvoering. De zwarte polsters zijn wat pittiger en geschikt voor big-band, pop en fusion. De witte polsters zijn wat warmer en ronder van klank en geschikt voor bigband en alle andere soorten muziek. Op alle saxofoons kunnen beide varianten worden toegepast. Voor klarinetten zijn alleen de witte kangaroo polsters geschikt en deze zijn alleen toepasbaar op bas-, en contrabas en contra-altklarinetten. Bij de saxofoons
worden de kangaroo polsters standaard geïnstalleerd met speciale, vergulde en gegolfde resonatoren. Bij klarinetten kan dat eveneens, maar bestaat ook de mogelijkheid om dat te doen met kunststof resonatoren.

Groot scala voordelen
De kangaroo polsters hebben een groot scala aan voordelen. Om te beginnen is de duurzaamheid een groot pluspunt, kangaroo polsters gaan veel langer mee. Ter indicatie: een beroepssaxofonist die normaal elk jaar tot twee jaar zijn saxofoon laat reviseren, hoeft dat met kangaroo polsters slechts één keer in de vijf jaar te doen. Een amateurmuzikant
die gemiddeld eens in de vijf jaar aan een revisie toe is, kan er nu vijftien jaar mee doen. In aanschaf zijn ze dus duurder dan gewone polsters, maar op termijn goedkoper. Daarnaast plakken kangaroo polsters niet en hebben ze een dichte structuur. Door die dichte structuur hebben ze andere akoestische eigenschappen en een grotere klankreflectie. De speciale, vergulde en gegolfde resonatoren vergroten het contactoppervlak om de verloren ruimte van de toongaten te compenseren. Daardoor worden de boventonen door deze polsters en resonatoren gereflecteerd in plaats van geabsorbeerd. Een saxofoon of klarinet die met kangaroo polsters is gereviseerd resulteert in een veel opener klank, een betere projectie en homogeniteit over het gehele bereik van het instrument. Wat uitermate belangrijk is om te weten, is dat kangaroo polsters op een geheel andere wijze geïnstalleerd dienen te worden dan reguliere polsters. Het is een veel arbeidsintensiever proces dat de reparateurs van Muziekcentrale Adams door professionals in de Verenigde Staten is aangeleerd.

Universeel kalfsleder saxofoon polster

old surface saxofoon polster

Zwarte kangaroo leren polster met vergulde resonator

Top Tone Saxofoon polster

Kalfsleren waterafstotend saxofoon polster

Witte kangaroo polster met vergulde resonator

J.S. Gold pads
De J.S. Gold pads zijn geschikt voor handgemaakte, professionele fluiten en moderne, professionele saxofoons. Deze polsters zorgen ervoor dat het instrument één metalen buis vormt, zonder onderbreking van andere (zachtere) materialen. Door materialen te veranderen (kurken en vilten) wordt de resonantie van het totale instrument beïnvloed. Bij revisies met deze polsters wordt daarom gebruik gemaakt van synthetische materialen die dichter van structuur zijn en daarom beter reflecteren dan traditionele materialen. Ook deze polsters hebben als voordeel dat ze niet plakken. En het feit dat de metalen buis niet wordt onderbroken, komt de projectie ten goede en zorgt voor een egale klank in het hele bereik. Daarnaast hebben de J.S. Gold pads ook weer als voordeel dat ze veel langer meegaan. Door materialen te veranderen (kurken en vilten) wordt de resonantie van het totale instrument beïnvloed. Bij revisies met deze polsters wordt daarom gebruik gemaakt van synthetische materialen die dichter van structuur zijn en daarom beter reflecteren dan traditionele materialen.

Experimenteren

De reparatieafdeling van Muziekcentrale Adams is reeds jaren bezig met onderzoek en experimenten naar klankverbetering. Vanwege het feit dat er in Europa de afgelopen decennia relatief weinig is gebeurd in de ontwikkeling
van muziekinstrumenten gaan de reparateurs van Adams jaarlijks naar de Verenigde Staten voor de laatste ontwikkelingen. Veel topmusici in de Verenigde Staten verrichten eigen onderzoek en brengen wijzigingen aan aan hun
instrumenten. De klankverbeteringen met deze nieuwe polsters vormen daar een onderdeel van.

