"Dipje" na nieuw mondstuk?

Started by Loeneke, 04 March 2009, 18:38:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Loeneke

Hello

Gisteren heb ik een nieuw mondstuk aangeschaft, een C* Soloist. Het was het eerste mondstuk wat ik probeerde en na, in totaal 7 anderen geprobeerd te hebben, bleef ik bij de Soloist. Spreekt makkelijk aan, het geluid is warm en vol. Wowfactor is hoog aanwezig!
De verkoopster en de dirigente van het orkest waar ik speel lieten weten dat ik misschien nog wel een dipje kon krijgen. Dat ie ineens niet zo lekker speelt, dat er een soort scherp randje aan het geluid komt en dat ik zelfs kon gaan piepen! En dat is vanmiddag gebeurd. Ik speelde totaal niet lekker. Is dit het dipje? Iemand daar meer van gehoord?

Alvast bedankt.

stijn

hej Loeneke,

weet niet precies wat ze bedoelen met "dipje" maar als je sax gaat "piepen" zou het goed te maken kunnen hebben met je rietkeuze. C* heeft een heel kleine tipopening (ruimte tussen het eindstuk van je mondstuk en eind van je rietje) daarom zou je misschien wel een wat dikke riet kunnen gebruiken. Mijn ervaring is ook dat rico rieten vaak wat minder piepjes opleveren.

Probeer eens wat te experimenteren met verschillende rieten (bijvoorbeeld Vandoren classic en Rico Royal). Vooral niet opgeven  :)

Succes!

Zoot

Gewoon doortoeteren, je niks aantrekken van wat er komen gaat ( de mens lijdt het meest  blabla etc etc ) en als er iets piept even vreselijk boos naar je buurvrouw kijken..........     :roll:   It wasn't me     :roll:
 :lol:    De vorige piep  :oops:  ben je ook over heen gegroeid toch :lol:
 :o  Doe ze de groeten van me daar :o

Loeneke

@Stijn: Nu heb ik niet vreselijk veel verstand van mondstukken, maar het vorige mondstuk is een S80 c*. Heeft die dan een grotere tipopening?
Ik blaas zelf op een Vandoren Classic 3 en ik heb volgens mij nog ergens een 3.5 liggen. Kan proberen of dat werkt.
Rico's heb ik al geprobeerd, maar dat is echt niet mijn rietje.

@Zoot: Ehm, als ik heel boos naar mijn linkerbuurvrouw kijk na een piep, dan gaan er wenkbrauwen omhoog. Zij piept niet. Ga ik boos naar mijn rechterkant kijken, dan rent een 12-jarig meiske huilend de oefenruimte uit.
Ik denk dat ik dan maar gewoon weer rood ga worden :)
Die vorige piep komt alleen voor nog als ik voor het eerst voor iemand moet voorspelen. Of in een nieuw orkestje. Zoals vorige week. Kreeg er geen geluid uit. Dramatisch :oops:

Zal ze in Winschoten de groeten doen van je. Kan ik ook zeggen dat jij, je humor en je sax ons weer gaan vergezellen?  :)

stijn

onee dat maakt niks uit qua tip opening (dacht ik)

kan het zijn dat je naarmate je meer speelt meer gaat "knijpen" met je embouchure? of dat je je mondstuk dan niet ver genoeg meer in je mond hebt waardoor je heel veel druk zet op de tip?

Loeneke

Nou, het ging direct al mis vanmiddag. Vaak heb ik wel, dat als ik moe begin te worden ga knijpen, maar daar was vanmiddag geen sprake van. Dat ik moe was. :)

the martin

Er zijn verschillende reden voor piepen..
Waaronder een te zwaar riet (Eigen ervaring  8) ).... Ik zou dus eens een 2,5 traditional proberen..

