Author Topic: Hoge G-klep  (Read 29834 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
Hoge G-klep
« on: 25 October 2008, 12:09:32 »
Iemand ervaring met een sax met de hoge G-klep? (En die die ervaring met ons wil delen) Mijn nieuwste (rechte) sopraan heeft er één. Krijg nou probleemloos die hoge G eruit (g driegestreept). Maar ja, veel voorkomen doet ie niet. :)

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Hoge G-klep
« Reply #1 on: 25 October 2008, 12:15:37 »
Geen idee hoe het op sop ligt maar op alt is een G"' makkelijk te spelen, ik zou dan ook niet kiezen voor een extra klep,stang, gat in je sax en wat al niet meer.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
« Reply #2 on: 25 October 2008, 12:46:01 »
Quote from: "Pieter"
Geen idee hoe het op sop ligt maar op alt is een G"' makkelijk te spelen, ik zou dan ook niet kiezen voor een extra klep,stang, gat in je sax en wat al niet meer.

Dat hangt er vast vanaf welke altissimo greep je gebruikt. En die is weer zeer afhankelijk van welke sax je speelt.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #3 on: 25 October 2008, 15:33:42 »
Quote from: "Pieter"

Op alt is hij juist de meest lastige altissimo! (op C'''''''''''' na  :-D ) een g''' goed en zuiver spelen in een groot interval vind ik aardig lastig altijd.

welke greep gebruik jij voor de g dan?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 25 October 2008, 17:14:51 »
Ja, daar vraag je me wat, ehm ff kijken( ik heb mijn sax niet hier) octaaf natuurlijk, 1, 4 en ta, geloof ik,
zal het morgen nog eens doen en dan bewust kijken welke ik nu te pakken heb. Ik moet zeggen op mijn reference is het een makkie. en stemt makkelijk. Op mijn sa80 II is het wat moeilijker te spelen en moet je meer moeite doen om hem stemmend te spelen. Vaak hoor je dat G en Gis het moeilijkst zijn, maar dat is geloof ik voor iedereen verschillend, er zijn mensen die dat moeiteloos doen en die krijgen dan vaak met andere noten moeite waar andere mensen weer geen last van hebben. Op mij nref is het voor iemand die een beetje oefent heel makkelijk.Ik krijg ze eruit tot C4, stemmens en met klank maar om ze in een stuk muziek te spelen is weer een andere zaak. Ik  ga de altissimo's wel beschouwen als het normaal te spelen register zodat ik met het spelen van toonladers enzo ook gelijk dat gedeelte meeneem. het is denk ik wel goed voor je klank in het register daaronder.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
« Reply #5 on: 27 October 2008, 15:46:56 »
Ik vindt de G en Gis (overgang van normale grepen naar toptones) idd het lastigst.
Bij de G en Gis vlieg ik er altijd overheen, naar een hoger register.
Ben ik dan teveel aan het overblazen of zet ik teveel druk op het mondstuk???
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 27 October 2008, 16:19:14 »
Octaaf, X,4, Ta

DAt is mijn hoge G.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 27 October 2008, 16:20:58 »
Quote from: "Jazz.jr.rob"
Ik vindt de G en Gis (overgang van normale grepen naar toptones) idd het lastigst.
Bij de G en Gis vlieg ik er altijd overheen, naar een hoger register.
Ben ik dan teveel aan het overblazen of zet ik teveel druk op het mondstuk???

Vanalles wat, denk ik. Je moet de ruimte voor het mondstuk kleiner maken en wat meer onder druk zetten. Ik kan het niet goed uitleggen, gewoon blijven proberen.

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
« Reply #8 on: 27 October 2008, 21:16:02 »
de moeilijkheid die je ervaart bij het spelen van de laagste toptones (fis,g,gis) geeft aan hoe ver je hiermee bent.
een a of c kan iedereen vrij snel spelen. bij de 'lagere' toptones blijft dat nu eenmaal een stuk moeilijker.
advies: veel oefenen en een goede grepentabel opzoeken en die grepen zoeken die op jouw saxofoon het werken.
veel overblaas oefeningen helpen hier zeker bij.
neem bijvoorbeeld de lage bes speel nu, zonder deze greep te veranderen (dus geen oktaafklep ed);
- bes1 (oktaaf hoger)
- f2
- bes2
- d3
- f3
- as3
- bes3
dezelfde reeks boventonen kun je ook spelen met de lage b,c,cis,d enz
hiermee train je je embouchure in de'kleinste hoekjes'

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #9 on: 27 October 2008, 22:22:54 »
@ pieter: die kende ik nog niet, en die gaat idd een stuk beter! ik gebruikte 1,3 ta, maar die is op mijn alt eigenlijk altijd net iets te laag.

Over de vorige post: als je dit gaat doen, koop dan "top tones for saxophone" van Sigurd Rasscher! Staan allemaal leuke oefeningen in met overtones en toptones :)

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
« Reply #10 on: 28 October 2008, 09:33:43 »
Ik gebruik 1,3,4,6,ta en heel af en toe Pieters optie, maar als ik die laatste gebruik dan duik ik de hoogte in.
Ik zal dat boek eens aanschaffen, kijken wat ik daar nog uit kan halen.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline lwra

• Member
  • *
Hoge G-klep
« Reply #11 on: 06 November 2008, 12:10:00 »
Ja ik weet dat de hoge g klep voorkomt ( :-D )
[size=117]YanaGisawa 901. Altsax.[/size]
[size=90]Selmer C** | Rico 2,5[/size]

[size=75]Play sax if you don\'t know what to do![/size] [size=75]Totally Sax Crazy![/size]

Offline Oliver

• Member
  • *
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
« Reply #12 on: 18 February 2009, 22:57:50 »
Heb je hier wat aan?
http://www.wfg.woodwind.org/sax/sax_bas_1.html
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline RaisArshad

• Member
  • *
« Reply #13 on: 19 February 2009, 19:54:27 »
waar kan je die hoge g-klep vinden op de sax als die erop zit?

deHerbergier

• Guest
« Reply #14 on: 20 February 2009, 08:15:05 »
Quote from: "RaisArshad"
waar kan je die hoge g-klep vinden op de sax als die erop zit?

Boven de hoge fis.