Riffault mondstukken .

Started by Edward, 06 January 2009, 05:39:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Edward

Riffault maakte vele jaren hard rubberen mondstukken voor oa SML .
Ze worden geprezen om de goede kwaliteit hard rubber . Top refacers zeggen dat als je een Riffault mondstuk laat refacen deze met de peperdure Brilhart , Meyer , Otto Link big slant hard rubberen mondstukken kan concurreren .
En als het waar zou zijn waarom zou je 300 - 1000 euro voor een mondstuk betalen als je met de aankoop van een Riffault mondstuk met refacen nog onder de 100 euro blijft .
Ik zie in deze tijd een prijsstijging van de oude hard rubberen mondstukken van Brilhart , Meyer en Otto Link die gewoon weg te gek voor woorden is . Ik zag een Otto Link big slant voor $ 1000 verkocht worden .
Ik heb daarom een Riffault mondstuk hard rubber uit de 50er jaren kunnen kopen , en ook nog gloednieuw . Het is een 3* en ik heb er goede hoop in dat de reface goed zal slagen om er inderdaad een topgeluid als een Brilhart hard rubber mee te krijgen . Op dit moment is de opening van het mondstuk te klein , maar de klank is veelbelovend .
Riffault mondstukken zijn heel erg onderschat , en ook verdwenen ze vaak als afval in de vergaarbakken van reparateurs .
Je kan ze voor 25 euro ongeveer in zeer goede staat kopen .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

the martin

Standaard vind ik ze inderdaad niet je van het (heb er ook ooit 1 bij mijn SML bij gekregen)

Maar, die opmerking over refacers...
Ik denk dat elk mondstuk dat je laat refacen (door een pro) beter zal zijn dan wat je zo van de plank koopt..
(Ik mag me zelf de trotse eigenaar van een Runyon Quantum 12 noemen die getweaked is door Mojobari)

Moet je wel weten wat je zoekt in een mondstuk overigens, want ook aanpassingen aan een mondstuk kunnen een mondstuk maken en breken..

Amanda

Ik heb ook nog een oud Riffault mondstuk liggen.
Persoonlijk vond ik het een waardeloos mondstuk.
Klank was veel te iel (zelfs met een 3,5 riet), het blies niet fijn.
Beginnende leerlingen bij ons op de vereniging blazen er trouwens erg makkelijk op.
Je krijgt er snel geluid uit.
Maar mooi? Nee, niet echt.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Edward

Quote from: "the martin"Standaard vind ik ze inderdaad niet je van het (heb er ook ooit 1 bij mijn SML bij gekregen)

Maar, die opmerking over refacers...
Ik denk dat elk mondstuk dat je laat refacen (door een pro) beter zal zijn dan wat je zo van de plank koopt..
(Ik mag me zelf de trotse eigenaar van een Runyon Quantum 12 noemen die getweaked is door Mojobari)

Moet je wel weten wat je zoekt in een mondstuk overigens, want ook aanpassingen aan een mondstuk kunnen een mondstuk maken en breken..

Helemaal waar !
Zelfs die dure oude Brilharts , Meyers , Otto Links zijn zo erg goed omdat ze een goede reface hebben gehad .
Maar ook zijn deze oude mondstukken in originele staat erg goed , maar het nadeel is dat men vroeger kleinere tip-openingen maakte . Maar vaak door het proces en afkoeling waren de mondstukken toch weer zwaarder dan de opgegeven waarde .
Maar wat jij zegt dat elk mondstuk een stuk beter kan worden door een goede reface is een waarheid als een koe .

Quote from: "Amanda"Ik heb ook nog een oud Riffault mondstuk liggen.
Persoonlijk vond ik het een waardeloos mondstuk.
Klank was veel te iel (zelfs met een 3,5 riet), het blies niet fijn.
Beginnende leerlingen bij ons op de vereniging blazen er trouwens erg makkelijk op.
Je krijgt er snel geluid uit.
Maar mooi? Nee, niet echt.

Ik heb vroeger een SML sopraan gehad en dat mondstuk standaard SML - Riffault was zo aangenaam met een goed geluid . Daar vond ik Selmer mondstukken niets bij vergeleken . Maar dat is zo lang geleden , nu zou ik waarschijnlijk wel een ander mondstuk hebben gezocht voor de sopraan . Maar dat speel ik niet meer .
Het is waar dat het geluid van de Riffault mondstukken voor alt en tenor nogal iel zijn , maar wat ik bedoel is dat deze oude mondstukken uit een zeer goede kwaliteit hard rubber gemaakt zijn waar refacers een hoop mee kunnen .
De hard rubber waaruit de Riffault mondstukken zijn gemaakt is van een goede oude kwaliteit hard rubber .
En die kwaliteit hard rubber is men weer aan het zoeken .
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Thijs Leuven

Hm, misschien binnenkort maar opzoek naar zo'n mondstuk voor mijn alt.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Edward

Quote from: "Thijs Leuven"Hm, misschien binnenkort maar opzoek naar zo'n mondstuk voor mijn alt. :)

Hallo Thijs , hier heb ik het mondstuk gekocht .

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... :IT&ih=009

En het is zeker de moeite waard ! 8)

Thijs Leuven

Hij staat bij mijn favorieten! (heb nu, alweer, geen geld  :lol: )
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Edward

Quote from: "Thijs Leuven"Hij staat bij mijn favorieten! (heb nu, alweer, geen geld :lol: )

Is het zo erg met jou ! :lol:  
Ik blijf ook maar gaan als een banaan ! Ik koop nu geen mondstukken meer , maar ik heb ook nog bij dezelfde verkoper een Oligature rietbinder gekocht . Ik had enkel een goldplated BG ligature en ik moest deze voor meerdere mondstukken gebruiken . Ik bestudeerde heel lang verschillende pro ligatures , maar de verzendkosten waren zo hoog en in Nederland waren die niet te koop . Maar de Oligature is trouwens wel in Nederland te koop , maar een tientje duurder denk ik met de verzendkosten erbij gerekend . Bij die verkoper was ik $40 kwijt , inclusief verzendkosten .
Die Oligature is verbazingwekkend , een harder volume - met een schroefje iets losser of vaster te draaien kan je het geluid anders maken . En het speelt nu veel makkelijker met blazen . Ik gebruik hem bij mijn lievelings Tonalin 8 , ik ga hem niet voor mijn Brilhart hard rubber gebruiken omdat ik ook dingen gelezen heb dat ze een hard rubber mondstuk  krassen en een putje kunnen geven . Dus zodra ik krassen op mijn Tonalin krijg ga ik hem voor de Riffault gebruiken als die gerefaced is .
Ik vind de BG ligature ook erg goed .
Ik ga in Mei nog een Franz Louis erbij kopen want daar lees ik ook hele goede dingen over .
Of misschien toch maar een lullig drieband Brilhart ligatuurtje kopen voor slechts $ 1265   :smt017

Thijs Leuven

Quote from: "Edward"
Quote from: "Thijs Leuven"Hij staat bij mijn favorieten! (heb nu, alweer, geen geld :lol: )
Is het zo erg met jou ! :lol:

Tsja, ik werk niet meer en moet het nu dus stellen met het zakgeld dat ik van mijn ouders krijg. De afgelopen maanden een aantal pedaaltjes (voor basgitaar en sax) aangeschaft, wat kabels, adapters, een strijkstok voor mijn basgitaar en de nodige normale uitgaves... Bijna helemaal blut dus!  :-D

the martin

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar zo'n wondermondstuk voor tenor
Ik heb er nog een in de aanbieding

viewtopic.php?f=17&t=4180