Er zijn meer variabelen dan alleen de tipopening die bepaald welk riet JIJ moet gebruiken..
Baanlengte en profiel zijn ook van belang (en ik neem aan dat de kamer ook nog wel mee zal spelen)

Een Soloist kan dus best de zelfde tipopening hebben, als de rest varieerd kan die totaal anders spelen...

mrPC

Geen paniek, je embouchure is gevormd naar je vorige mondstuk. Vaak spelen nieuwe mondstukken, bij een eerste kennismaking, erg lekker. Dat heeft er mee te maken dat alle spiertjes die je embouchure vormen even extra hun best doen om op dat nieuwe mondstuk te spelen. Wanneer je daarna definitief op een ander mondstuk gaat spelen, dan zullen die spiertjes aan de nieuwe stand van je embouchure moeten wennen, hoe klein dat verschil ook is.
In dat proces zit jij nu waarschijnlijk. Je embouchure moet zijn balans weer even vinden. Dit kan best een week, of 2, of 3 duren. Dat is een beetje afhankelijk van de regelmaat van oefenen. Oefen regelmatig, maar niet te lang! Wanneer je embouchure gaat verkrampen zal het snel weer de stand in nemen die het altijd gewend was. Neem bijv je normale studieduur, maar halveer die en oefen 2x per dag. Dan zal het snel voorbij zijn.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Loeneke

@mr PC: Dat klinkt best heel erg aannemelijk en ik ga daar eerst ook maar vanuit. Ik ga vanavond gewoon fijn toeteren tijdens de repetitie en als ik ga piepen...nou ja. Dan piep ik maar een end weg. Wie weet voegt het wat toe aan Gulliver's Travels :lol:

Bedankt in iedergeval voor de reacties.

Maaarten

Piepen kan ook komen van spanning :(
Maar is bij jou wss niet het geval, aangezien je wel relaxt met de klank omgaat.

zomertje

Ik heb het gehad met een paar oude rietjes, die zaten nog nieuw in doos (niet apart verpakt, wat ze tegenwoordig doen) in de koffer bij mijn sax die ik toen net gekocht had. Dus ik dacht, ah, nieuw, moet nog goed zijn... nadat ik deze allemaal in de hoek gemikt heb heb ik niet meer gepiept (hoewel, vanmiddag, bij het proberen van een paar mondstukken er ook eentje bij zat waar ik een eng geluid uit kreeg... en ik vervolgens nog bijna de slappe lach  :-D )
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

zomertje

Ik heb sinds gisteren dus ook een nieuw mondstuk: van SA80 C* naar Solist D. Geen grote stap, maar ik zal zien en verslag doen hoe het de komende weken gaat. Vandaag best lekker geoefend, maar moet morgen repeteren bij de muziekvereniging en dat is een langere zit. Eens kijken of dat problemen gaat geven.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

deHerbergier

Ik weet niet of ik hier mag aanhaken.

Maar sinds ik mijn yanagisawa heb beschik ik over een yana #5 mondstuk. (een mondstuk met maatje 133 of 52 en een grotere kamer.) Hiervoor had ik een yamaha 4c, blaast lekker, maar is een maatje 120 of 47 (net als een C*) met een gemiddelde kamer.

Ik ben een beetje aan het rommelen met rietjes maar eruit komen doe ik nog niet echt. Op de 4C speelde ik met een VD2.5. Maar dat is op de yanagisawa hard werken. Een VD2.0 is beter te doen, maar ook nog zwaarder dan de oude setup.

Gelukkig krijg je er wel wat voor terug. De klank is ondanks het dunnere riet, wel een stuk voller. Voorlopig hou ik het maar even bij de yana #5 met een Vandoren 2.0.

the martin

Zal ook deels door je (gebrek) aan ademsteun liggen misschien..
In de zin van je moet wennen aan de hoeveelheid lucht die deze setup vereist.

Geef het gewoon een tijdje, went vanzelf

deHerbergier

Quote from: "the martin"Zal ook deels door je (gebrek) aan ademsteun liggen misschien..
In de zin van je moet wennen aan de hoeveelheid lucht die deze setup vereist.

Geef het gewoon een tijdje, went vanzelf

Oke, dank je wel voor de tip. De link met ademsteun had ik nog niet gelegd. Die is inderdaad nog niet op orde. We geven het een tijdje.