Author Topic: Rieten in water bewaren  (Read 4307 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yvanR

• Member
  • *
Rieten in water bewaren
« on: 11 February 2009, 21:45:36 »
Ik wil mijn rieten in water bewaren zodat ze altijd nat zijn en ik meteen kan spelen. Ik weet wel dat je ze niet alleen maar in water moet zetten. Wie weet wat ik er bij moet voegen? Of zijn er andere manieren bekend?
Groetjes,
YvanR

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
Re: Rieten in water bewaren
« Reply #1 on: 11 February 2009, 22:55:53 »
Ik gok dat ze dan té vochtig zijn als je er op wilt spelen. Er is een bepaalde vochtigheidsgraad waarbij rieten het beste spelen, en dat zal geen 100% zijn ;)
Ik heb ooit een paar rico rieten gekocht die in een speciaal zakje zaten, waarin die vochtigheidsgraad precies goed was. Als je dan gaat spelen, speelt ie meteen perfect (zeggen ze).

Misschien is het dus een beter idee om ze in een bakje met vocht of zo te leggen, of een ander iets waarin het vochtig is. Misschien staat er wel ergens op internet wat die vochtigheidsgraad precies is :P Ik wens je veel succes ;)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

deHerbergier

• Guest
« Reply #2 on: 12 February 2009, 07:46:21 »
Misschien is de Rico Vitalizer wat?

Offline HenkJ

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
« Reply #3 on: 12 February 2009, 10:47:24 »
Persoonlijk nooit behoefte aan mijn rieten vochtig te bewaren....
Als je zorgt dat je steeds enkele rieten speelklaar (gedurende een aantal uren ingespeeld) op voorraad hebt heb je geen probleem als je snel een `nieuw`riet moet pakken.
Maar hier een tip: bevochtig wat `demake-up` watten (goedkoop), stop je riet ertussen en opbergen in een doosje.
Om de zoveel tijd even de watten bevochtigen of vervangen.
Of watten bevochtigen met jenever (= zonder suiker), of wisk(e)y (= lekkerder)
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Offline yvanR

• Member
  • *
« Reply #4 on: 12 February 2009, 11:32:57 »
Bedankt voor jullie reacties. Heb even op die site gekeken van de saxofoonshop. Die rietendozen heb ik allemaal al uitgeprobeerd maar was niet echt tevreden daarmee. Omdat ik vaak op podium sta en op verschillenden saxen moet spelen en geen tijd heb om me warm te spelen wil ik op een echt nat riet kunnen spelen. Als ze opgedroogd zijn beginnen ze soms te 'fiepen'. Ik heb vaker mensen gezien die hun rieten in een jampotje bewaren, zwemmend in water. Ze doen iets in het water om dat riet goed te houden.  Wie kan me vertellen wat ze in het water doen???
Bedankt voor de whiskey tip, hik,... :D  

YvanR

Offline HenkJ

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
« Reply #5 on: 12 February 2009, 13:07:17 »
Potje en water destileren..
Drupje (!) chloor...
Outdoor artikel om water goed te houden ??
....
 :?:
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #6 on: 12 February 2009, 15:34:53 »
Beste Yvan,

Nu ben ik gelukkig een vrij simpel man. Ik zet mijn sax na het spelen gelijk in de houder zonder hem schoon te maken, kap op het riet en klaar. Of na het spelen direct in de koffer en bij thuiskomst in de houder etc.
Het is idd wel aan te raden om een 2de riet voor handen te hebben, zeker als de eerste al wat ouder is.

Ik heb nog nooit een probleem gehad dat een rietje niet bespeelbaar is. En dan speel ik meestal 3 keer per week tussen de 20 en 40 minuten.

Maar ieder zijn ding natuurlijk

Mvg,
SaxoMike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #7 on: 12 February 2009, 16:12:07 »
Ik speel ook meerdere saxen, gewoon even aan het riet likken terwijl het op het mondstuk zit en gaan maar!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

deHerbergier

• Guest
« Reply #8 on: 13 February 2009, 08:32:20 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik speel ook meerdere saxen, gewoon even aan het riet likken terwijl het op het mondstuk zit en gaan maar!

Inderdaad dat werkt prima, al moet ik zeggen dat de tip van HenkJ mij ook wel aanspreekt, maar dan met cognac.  :lol: (Misschien een jampot vullen met cognac en ze daar in laten zwemmen :lol: )

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #9 on: 13 February 2009, 09:05:59 »
Quote from: "deHerbergier"
Quote from: "Thijs Leuven"

Inderdaad dat werkt prima, al moet ik zeggen dat de tip van HenkJ mij ook wel aanspreekt, maar dan met cognac.  :lol: (Misschien een jampot vullen met cognac en ze daar in laten zwemmen :lol: )

:smt044  :smt095
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #10 on: 13 February 2009, 10:15:43 »
Of gewoon op een synthetisch riet gaan spelen

deHerbergier

• Guest
« Reply #11 on: 13 February 2009, 10:57:04 »
Quote from: "the martin"
Of gewoon op een synthetisch riet gaan spelen

Jamaar, dat neemt de smaak van de cognac zo slecht over... :D/

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 13 February 2009, 11:51:05 »
Dat zie je verkeerd  8)
Rieten nemen de cognac op, kunstof niet dus per saldo krijg je mee  :-D

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #13 on: 13 February 2009, 12:18:42 »
Je kan beter een rico vitalizer halen idd, heb er zelf een, werkt te gek!

heb het ook met water gedaan, als ze te nat worden (dus als je ze er minimaal een uur in hebt zitten ong) dan heb je kans dat ze snel gaan schimmelen en dan kan je ze weggooien.

als je je rieten nat wil maken met water doe het dan 1 voor 1 en niet langer dan een uurtje
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #14 on: 15 February 2009, 10:17:59 »
Quote from: "Jeroen79"
SaxoMike, heb je wel eens in de nek van je saxofoon gekeken?

Zekers wel, ik heb ik zo'n wisser. Ik gebruik hem nooit, de nek van mijn sax ziet er overigens perfect uit.
Overigens geef ik de sax 1 keer per jaar groot onderhoud.

Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber