Author Topic: Tenor partij in fanfare, harmonie e.d.  (Read 4424 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bassie20

• Guest
Tenor partij in fanfare, harmonie e.d.
« on: 22 December 2008, 15:04:53 »
Hallo allemaal

Ik speel nu 2 jaar geen saxofoon meer, daarvoor heb ik 8 jaar op een sopraan gespeeld.
Ik wil nu weer beginnen en twijfel tussen een alt of tenor saxofoon.
Mijn vraag is wat de rol van de tenor is een orkest. Is dit vooral een begeleidende rol of toch ook veel stukken melodie achtig? Naar mijn idee heeft de alt vaker de melodie en minder begeleiding dan de tenor. Klopt dit of is het anders?
Ik denk dat hier vast mensen zijn die mij wat wijzer kunnen maken! Alvast bedankt!

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
Re: Tenor partij in fanfare, harmonie e.d.
« Reply #1 on: 22 December 2008, 15:55:05 »
Bij een harmonie speelt de tenor sax meestal de begeleidende partij, maar vaak speelt de tenor sax een tegen melodie.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #2 on: 22 December 2008, 19:21:00 »
Een tenor speelt inderdaad het meest de begeleiding .
Op alt zal je meer melodie partijen spelen .
Zo was het in mijn tijd toen ik nog bij een harmonie-fanfare orkest speelde .
Maar zolang je niet duizelt van 500 maal - rust - noot - rust - noot te spelen , zijn begeleidingspartijen best leuk ! ;-)
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

harpje

• Guest
« Reply #3 on: 23 December 2008, 01:06:42 »
Quote from: "Edward"
Een tenor speelt inderdaad het meest de begeleiding .
Op alt zal je meer melodie partijen spelen .
Zo was het in mijn tijd toen ik nog bij een harmonie-fanfare orkest speelde .
Maar zolang je niet duizelt van 500 maal - rust - noot - rust - noot te spelen , zijn begeleidingspartijen best leuk ! ;-)
Sorry hoor, dan speelden ze bij jullie zeker nog hoempapa stukken. Bij de arrangementen van tegenwoordig heb je dat napik gedreutel niet meer hoor. Vaak zijn het tegenmelodieen wat een tenoor moet spelen.

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #4 on: 23 December 2008, 01:34:17 »
Quote from: "harpje"
Sorry hoor, dan speelden ze bij jullie zeker nog hoempapa stukken. Bij de arrangementen van tegenwoordig heb je dat napik gedreutel niet meer hoor. Vaak zijn het tegenmelodieen wat een tenoor moet spelen.

Lustige Witwe , Show Boat en andere klassieke stukken 40% , en ouderwetse marsen 60% .
Toen het hoempapa werd met een populaire trend ben ik gauw pleitheine gegaan .
Juist klassieke stukken vereisen veel ondersteuning , en dit weet ik van toen ik als 11 jarige de 3e klarinet mocht spelen . En dat was ook meestal rust - noot - rust - noot .
Het is trouwens erg belangrijk dat er zulke begeleidingspartijen zijn . Het orkest draait daarop !  :wink:
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
« Reply #5 on: 23 December 2008, 09:30:02 »
De tenor staat tegenwoordig vaak zeer flexibel in het arrangement. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van de divisie waarin wordt gespeeld. Het ene moment vol in de sax-sectie, dan weer mee met de tuba's of hoorns, soms met de trombones en soms gewoon lekker als tenor. Sunken Village, Resurgam, The Sky is the Limit en Ouverture 1812 bv. geven iets meer te doen dan napikken.
Maar er zullen nog genoeg stukken zijn,waarin zoveel pa's zitten dat je na de nodige maten vanzelf op de hoem begint te landen  :)

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Bassie20

• Guest
« Reply #6 on: 23 December 2008, 10:07:15 »
Super bedankt voor jullie reacties allemaal!
Hierdoor is het antwoord op mijn vraag duidelijk geworden  :)

harpje

• Guest
« Reply #7 on: 27 December 2008, 01:02:36 »
Quote from: "CBone"
Maar er zullen nog genoeg stukken zijn,waarin zoveel pa's zitten dat je na de nodige maten vanzelf op de hoem begint te landen  :)
hahahaha wat een feest van herkenning. Voor sinterklaas had iemand een arrangement gemaakt waarbij de klarinetjes in de Pietenband moesten napikken. Ik kon het inderdaad dus niet eens meer. :mrgreen: Na 3 maten zat ik al op de hoem. hahaha. Toen iedereen meespeelde ging het al weer makkelijker. Ben toch blij dat zulke nummers niet meer bestaan. Dit arrangement kon wat mij betreft ritueel verbrand worden.  :twisted:

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #8 on: 27 December 2008, 16:32:34 »
Ik kom vanalles tegen: in dezelfde partij een tegenmelodie, een stukkie melodie en wat ondersteuning of napikken (wat ik ook nog niet zo goed kan als het te snel gaat....)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Bassie20

• Guest
« Reply #9 on: 29 December 2008, 12:10:16 »
Ben blij om te horen dat het meer is dan alleen maar de hoempa's  :wink: