Author Topic: Een dagje Selmer / Fotoverslag  (Read 20210 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KoenD

• Guest
Een dagje Selmer / Fotoverslag
« on: 26 February 2009, 21:09:45 »
Maandag had ik het genoegen een bezoekje te brengen aan Selmer Paris.  
Selmer zit op 2 locaties:  De hoofdzetel in Parijs (11de arrondisement) en de productie in Mantes-La-Ville.
Ik ben op beide locaties geweest maar heb alleen van de hoofdzetel foto's. (Foto's nemen in de productie-afdeling is helaas verboden.) De foto's zijn genomen in het gebouw op Rue de la fontaine au Roi 18. Daar is naast hun testcabines en hersteldienst ook het Selmer Museum gevestigd.
De hoofdreden van mijn bezoek was de aanschaf van een Alt Reference.

Geniet van onderstaande foto's !

Aangekomen in de test-cabine:  4 "Antiqued" Reference Alto's liggen klaar.

Uitkiezen en testen maar!
Nu weten jullie ook meteen welk gezicht achter KoenD zit :-)
Uitgebreid testen van alle saxen op hun juistheid zonder met je embouchure te corrigeren.
Vooral aan Fa-kruis (F#) en Si-mol (Bb) wordt extra aandacht geschonken. (Het spelen van de noten met
de verschillende grepen moet zo goed mogelijk elkaar benaderen)

Ook mijn leerkracht, Dhr. Ludwig Delecluyse, test mee

Na het testen van de 4 References nog even enkele Serie III's (foto, 2 rechtste) erbij genomen. De klankkleur van de Reference kreeg echter mijn voorkeur.

De reference in detail:

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
De nieuwe Reference Limited 2009 - FIREBIRD Edition
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Parelmoer is deze keer donkerblauw/grijs en afkomstig uit Tahiti

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
En dan nog enkele foto's uit het museum, die ook dienst doet als showroom voor nieuwe saxen.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Frank Markey van "Muziekhandel Markey".  Hij is de klarinet- en Saxofonist van de groep "Ishtar"

Zoot

• Guest
Re: Een dagje Selmer / Fotoverslag
« Reply #1 on: 26 February 2009, 23:22:40 »
Zo.............  =D>     das een leuk uitje geweest....... =D>

Aangekomen in de test-cabine: 4 "Antiqued" Reference Alto's liggen klaar.

:? zat er veel verschil tussen die 4?  :?      en wat voor programma's  :idea: gebruik je voor het testen........ :?:

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #2 on: 26 February 2009, 23:38:12 »
Dat ziet er allemaal heel smakelijk uit... Kan iedereen daar gewoon naar binnen lopen?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 27 February 2009, 07:23:44 »
Goeie vraag waar ik ook wel het antwoord op wil weten  8)

KoenD

• Guest
« Reply #4 on: 27 February 2009, 08:12:35 »
Quote from: "Zoot"
Zo.............  =D>     das een leuk uitje geweest....... =D>

Aangekomen in de test-cabine: 4 "Antiqued" Reference Alto's liggen klaar.

:? zat er veel verschil tussen die 4?  :?      en wat voor programma's  :idea: gebruik je voor het testen........ :?:

Van de 4 waren nummer 2 en 4 de meest juiste qua stemming, en nr. 4 had net dat ietsje meer, en deze
is het dan ook geworden. Het verschil is moeilijk te beschrijven, je moet erop gespeeld hebben.

Tuner software: http://www.aptuner.com  
De screenshot op de site ziet er amateuristisch uit, maar je kan ook nog extra kader openzetten met een grafische curve. Zeker eens proberen, het is trouwens gratis.

KoenD

• Guest
« Reply #5 on: 27 February 2009, 09:28:51 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Dat ziet er allemaal heel smakelijk uit... Kan iedereen daar gewoon naar binnen lopen?

Ja en Nee.

Selmer is een bedrijf zoals een ander. Je komt binnen en daar zit iemand aan de receptie.
Maar dan stopt het wel als je geen afspraak hebt :-)
Misschien dat je wel de toonzaal/museum mag bezoeken zonder afspraak, het proberen waard als je in de buurt bent.

De testcabines en instrumenten testen zijn echt wel op afspraak en als particulier alleen lukt dit niet.
Ook moet je vooraf opgeven WAT je wil gaan testen, want de meeste stock ligt in Mantes-La-Ville (1 uur rijden van Parijs), en dan zorgen ze dat ze ter plaatste zijn op je testdag.

Wil je er echt binnen geraken dan moet je dit organiseren via een Muziekhandel, welke dan via hun invoerder of rechtstreeks met Selmer de afspraak maken.  Iemand van de muziekhandel moet mee zijn.

De fabriek bezoeken kan alleen in groep (toen ik er was kwam er net een volledig bus toe).

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 27 February 2009, 09:43:59 »
Gefeliciteerd! Veel plezier met je aanwinst!

Die Firebird is echt waanzinnig mooi om te zien.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 27 February 2009, 17:19:16 »
:shock:    :? ipv een meeting:  :?:  :?:  :?:        =D>  =D>  =D>        

De fabriek bezoeken kan alleen in groep (toen ik er was kwam er net een volledig bus toe).

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #8 on: 27 February 2009, 17:45:54 »
Lijkt mij nog geen slecht idee!  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #9 on: 27 February 2009, 20:01:24 »
Lijkt me inderaad wel super om met een groep sax-fanaten/enthousiastelingen daar een kijkje te mogen nemen....
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

KoenD

• Guest
« Reply #10 on: 28 February 2009, 21:00:11 »
Fabriek bezoeken is echt wel de moeite.  Je krijgt echt alle aspecten van de productie te zien, van plaatwerk tot gravure.  (In de reference firebird gravure kruipt 4 werkuren want dat is allemaal handwerk, het zijn echte kunstenaars!)