Hoe behoud ik, als student, mijn hobby?

Started by blabla, 22 January 2009, 00:57:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blabla

Het is weer een hele tijd geleden dat ik hier voor het laatst gepost heb, maar er zit me iets dwars.

Sinds september 2008 ben ik student in Maastricht. Er is een heleboel op me af gekomen, een leventje op kamers, een nieuwe stad, nieuwe mensen en een nieuwe opleiding die veel tijd in beslag neemt. Ik had het nooit willen laten gebeuren, maar sinds de zomervakantie heb ik mijn saxofoon niet meer aangeraakt :( !

Ik zou mijn hobby graag weer op willen pakken, maar dat is niet zo eenvoudig. Ik woon op een campus met flinterdunne muren, saxofoon spelen zit er hier voor mij niet in (dat kan ik én niet maken tegenover de studerende mensen én ik voel me er niet prettig bij). Daarnaast heb ik een nieuwe, betrouwbare, leraar nodig, maar ik moet het wel doen met een mager studenteninkomen.

Zijn er nog meer mensen die hier iets in herkennen?
Suggesties?
Zijn er leraren uit Maastricht bij jullie bekend?

Thanks in advance

HenkJ

Een leven geleden woonde ik op de Campus van Enschede-Hengelo.
Waren toen al behoorlijk veel voorzieningen, verenigingen, clubs etc.
Al eens de mogelijkheden op de Campus onderzocht?
Richt anders een studenten Sax clubje op. Geeft je misschien toegang tot (gratis) faciliteiten.
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

the martin

Zijn er geen speciale muziek lokalen waar je gebruik van kan maken :?:

HenkJ

TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Jazz.jr.rob

Ik studeer zelf in eindhoven, ik zit in een studentenhuis samen met 5 andere muzikanten ( geweldig gewoon)
In Eindhoven zijn er heel veel verschillende studentenverenigingen, waaronder muziekverenigingen.
Er is een harmonie en een bigband waarvan ik weet dat ze op een andere locatie repeteren (net buiten de campus)
Voor leden van die vereniging is het gebruik van die repetitie lokalen ook mogelijk.
Misschien is dat een optie, studentenverenigingen zijn meestal niet zo duur en gezellig.
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

blabla

Quote from: "HenkJ"Een leven geleden woonde ik op de Campus van Enschede-Hengelo.
Waren toen al behoorlijk veel voorzieningen, verenigingen, clubs etc.
Al eens de mogelijkheden op de Campus onderzocht?
Richt anders een studenten Sax clubje op. Geeft je misschien toegang tot (gratis) faciliteiten.

Van de mensen die ik heb ontmoet die ook aan muziek deden ben ik geen saxofonisten tegen gekomen en andere muzikanten spelen of gewoon gitaar op hun kamertje of ze verwaarlozen hun hobby nu ook. Een sax clubje zit er niet in. Op de campus is geen plek waar ik rustig mijn gang kan gaan en op school zelf lijkt me ook niet echt een optie aangezien er tot savondslaat studenten te vinden zijn (projectgroepen, mensen met praktische diensten e.d.).

Het zou wél fijn zijn als ik saxofonisten van mijn leeftijd uit Maastricht zelf zou ontmoeten en dat ik met hun kan oefenen, maar dat heb ik ook niet zo 1,2, 3 gevonden.

blabla

Quote from: "Jazz.jr.rob"Ik studeer zelf in eindhoven, ik zit in een studentenhuis samen met 5 andere muzikanten ( geweldig gewoon)
In Eindhoven zijn er heel veel verschillende studentenverenigingen, waaronder muziekverenigingen.
Er is een harmonie en een bigband waarvan ik weet dat ze op een andere locatie repeteren (net buiten de campus)
Voor leden van die vereniging is het gebruik van die repetitie lokalen ook mogelijk.
Misschien is dat een optie, studentenverenigingen zijn meestal niet zo duur en gezellig.

Studentenverenigingen zijn over het algemeen niks voor mij. Ik was er bij eentje begonnen, maar ik vind het drie keer niks dus daar ben ik mee gestopt. Een studentenvereniging speciaal gericht op muziek klinkt dan weer wel aantrekkelijk, maar ik heb geen zin in verplichtingen ofzo en ik weet niet eens of er zoeentje hier zit.

Thijs Leuven

Ga gewoon langs het conservatorium voor een band! Dan zul je je hobby wel weer op moeten pakken. :)

Qua oefenen zou je ook het Conservatorium of anders de muziekschool kunnen proberen, die verhuren vaker lokalen. Waar in Maastricht woon je'?  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

blabla

Quote from: "Thijs Leuven"Ga gewoon langs het conservatorium voor een band! Dan zul je je hobby wel weer op moeten pakken. :)

Qua oefenen zou je ook het Conservatorium of anders de muziekschool kunnen proberen, die verhuren vaker lokalen. Waar in Maastricht woon je'?  :)

Ik had wel gehoord dat er een conservation zit hier, maar ik heb me er nog niet echt in verdiept waar dat dat zit enzo. Als ik iets puur als oefenruimte ga gebruiken dan moet het niet te ver zijn :P

Limmel, ik weet niet of dat je wat zegt?

