Yo, hier ben ik nog eens, wss bijna een jaar geleden dat ik hier nog es langsgekomen ben. Zeer druk leven momenteel, maar het volgende wou ik jullie toch niet onthouden:
Gisteren zat ik te praten met een gitarist, en hij wist me te vertellen, dat zijn nonkel vroeger sax speelde. Zijn nonkel is in 1959 overleden, en sindsdien is die sax onaangeroerd op diens zolder blijven liggen. Klonk zeer interessant.
Het werd laat, en de man in kwestie had zijn laatste tram gemist, dus heb ik hem naar huis gevoerd.
Nu ik daar toch was, ben k ff met hem mee naar binnengegaan om es die sax te checken. Ik heb hem nu zelfs thuis liggen om me er enkele weken mee te amuseren.
Merk is mij niet echt bekend:
C MAHILLON
Succ . J . SMITS
BRUXELLES
is wat er in de gravure te lezen staat, heb het proberen te fotograferen, maar het is niet echt leesbaar.
Hij is verzilverd, hier en daar een deukje, en andere ouderdomsverschijnselen, maar speelt wonderwel nog zeer vlot. Ik ga hem woensdag binnen doen voor een nieuw halskurk en er moet ook een veertje vervangen worden.
Het mondstuk wat erbij zat, is een "MAB", mij compleet onbekend, en bijna niet te bespelen, met mijn eigen mondstukken (selmer D & otto link 7) ging het veel beter. Rieten die ik in de bak gevonden hebben zijn "superior H. NEERMAN", mij eveneens compleet onbekend, maar ze zijn nog redelijk deftig voor hun leeftijd, uiteindelijk toch maar mijn eigen rietjes opgestoken.
Op de foto's zul je naast de rieten ook nog een ander papiertje zien (zaten ook rieten in), opschrift is het volgende: "TOUT Musicien soucieux choisit BUESCHER comme instrument apprécié par tous les solistes." en aan de achterzijde een adres in Brussel, "Staelens & C°", een muziekwinkel die waarschijnlijk niet meer bestaat, k vind er niets over trug op google.
Het instrument heeft schijnbaar geen serienummer, maar gezien die nonkel in '59 overleden is, en toch ettelijke jaren gespeeld heeft, schat ik het instrument tussen de 60 & 70 jaar oud.
Anywayz, genoeg gezeverd, hier de foto's (ben niet zo'n goeie fotograaf, maar heb toch mijn best gedaan), als jullie nog andere hoeken wensen, laat je t maar weten, k zal mijn best doen om ze te trekken voor jullie:

Daarnaast rest mij enkel nog jullie een goed eindejaar te wensen hé