Alt of Tenor, Tenor of Alt?

Started by Steph Saxin' Spé, 20 October 2008, 10:16:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Steph Saxin' Spé

Alt of Tenor, Tenor of Alt?  :-k  :roll:
Een (nieuw  :( ) dilemma voor mij, maar hoe zit het met jullie?

Daarom mijn vraag:
Waarom heb je nu juist deze sax gekozen om op te spelen?
Wat was de doorslaggevende factor? Het geluid? Het gevoel als je 'em in je handen hebt? De prijs  :wink: ? Omdat in de harmonie/fanfare/band deze plaats (lees: instrument) vrij kwam?

En als je in de gelukkige positie bent allebeide te bezitten, welke geniet dan (al dan niet stiekem  8)  ) je voorkeur?

Ehm, een antwoord zoals "een tenor is niets voor een vrouw, daarom een alt" (en vice versa natuurlijk  :-D .
Dus: kom maar op met jullie goed onderbouwde antwoorden!

Maaarten

goede vraag. Maar jammer om het van onze adviezen te laten afhangen.
Ik kan een onderbouwing van 2 kantjes aan je geven die pleit voor het kiezen voor een tenor(mijn voorkeur), maar daarmee zou ik de alt onnodig in de schaduw laten staan.

Ik zeg je 2 dingen:
-probeer beiden
-welke muziek spreekt je het meest aan? die gespeeld door alt of tenor

Tony

Ik heb beide maar een tenor spreekt mij qua klank en gevoel het meest aan.

jeebee50

Ik ga voor het geluid van de tenor. Toen ik op de harmonie kwam was er slechts een alt vrij. Deze bespeel ik dus waarbij je het voordeel hebt dat je veel leuke partijen mag spelen (melodielijn). Hij is erg handzaam en makkelijk mee te nemen en ik denk ook dat de buren minder last hebben t.o.v. een tenor.
Maar ja, .... het is nog steeds niet het geluid (voor ballads enzo) van een tenor :smt022
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

the martin

Tenor for ever...
Waarom.. :?:
Meer ervaring mee, hij zit in mij..
een paar maanden geen tenor gespeeld, who cares, oppakken, spelen, met gevoel, rocky, ballads gewoon gaan met die banaan.
Het is net als fietsen, ik verleer het nooit.

Op alt (eigenlijk het enige wat ik nog speel) moet ik veel meer werken, kan ik minder mijn gevoel kwijt
Als ik een paar weken niet gespeeld heb dan voel ik dat echt wel..

Maar beide is natuurlijk het beste..

Thijs Leuven

Zowel sopraan, alt, tenor als bariton!  :-D

Waarom? Omdat elk instrument wel iets heeft...

Op sopraan vind ik het heerlijk om af en toe een Fusion nummertje te pakken, of oosterse melodieën (erg vet op sopraan, zigeuner-, spaanse - en arabische ladders!).

Op alt ben ik ooit begonnen, klinkt gewoon erg lekker... Catchy, fel, beetje bijteriger dan tenor.

Tenor is gewoon het ongelooflijk mooi, en onwijs breed inzetbaar... Van superzachte en subtiele jazz ballad, tot bebop, tot heftige fusion!

Bariton is modder, moddervet.  8)  :lol:  8)  :lol: Op dit instrument kan ik heerlijk scheuren, maar als het moet ook lekker subtiel spelen.

Conclusie? Wat is saxofoon toch een ontzettend mooi instrument!  :D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Steph Saxin' Spé

Quote from: "the martin"... Maar beide is natuurlijk het beste..

Tja, als dat zou kunnen ...  :wink:  :!:

Steph Saxin' Spé

Quote from: "Thijs Leuven"Zowel sopraan, alt, tenor als bariton!  :-D

Waarom? Omdat elk instrument wel iets heeft...

Op sopraan vind ik het heerlijk om af en toe een Fusion nummertje te pakken, of oosterse melodieën (erg vet op sopraan, zigeuner-, spaanse - en arabische ladders!).

Op alt ben ik ooit begonnen, klinkt gewoon erg lekker... Catchy, fel, beetje bijteriger dan tenor.

Tenor is gewoon het ongelooflijk mooi, en onwijs breed inzetbaar... Van superzachte en subtiele jazz ballad, tot bebop, tot heftige fusion!

Bariton is modder, moddervet.  8)  :lol:  8)  :lol: Op dit instrument kan ik heerlijk scheuren, maar als het moet ook lekker subtiel spelen.

Conclusie? Wat is saxofoon toch een ontzettend mooi instrument!  :D

Als ik in zo'n bevoorrechte positie zou zijn zoals jij (sopraan, alt, tenor èn bariton ter beschikking ... toe maar ;)) zou dit ook mijn antwoord kunnen zijn ... :D

Maar ja, ik zal toch een keuze moeten maken, dus ... ?

zomertje

Ik ben voor het geluid gegaan en gelijk op tenor begonnen bijna 1,5 jaar geleden :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

niesten

Eigenlijk ben ik het wel met Thijs eens, elk sax heeft zijn charme.

Ik ben ooit begonnen op alt (was toen ogeveer 9 jaar, dus tenor was te groot) en wilde zo'n zelfde toeter als papa :-D

Succes met je keuze.

Groeten,
Roger

Henk de Gans

Ik begon in mijn jeugd op de altsax, maar stapte al snel over op de tenor!
Waarom?
Waarom houd de een van dikke vrouwen en de andere van slanke?
Ik "heb gewoon meer" met de tenorsax!
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

harpje

ik ga voor de klankkleur van de tenor. ik speel al besklarinet 1e en solo en zit dus altijd bovenin te knierpen. Ik ga steeds meer naar lager. Als ik niet meer goed genoeg ben voor 1e en solo ga ik overstappen op basklarinet. Ik denk dat  als ik als klein kind al van een basklarinet gehoord had, dit toch wel mijn favoriete instrument geweest zou zijn. Wat voor geluiden je daar allemaal uit kunt halen is onvoorstelbaar.
conclusie de tenorsax  :-D

Steph Saxin' Spé

Quote from: "Maaarten"goede vraag. Maar jammer om het van onze adviezen te laten afhangen.

Nee hoor, ik ben wel eigenwijs genoeg om zelf mijn oordeel te kunnen bepalen  :wink: .
Ik was (en ben) er gewoon benieuwd naar, welke afwegingen bij jou/jullie de doorslag hebben gegeven.

Ben Rodenburg

Alt of tenor. wat was er eerder, de kip of het ei.

Ik voel me persoonlijk meer op mn gemak met de tenor maar speel net zo lief alt, zeker nu met een nieuw mondstukkie :P

Ik ben gewoon helemaal gek van het warme maar toch ook scheurende geluid van de tenor. Klinkt wat volwassener vind ik zelf. maar zoals ik al zei vind ik alt ook nog steeds te gek om te spelen
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Ukridge

Tenor, geluid en gevoel,

Sopraan vind ik ook erg mooi, maar heb helaas niet de tijd om beide te doen.

Tenor heb ik al mijn handen vol aan....

groet

Ukridge
Nil Volentibus Arduum