Thijs Leuven

Limmel weet ik wel te liggen, maar ik ben er nog nooit echt geweest (buiten het centrum he  :) ).

Conservatorium:
http://www.conservatoriummaastricht.nl/

Muziekschool:
http://www.kumulus.nl/
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

blabla

Quote from: "Thijs Leuven"Limmel weet ik wel te liggen, maar ik ben er nog nooit echt geweest (buiten het centrum he  :) ).

Conservatorium:
http://www.conservatoriummaastricht.nl/

Muziekschool:
http://www.kumulus.nl/

Je wil er ook niet komen want het is een verschrikkelijke rotbuurt :wink:

Kumulus heb ik wel eerder van gehoord, oa dat ze gereduceerde prijzen hebben voor studenten :P Maar ik heb het niet zo op muziekscholen.. ik had hiervoor privéles en daar heb ik betere ervaring mee.

Weet jij toevallig of het mogelijk is om les te nemen op het conservatorium? Niet dat ik dat direct wil, maar dat wil ik gewoon weten uit interesse.

Thijs Leuven

Volgens mij geeft Rob van Bergen (dacht tenminste dat hij zo heet...  :oops: ) zowel les op het conservatorium als op de muziekschool.  :)

blabla

Ik kan maar geen docent vinden die kan tippen aan mijn vorige saxdocent :( Via een muziekschool vind ik niet aantrekkelijk, maar particulier kan ik nauwelijks iets (betrouwbaars) vinden. Iemand nog tips hoe ik een goede docent zou kunnen vinden?

JazZeus

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij!

Ben ook dit jaar begonnen en op kamers gaan wonen. Het lukt mij echter wel redelijk mijn hobby te behouden. Belangrijk onderdeel daarbij is dat ik me heb aangesloten bij de BigBand alhier. Dat zorgt ervoor dat ik in ieder geval 1 keer in de week een groot gedeelte van de avond speel, en daarnaast ook nog wel een keer saxofoneer om te oefenen.

Oefenen in een studentenhuis is denk ik niet zo problematisch als je denkt, kies alleen een handig tijdstip. Net voor of na het eten zit er toch niemand te studeren, dus kun je wel blazen, in de weekeinden is het ook vaak rustiger. Klaagt er iemand, wees dan ook flexibel, maar vraag ook wat dan een geschikt tijdstip zou zijn.

Als laatste: Ik zou zelf geen les nemen. Les nemen betekent eigenlijk gewoon dat je meerdere keren in de week moet studeren (3-4 keer), dat is wel moeilijk in een studentenhuis. Een band of orkest is juist weer een absolute must, om de motivatie en discipline te houden. Bovendien doe je dan veel nieuwe muzikale contacten op.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

blabla

Quote from: "JazZeus"Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij!

Ben ook dit jaar begonnen en op kamers gaan wonen. Het lukt mij echter wel redelijk mijn hobby te behouden. Belangrijk onderdeel daarbij is dat ik me heb aangesloten bij de BigBand alhier. Dat zorgt ervoor dat ik in ieder geval 1 keer in de week een groot gedeelte van de avond speel, en daarnaast ook nog wel een keer saxofoneer om te oefenen.

Oefenen in een studentenhuis is denk ik niet zo problematisch als je denkt, kies alleen een handig tijdstip. Net voor of na het eten zit er toch niemand te studeren, dus kun je wel blazen, in de weekeinden is het ook vaak rustiger. Klaagt er iemand, wees dan ook flexibel, maar vraag ook wat dan een geschikt tijdstip zou zijn.

Als laatste: Ik zou zelf geen les nemen. Les nemen betekent eigenlijk gewoon dat je meerdere keren in de week moet studeren (3-4 keer), dat is wel moeilijk in een studentenhuis. Een band of orkest is juist weer een absolute must, om de motivatie en discipline te houden. Bovendien doe je dan veel nieuwe muzikale contacten op.

Nu is het zo dat ik niet in een studentenhuisje woon maar op een campus, ik heb dus redelijk wat mensen in de buurt. Op de campus oefenen zit er niet in, maar in het weekend is wel mogelijk.

Misschien ben ik dan wat eigenwijs, maar ik wil wél les. Later wil ik ook wel op zoek naar een band. Eéns in de week spelen in tenminste al een stuk beter dan helemaal niet :wink: