Author Topic: Welke stemming  (Read 2257 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Don_Antoin

• Member
  • *
Welke stemming
« on: 10 November 2008, 20:53:06 »
Hallo allemaal,

Nog een vraagje van mij, hoe kom ik erachter waarin mijn Beaugnier is gestemd? Heb net proberen samen te spelen maar het klonk voor geen meter, dus nu twijfel ik of ie in Eb is gestemd. Maar waarin wel?

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Welke stemming
« Reply #1 on: 10 November 2008, 21:35:28 »
Als je een tunertje hebt dan kun je dat zo zien.
Het is overigens wel aan te raden om als je samen gaat spelen (of uberhaubt spelen) om je sax even te stemmen d.m.v. een tunertje. Je kunt je sax stemmen door je mondstuk er verder op of af te schuiven.

edit: hij zou idd in Eb gestemt moeten zijn.

Offline Don_Antoin

• Member
  • *
« Reply #2 on: 10 November 2008, 21:50:19 »
Het principe van stemmen ben ik wel bekend mee, het probleem is hoe ik er zonder tuner achter kom of ie in Eb is gestemd (waar ik sterk over twijfel).

Offline dc_sax

• Member
  • *
« Reply #3 on: 11 November 2008, 07:45:22 »
Een alt = Eb.

test: google op, en download NCH tone generator (windows). Daar kan je een toon mee laten horen. Als je dezefde toon speelt moet het in harmonie klinken (als je goed gestemd hebt met het mondstuk).
Let wel, een A=440hz, maar klinkt dus hetzelfde als Eb op jouw alt sax (de Eb met de octaafklep ingedrukt).

Als je met iemand gaat spelen zou ik de tuner vergeten, stem net zolang tot het samen goed klinkt. (hoeft er maar 1tje iets te doen :))
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
« Reply #4 on: 11 November 2008, 14:22:13 »
Quote from: "dc_sax"
Let wel, een A=440hz, maar klinkt dus hetzelfde als Eb op jouw alt sax (de Eb met de octaafklep ingedrukt).

Een F# op alt is een klinkende A.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie