mondstuk voor Yamaha YAS-275

Started by dc_sax, 26 October 2008, 14:47:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dc_sax

Ik kan weinig vinden over de YAS-275 en alternatieve mondstukken (alternatief voor 4c). Welke combinaties hebben jullie en hoe zou je het verschil met de standaard 4c beschrijven?

Ik zoek een mondstuk dat een wat voller, donkerder geluid geeft. Iets waarbij de subtonen beter tot zijn recht komen. MIjn leraar heeft een Super Balanced Action en die 'doffe', volle sounds bevalt met wel. De aanschrijfprijs van een SBA niet....

Thanks.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

deHerbergier

Ga eens snuffelen in de 2e handsbak van Harry Bakker. Die heeft meestel hele leuke in voorraad voor leuke prijzen. Ik heb er destijds een Selmer SA80 C** gescoord :).

Even afgezien van prijzen ed is het normale advies om een 4c te vervangen voor een selmer c*. Maar eigen klankvoorkeuren ed kunnen dat natuurlijk veranderen. Zoals altijd is dan ook het advies: proberen.

Thijs Leuven

Welke stijl muziek speel je?

Klassiek: Selmer C*(*)
De rest: Meyer

Dat is wat de meeste mensen doen. Zegt niet dat dit voor jou ook zo geldt.  :wink:  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

dc_sax

ik speel jazz (leerboek: The Jazz Method) en verwacht later jazz en pop te spelen.

Thijs Leuven

Dan zou ik naar een Meyer gaan kijken, als je er klaar voor denkt te zijn... Hoe lang speel je al sax? Als je pas sax speelt, zullen sommige mensen je aanraden om lekker bij je standaard mondstukje te blijven om je te ontwikkelen en later over te stappen op iets anders.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

dc_sax

al...drie maanden :D

Ben nu een sax aan het kopen en wil ff weten wat ik er straks mee kan qua sound.

mrPC

je bent nog erg kort bezig om een definitieve keuze te maken. je zult nog heel wat uit moeten proberen.
echter als je weet dat je pop en jazz gaat spelen, heeft het niet zoveel om op een klassiek mondstuk (selmer C* bijvoorbeeld) te gaan spelen. probeer een bescheiden jazzmondstuk, bij voorkeur van eboniet.
meyer is hierbij een voor de hand liggende keuze. neem een tipopening die niet te groot is, want dat bemoeilijkt je beginfase waarschijnlijk. mijn advies zou zijn een meyer 5 of 6.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Thijs Leuven

Meyer 5 is toch al redelijk flink vergeleken met een C*, of vergis ik me nu...  :?:

mrPC

klopt, maar als je weet dat je pop/jazz wilt gaan spelen heeft het niet zoveel zin om aan de tip te wennen van een mondstuk waar je uiteindelijk niet op zult spelen. een 'licht' mondstuk heeft nu eenmaal een grotere tip.
alleen maken velen de vergissing om meteen met een tip 7 of 8 te beginnen, omdat dat de meest gebruikte tipoeningen zijn. vandaar de 5 of 6 als suggestie
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

dc_sax

Er werd mij ook nog aangeraden om een Selmer Soloist D te proberen. Hebben jullie daar ervaring mee? Zou me toch wat voller/donkerder geluid opleveren terwijl het mij niet hinderd in mijn ontwikkeling.
De peter Ponzoil vintage klinkt ook wel interessant. Ik denk dat ik dat advies van een middagje Harry Bakker het beste kan volgen. Wordt het wel weer 30% duurder, maar kan ik iig echt kiezen uit alle opties die jullie voorstellen.

maxsax

Ik heb een selmer supersession E in de aanbieding, zie advertentie onder kopje te koop: saxofoons en accessoires!
Een top mondstuk voor lichte muziek (door grote tip en baffle, ronde kamer)! Interesse? Let me know!
Yamaha 475 sopraan, vandoren S35 V5, francois louis lig, gonzalez 3
Selmer Serie II altsax, Lebayle Metal Jazz LR, Saxxas lig,  Vandoren Java 2,5
Selmer Serie II Tenorsax, Ottolink 7*, BG revelation jazz lig, Vandoren Java 3,5

dc_sax

Ik heb de Selmer Soloist D besteld en vandaag kwam die binnen. Vergeleken bij de Yamaha 4c is hij veel helderder, kernachtiger en produceert aanzienlijk meer volume. Dat is niet helemaal wat ik zocht (ik zocht warm en vol van subtonen), maar het geeft de Yamaha wel een steviger geluid. Vooral in het bovenste register is het geluid steviger, zekerder.

Overigens vind ik de originele Selmer rietbinder echt een rampending. Hij ziet er netjes uit in goudlak, maar omdat hij rond het riet niet voorgevormd is, is het eigenlijk een ordinair klemmetje. De 4c rietbinder is voorgevormd waardoor het riet goed op zijn plek blijft, ook als je het mondstuk verplaatst om te tunen.

harpje

Quote from: "dc_sax"Ik heb de Selmer Soloist D besteld en vandaag kwam die binnen. Vergeleken bij de Yamaha 4c is hij veel helderder, kernachtiger en produceert aanzienlijk meer volume. Dat is niet helemaal wat ik zocht (ik zocht warm en vol van subtonen), maar het geeft de Yamaha wel een steviger geluid. Vooral in het bovenste register is het geluid steviger, zekerder.

Overigens vind ik de originele Selmer rietbinder echt een rampending. Hij ziet er netjes uit in goudlak, maar omdat hij rond het riet niet voorgevormd is, is het eigenlijk een ordinair klemmetje. De 4c rietbinder is voorgevormd waardoor het riet goed op zijn plek blijft, ook als je het mondstuk verplaatst om te tunen.

hmmm je hebt het mondstuk niet in de winkel geprobeerd? Er kunnen veel verschillen zitten tussen de soloistmondstukken. Ik heb 3 dezelfde geprobeerd en maar 1 was inderdaad warm. De rest is wat jij beschrijft. Ik heb soloist C en wil later naar Otto Link 7. (moet ik toestemming hebben van mijn docente, een strenge duitse ahum  :oops: )

Maaarten

Quote from: "harpje"
Quote from: "dc_sax"Ik heb soloist C en wil later naar Otto Link 7. (moet ik toestemming hebben van mijn docente, een strenge duitse ahum  :oops: )

Gelijk heeft ze, ik klooi al bijna 2 jaar met die 7

dc_sax

Inmiddels heb ik er ook tijdens de les mee gespeeld en toen werd het geluid behoorlijk anders, doordat ik we mijn embouchure even 'uitgeleind' hebben bij het mondstuk. Ik stak het te ver in mijn mond. Nu heb ik het gevoel dat ik slechts contact heb met het puntje, wat veel meer subtonen geeft. Ook moest ik mijn kaak iets omlaag brengen en pas toen vond mijn docent dat er een juist geluid uit kwam. Daardoor is het geluid warmer, en wat doffer.
Het is mij helemaal duidelijk geworden dat je met dit mondstuk best veel kunt, afhankelijk van wat je ermee doet. En da's wel gaaf natuurlijk. Ik kan nu ook eindelijk een beetje zachtjes spelen> nog niet met een constante toon, maar het begint te komen.
En ook wel prettig: het klinkt veeel beter in harmonie met het geluid van de Super balanced action van mijn docent. Alsof het samen stereo is, waar het vroeger stereo op twee verschillende frequenties was.