Straubinger
De laatste polsters die aan bod komen zijn geschikt voor dwarsfluiten en klarinetten. De reparateurs van Adams zijn voor het installeren van deze polsters bij Straubinger geweest voor training. En die is onontbeerlijk, omdat zonder de exacte know how deze polsters niet verantwoord te installeren zijn. De Straubinger polsters zijn gemaakt van een harde kunststof en worden in combinatie met een gecomprimeerde synthetische vilt geïnstalleerd. Op professionele fluiten met open kleppen worden standaard leak-proof bushings geplaatst. Het grote voordeel van Straubinger polsters is dat ze niet gevoelig zijn voor klimatologische omstandigheden als vocht en temperatuur. Ongeacht de luchtvochtigheid en de temperatuur zijn deze polsters altijd 100% hetzelfde. Ze zetten niet uit en krimpen niet waardoor ze sponsig worden. Daarmee zijn ze ideaal voor mensen die op veel verschillende plaatsen en onder variabele omstandigheden spelen.

Aangezien gisteren Nort Sea Jazz festival was. Was ik aanwezig. En natuurlijk de gelegenheid genomen om rond te neuzen (ook naar eten...).
En wat zag ik daar wat reclame van adams... met wat saxofoons.
Ik zag ook dat er op die saxofoons kangaroo polsters zaten dus ik was benieuwd en ging ernaar vragen.
Ik denk dat het netzo iets is als mondstukken. Zo heb je mondstukken voor de lichte muziek als voor klassiek (dat begrijpt eidereen wel hopelijk). Zo'n idee is het ook met die nieuwste polsters. De ene geeft een scherpere klank de andere wat warme klank. Maar Universueel zit er niet bij van die nieuwe polsters (Universueel is voor beide muzieksoorten geschikt, netzoals Vandoren V5 rietjes die zijn ook universueel). Dit is één van de nieuwste technologie, ze hadden onderzoek gedaan met één van de beste reperateurs. Ben Goodman (zeg ik het goed???) vertelde die man mij. Verder had hij niet echt veel bijzonders te vertellen maar dan weet je dat er weer iets unieks is uitgevonden om je klank te verbeteren of wat dan ook.

Deze is geschikt voor klassiek.

Deze is geschikt voor de lichte muziek.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

the martin

Ik kan me niet voorstellen dat het materiaal van de polsters de klank van een instrument WEZENLIJK veranderd.
Misschien dat een harder en gladder materiaal iets meer reflecteert en daardoor misschien (veel misschiens hier  8) ) iets feller zal klinken.......
Misschien iets meer geluid en inderdaad wat meer hoog in je klank, maar dit zal voor de toehoorder niet waarneembaar zijn. (Neem ik aan)

Lijkt me vooral een marketing verhaal..
(Die duurzaamheid wil ik wel geloven)

Ik had op mijn The Martin Tenor eerst van die standaard selmer polsters (Bruin leer met plastic resonatoren) die perfect voldeden.
Nu heb ik er Top-tone polsters op zitten met redelijk grote platte resonatoren.  (Zie ook de afbeelding in bovenstaand verhaal)
Qua klank heb ik geen verschil kunnen ontdekken.
(Vergelijken is natuurlijk erg lastig als je het origineel niet meer ter beschikking hebt)

Men claimed dat deze top-tone polsters niet plakken.
Nou dat doe ze dus wel, ik moet mijn G# en Db klep altijd vrij maken, en de G# klep altijd even schoonmaken met een bankbiljet.

Wat ze wel doen is perfect sluiten. Wat dat betreft zou ik ze niet meer willen missen.

En euuhhh... Daan :  universeel  8)

Tony

De Chanu polsters zouden ook niet plakken. Bij mijn Martin moet ik ook voordat ik ga spelen m'n G# en Db klep ff nalopen. Daarna geen last meer. Is overigens wel een Martin iets dat die 2 kleppen vaak plakken.

the martin

Dat heb je met die dikke randen van de toongaten....

Misschien een optie om je kleppen iets open te zetten op het moment dat je je sax opbergt. Wigje tussen de kleppen of iets dergelijks.

Daan

Ik geloof dat "martin" saxofoons speciale randen hebben (die rondingen aan het uiteinde). Waarbij gezegt wordt dat die zo lief zijn voor je kleppen.

