Rietjes-onderhoud

Started by stijn, 02 March 2009, 20:18:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stijn

Hallo mede saxofonisten!

Ik zit met het volgende, misschien heeft iemand van jullie ideeën of tips.

Ik speel nu 13 jaar sax (vooral tenor) en de laatste tijd speel ik met filed Rico Jazz select rieten, sterkte 3S die de eerste dagen nadat ik ze voor het eerst heb gebruikt echt TE GEK klinken. Je kent dat wel, dat je een kick krijgt door hoe goed een riet is  :wink:

Tot zo ver niets aan de hand.

Wat me opvalt is dat de rieten heel erg snel "verhouten" en stugger/instabieler worden. Een mooie zachte vibrato wordt lastiger en eigenlijk ook algehele toonkwaliteit. Dit gebeurt meestal zelfs al na een paar dagen. De makkelijkste oplossing is natuurlijk heel frequent nieuwe rieten kopen maar dat is nogal duur.

Mijn vraag: heeft iemand van jullie een idee waarom mijn ricootjes zo kort meegaan en zo snel instabiel worden? En zo ja, weet je dan ook misschien wat je eraan zou kunnen doen om te zorgen dat ze langer meegaan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Stijn

Sonny

Ik speel Rico Royal. Ben ik helemaal tevreden mee. Gaan ook gewoon goed lang mee. Dexter Gordon zei ooit eens: happines is a nice wet Rico reed. Het merk is dus wel okay ;-) Wellicht wat zwaarders proberen?
Happiness is a nice wet reed (Dexter Gordon)

RaisArshad

Ik gebruik ook Rico jazz select (alt 3M) en heb hetzelfde probleem.
Na een paar dagen spelen ze nie lekker meer. Het enige wat mij helpt is een nieuw riet pakken.
Mocht iemand een oplossing hebben, dan hoor ik het ook graag.

stijn

Het gaat me inderdaad om de jazz select rieten, na een lange zoektocht langs verschillende rieten ben ik hierop uitgekomen als zijnde hét ideale riet (de eerste paar dagen althans).

Thijs Leuven

Heb meer verhalen gehoord over de korte levensduur van Rico rieten.

Heb gelezen dat je het de 'buisjes' van het riet dicht moet strijken door met iets vlaks over het riet naar het uiteinde te strijken. Hierdoor zouden de 'buisjes' van het riet dicht gaan zitten waardoor de levensduur van je rietje langer wordt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Ralph

Gebruik zelf vandoren V16 rieten, geen problemen mee. Vaak worden ze zelfs beter na een tijdje spelen... Speel nu al weken op 1 rietje met een dikke scheur, en maak beter geluid dan met een nieuw riet

Ik hoorde van iemand die zijn rieten met doosjes inkocht, een flink aantal jaren in de kast liet staan en vervolgens pas er op ging spelen. Alle rieten perfect gelijk, gaan veel langer mee en blijven véel langer het zelfde klinken.
Miss een leuk idee :P Maar gezien jij dan alsnog jaren lang elke 2 dagen nieuwe rietjes moet kopen, zou ik gewoon een nieuw merk gaan bespelen ;)

Ga eens naar deventer, neem van alles 1 mee, en proberen maar!
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

EelcoW

Ik speel zelf ook rico jazz select, maar heb niet echt last van een korte levensduur. Ik speel gemiddeld 2 weken op een riet, maar heb dan wel 2 rieten naast elkaar (elke week een nieuw riet dus). Bij V16's (speelde ik vroeger) was dat ongeveer even lang, maar ik speelde toen wel veel minder.

stijn

Hoi Eelco,

doe jij nog speciale dingen met de rieten (dichtduwen van de poriën, schoonmaken met water, bewaren in speciale doos oid)? Welke sterkte gebruik je?

Ukridge

Hoi,

Een aantal maanden geleden heb ik bij de saxofoonwinkel een workshop gevolgd van Erwin Geboers. Hij zei dat hij zijn rieten na het spelen in het vriesvak bewaarde en dat ze daardoor veel langer meegaan. De theorie van hem was dat de bacterien door de vrieskou zouden worden gedood?! Ik doe dat sindsdien ook en heb het idee dat mijn rieten inderdaad langer meegaan.. Wellicht is het onzin, maar probeer het eens,

groet,

Ukridge
Nil Volentibus Arduum

Zoot

QuoteHij zei dat hij zijn rieten na het spelen in het vriesvak bewaarde en dat ze daardoor veel langer meegaan

:-D

stijn

das natuurlijk ook wel lekker fris voor in de zomer  :lol:

KoenD

Eén goede raad:
Elk nieuw rietje moet je "dichtwrijven".

Haal het rietje uit de verpakking en draai het om.
Wrijf eens HEEL zachtjes met je vinger over de onderkant van het riet. Je zal
een hout structuur voelen.

Neem een blad papier (gewoon printpapier) en leg het op een vlakke ondergrond.
Als je ondergrond wel vlak is maar toch een structuur heeft (bv houten werkbladen enz...) dan moet je
meer bladen papier nemen.  

Leg het rietje op het blad papier. Duw met je wijs en middenvinger op het riet en maak draaiende bewegingen.
(wijzerzin / tegenwijzerzin).  Hoelang ?:  ik doe 10x wijzerzin, 10x tegenwijzerzin. Niet bang zijn van een beetje neerwaardse druk uit te oefenen.

Als je dit hebt uitgevoerd moet je het riet terug omdraaien en terug eens heel zachtjes voelen.
Je zal zien dat het veel gladder geworden is.

Alle poriën zijn nu gevuld en dat resulteert in:
- Een riet dat veel minder water zal opnemen
- Een riet dat beter zal klinken
- Een riet dat langer zal meegaan

Proberen !!!

stijn

bedankt koen!

dit deed ik vroeger inderdaad ook altijd, zal het weer eens proberen

jupialto

Maar eh,.....je kunt ze ook lekker bewaren in een oplossing van alcoholhoudende drank: worden bacterien gegarandeerd gedood en je riet blijft soepel. Begin es bij een promillage van 30%, onverdund.

Nu is alleen de vraag nog :lol: : welke drank vind je lekker???
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

yvanR

Ik bewaar mijn rieten sinds kort ook in water. Ik doe een scheutje wodka in, kleurloos en ruikt niet zo extreem. Werkt prima. Speel al sinds drie weken op een riet, het blijft schoon en speelt geweldig, wordt ook niet zo snel lichter. Ik adviseer iedereen om dit uit te proberen.

Groetjes,
YvanR