Author Topic: Yanagisawa SC901  (Read 16936 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 29 September 2005, 21:27:33 »
is het soms deze:

http://www.kesslermusic.com/SterlingSel ... no/sax.jpg ?

ziet er in ieder geval beestig uit!
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
zilveren sopraan
« Reply #16 on: 30 September 2005, 08:40:46 »
zo een is het, alleen denk ik dat dit een selmer is (gezien de link). optisch verschilt hij niet van de yanagisawa 9930. heeft ook een hoge 'g'.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #17 on: 06 October 2005, 15:22:04 »
Het kan hem wel zijn, omdat hij een zilvere body heeft en ook nog een zilvere hals.

op die link zie je ook meerdere plaatjes ervan: klik hier!

zoals:

En een verwisselbare sopraannek... dus dat zou wel de Serie III sopraansaxofoons zijn.

ik heb in mijn Vaktheorie boek opgezocht over "sterling silver"

(ik typ het gewoon uit het boek en ik geef er een beetje uitleg bij ;) )
Dus het gaat over zilver

eerste gehalte

Het eerste gehalte zilver
Deze zilverlegering met een gehalte van 925 dz. wordt in Engeland wel Standard Silver genoemd en wordt internationaal Sterling Silver genoemd.

Het smelttraject loopt van 800-900 gr.C.
De soortelijke massa is 10,4 g/kubieke cm.
De hardheid in zachtgegloeide toestand is 68 kN/vierkante centimeter.

Bovengenoemde legering geniet de voorkeur bij het maken van sieraden.
Belangrijk argumenten hiervoor zijn de mooie witte kleur (bijna gelijk aan die van fijnzilver) en de goede bewerkbaarheid.
Met name bij smeden en drijven is dit materiaal erg gewillig.

Bij het maken van constructies met dunnere delen kan de zachtheid van het materiaal een probleem zijn.

Dat was hem!
Ok nu leg ik het één en ander even uit.

Het eerste gehalte zilver

Het is zo dat je bij zilver over gehaltes praat, netzoals bij Goud karaats.
Alleen bij goud praat je over karaats, en zilver over gehaltes (tot zover ik weet).
Er zijn 3 verschillende gehaltes zilver dat zijn namelijk:

925/000 Ag = 1e gehalte
835/000 Ag = 2e gehalte
800/000 Ag = 3e gehalte

Maarja dan vraag je je af wat het betekend. Dat is erg simpel.
De afkorting Ag staat voor zilver, dus een soort van symbool voor zilver.
de 925 is de hoeveel zilver dat erin zit per 1000 (die 000 staat voor 1000).
Zilver wordt altijd vermengd met een ander soort materiaal omdat het anders te zacht is om het te gebruiken netzoals bij goud.
Volgens mij wordt zilver vooral gemengd met koper. 1000/1000 zilver bestaat niet het is altijd iets eronder en dan nog noemen wij dat fijn zilver.

die 925 dz. wat in de tekst voor komt is hetzelfde als 925/000 alleen andere beschrijving...

het smelttraject dus wanneer het begint te smelten...
de massa hoe zwaar een stuk zilver weegt
en de hardheid dat begrijpt iedereen wel...

En dan nu een legering.
Stel je voor. Je gebruikt bij zilver andere metalen en goud om het een ander kleur te maken en/of hardheid. Dat wordt een legering genoemd Dus met andere woorden de metalen die erin voorkomen. Wij gebruiken alleen 1e gehalte zilver in Nederland (en duitsland enz.) dat is de norm in dit land.

Smeden en drijven zijn bepaalde technieken voor een smid. Het zilver is erg gewillig voor die 2 technieken omdat het erg zacht is en gemakkelijk te bewerken is.

Ik denk wel dat jullie dit allemaal snappen.

En dan ook iets leuks om te weten hoe duur zilver nou eigenlijk is.

Zilver heeft de waarde 40 - 44 cent per gram (dacht ik).
Als je aan het werk bent met zilver, bijvoorbeeld met het zagen ervan (figuurzagen) dan hou je er een zak onder, dat noemen ze een schootzak wat onder je werkbank vast zit en die doe je dan over je schoot. Dit gebruik je om het werkelijke "stofdeeltjes" zilver op te vangen. Want een gram zilver heb je zo verlies. Want er wordt zo gerekend op school de kosten: je werkstuk (datgene wat je had gemaakt een ring bijvoorbeeld) + de stofresten van zilver . Dan heb je een hoeveel heid bij elkaar en dat trek je af met het plaatje materiaal (dus edelmetaal) wat je gekregen had. Zo krijg je een verschil en dat moet je automatisch betalen.

Als klant betaal je het hele plaatje materiaal + de tijd die eraan besteed is.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
yanagisawa sopraan sterling
« Reply #18 on: 07 October 2005, 14:40:20 »
voor wie geinteresseerd is, hier kun je alles vinden over yanagisawa sopranen:

http://www.yanagisawasax.co.jp/en/soprano/9930/

veel plezier
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.