Mondstuk jungle C*?? E?? Selmer of Meyer 6

Started by Marru, 19 November 2008, 14:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marru

Hallo vanuit Zwitserland, ik speel nu sinds januari een sax alto. Heb er veel lol aan. Mondstuk vanaf het begin werd me een Selmer C* aangeraden.
Nu heb ik een andere leraar en op proef een Selmer E en een Meyer 6 meegekregen.
Met rietjes 2 1/2 van Rico Royal.

Heb nog niet al te veel vidutie van het geheel en weet nu zelf niet wat ik wil en hoor. Een Selmer E is donkerder en dieper lijkt me zo.  

Het gaat erom dat ik nu in de zwitserse Gugge muziek ga. Dat is karnavalsmuziek. Een groep van 16 man, het klinkt megavals, je hebt een uni prachtig kostuum aan en gaat van Cafe naar Cafe. Misschien wel eens gehoord??
http://www.guggesound.com/cms/  (niet schrikken van de sound hoor!!)

Daar moet je vooral luid spelen en minstens 1/2 uur achter elkaar, soms 4 x per avond. Kke ben dus beginneling.

Graag jullie advies. Is een elmer E naast mijn C* aan te raden?? Wordt ik er minder 'moe' van in mijn mond?? klinkt het donkerder? is het beter voor 'jolige' muziek (ben niet zo'n klassische vogel hoor).

Verder ben ik mijn richting aan het uitvinden. Heb wat boeken gekocht oa Abba, Beatles, Oldies en probeer op het gehoor mee te spelen zodat ik dat gehoor beetje oefen. Dit tot nu toe op Elmer C*
Met die nieuwe leraar gisteren waren vooral ademoefeningen en ontspannen houding belangrijk, niet dat ik me verkeerde technieken en houdingen aanleer.
Wat kunnen jullie me aanraden naast mijn Selmer 1*???
Hartelijk dank voor inputs,
Marru
mailto:[email protected]">[email protected]

Edward

Hallo Marru ,

Het is nogal wat hetgeen die nieuwe leraar je aanraadt ! Een overstap naar een Selmer E vanaf een C* is een grote overstap .
Maar jij weet wat je lichaamskracht is in deze . Als je te makkelijk op de C* blaast moet je overstappen naar een grotere opening . Maar ik vind de overgang van C* naar E wel bijzonder groot als je net aan een saxstudie ben begonnen . Maar misschien ben jij fors en sterk gebouwd en is dat de reden voor jouw nieuwe leraar .
Persoonlijk zal ik nooit op Selmer mondstukken blazen want ze liggen mij totaal niet .
De klank van Meyer vind ik mooier dan Selmer mondstukken .
Maar jij moet carnaval muziek spelen , en dan moet je ook niet te zwaar gaan blazen . Een iets zwaarder mondstuk zal altijd iets meer volume geven en een mooiere toon , maar te zwaar leidt weer tot volume verlies en ook snelheid van spelen .
Maar ik ben een Brilhart blazer en heb zelf verschillende modellen . De klank van Brilhart heeft veel overeenkomsten met Meyer .
Ik raad je altijd een Meyer aan daarom !
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

the martin

Laat ik het zo zeggen...
Als je nu met de carnaval op de Selmer E wilt spelen wens ik je veel succes  :twisted:

Een grotere tip zal je zeker de mogelijkheid van meer volume geven maar reken er op dat je het zeker geen half uur vol zal houden. Je embouchure heeft waarschijnlijk langer nodig om zich aan te passen..
Ik verwacht dat je na twee setjes op hoog volume "alle lucht" langs het mondstuk zal blazen van wege een vermoeide embouchure..

Weet in ieder geval dat je op die E een lichter riet moet gebruiken dat op je C*