Quote from: "the martin"Nou dat doe ze dus wel, ik moet mijn G# en Db klep altijd vrij maken, en de G# klep altijd even schoonmaken met een bankbiljet.

de Des klep noemen ze de Cis klep ;) Het is zo dat de Cis klep en de Gis klep altijd dicht zijn (als je het niet openzet). Na het schoonmaken kan er nog steeds vocht op die kleppen terecht komen met als gevolg dat het de volgende keer plakt... Dit is nooit helemaal goed te vermijden alleen als je het regelmatig schoonmaakt (de polsters) met vloetjes (doen sommige) maar ik gebruik Powder Paper!

Quote from: "Harry Bakker Saxofoons (url=http://www.saxtrader.nl]www.saxtrader.nl[/url])"]Plakkende Gis ?  ......Powderpaper !

Bijna alle Gissen plakken. De oorzaak is je eigen spuug. Tijdens het spelen versproei je speeksel door je instrument, dit beslaat binnen overal op de wanden en op de polsters. Als speeksel opdroogt plakt het. Hoe meer laagjes hoe beter het plakt. Daar waar de polsters normaal dicht staan krijgen deze de kans om tijdens het drogen aan het toongat vast te plakken. Bij die kleppen die je met je hand opendrukt is dat geen probleem. De Gis, die normaal dichtstaat op je sax, wordt door een veertje opengedrukt. Dit veertje is na een tijd niet meer in staat om de plakkende klep nog vrij te trekken. Het opspannen van het veertje geeft soms wat respijt, maar vaak is het probleem hiermee niet duurzaam op te lossen. Het veel gebruikte talkpoeder zorgt direkt voor verbetering maar (samen met spuug) leidt dit op termijn alleen maar tot verergering van het plakken en veroorzaakt een smeerboel.Yamaha heeft een produkt tegen plakkende kleppen.

Powderpaper. Als de polster nat is door het spelen droog deze dan eerst met en zakdoek of zo. Neem dan een papiertje uit de blocnote met Powderpaper, vouw het in de lengte dubbel, open zonodig de plakkende klep, steek het papier tussen klep en toongat. Sluit de klep weer, druk hem licht aan en trek het papier er rustig tussenuit. Weg plak ! € 8,95 per pakje Verzending € 1,50

Het werkt super goed het is een klein pakje met allemaal papiertjes erin. Je kan er erg lang mee doen toen ze nieuw waren had ik er 25 gulden voor betaald... En ik doe nog steeds met hetzelfde pakje (voor me alt en sopraan).

Quote from: "the martin"En euuhhh... Daan : universeel  8)

Indeed, ik zocht het woord al hoe je het goed schrijft maar ik kon het niet gelijk vinden dus typte ik maar snel een foute woord op ;)

Ben Rodenburg

haha, daan, des is hetzelfde als cis dus eigenlijk lul je weer een heel verhaal voor niks :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Daan

Inderdaad :P  :lol:

the martin

Ik bedoelde de D# klep  :twisted:

Mijn C# plakt nooit..

Tony

Ja... bij mij was het ook de D# trouwens.

Daan... dat Powderpaper is niet helemaal gezond hoor... 't laat een hoop zooi achter op je polsters en een bankbiljetje erlangs halen werkt een stuk beter.

Daan

Ja ik bedoelde de Es klep !!! :P

Quote from: "Anthony"Daan... dat Powderpaper is niet helemaal gezond hoor... 't laat een hoop zooi achter op je polsters en een bankbiljetje erlangs halen werkt een stuk beter.

Zo'n goor bankbiljet door mijn sax halen! langs mijn kleppen  :shock:  :? Waarom zou dat helpen?

Ben Rodenburg

omdat dat het vocht wel absorbeert. maar dat powderpaper valt reuze mee hoor antony. het poeder lost niet op in je polsters maar in het vocht. en het zorgt er dan voor dat het vocht niet blijft kleven volges mij. om de zoveel tijd is het idd wel verstandig om het met een bamnk biljet (of in geval van blut) een papiertje erlangs te halen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Daan

Dat is wel erg makkelijk zo kan je van elke maat eentje maken. Dat zou je wel makkelijk kunnen gebruiken door het te knippen tenzij je liever een bankbiljet in stukje hebt :P Even weer plakken en klaar weer een nieuw bankbiljet ;)

Tony

Ik heb er nu trouwens geen last meer van. Het was even toen m'n Polsters nieuw waren. Chanu polsters heersen dus ;)

Daan

Chanu polsters zijn van zeer goede kwaliteit zoals ik eerder had gezegt... Misschien moest je even inspelen ;) Maar waaraan had je dan last?

Tony

Plakken van m'n Gis enzo...