valse D die steeds valser wordt?

Started by dc_sax, 03 May 2009, 19:26:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dc_sax

Hi,

Mijn D is vals. En ik heb het idee dat het steeds erger wordt. Kan dat aan de techniek liggen (de hardware)?

Het valt mij steeds meer op, vooral bij het samenspelen met andere.
Als ik met tuner erbij een toonladdertje doe zie ik dat de D op +25 uitkomst (ik weet niet de meeteenheid, maar het is zo'n standaard tuner van Korg. + of - 5 hoor ik niet, dwz, ik kan er mee leven. Maar deze zit dus duidelijk buiten de bandbreedte.
Ik heb geprobeerd het te compenseren, maar dan kom ik op de grens van wat ik kan aan vervorming.

Tips & truuks?
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Amanda

Welke D is vals? Er zitten er 3 op, dus dat is wel handig om te weten.
Wanneer is je sax voor het laatst nagekeken? Dat kan ook al het 1 en ander oplossen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Pieter

aangezien je D te hoog is zal het wel om midden en/of hoge D gaan.
Je speelt "al" een jaar?

Even wat feitjes:

*midden en hoge D zijn altijd te hoog.
*kurkje onder palmkey is een beetje versleten of, die klep staat wat hoog, extra kurkje onder plakken
*lage C klep staat wat hoog, naar beneden draaien
*je gehoor ontwikkeld zich langzaam en je gaat nu steeds meer afwijking horen
*Bij samenspelen zit de een soms een paar cent tehoog en de ander te laag. Hier moet je dus met zijn allen je oren gebruiken.
*Je embouchure is nog lang niet genoeg ontwikkeld om bovenstaande goed op te lossen, maar aandacht voor het probleem is altijd goed.
*Bij samenspelen is het soms beter om de partijen uit te dunnen, dus 1 persoon speelt, dit altijd bij moeilijke tonen als D, en bv G en Gis.
*Probeer alternatieve grepen, voor midden D speel midden C met C1 en voor hoge D sluit de kleppen 4,5 en 6.
*Je werkt te hard op de hoge noten, daardoor ga je knijpen ( soms is dat zo weinig dat je het zelf niet voelt ) waardoor je noten te hoog worden.
*Het zijn ws niet de enige tonen die te hoog zijn.

* deze lijst kan ws nog veel langer.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

dc_sax

Thanks all.
Het gaat om midden D. Ik zal die kleppen eens laten nakijken, want het probleem is ontstaan terwijl mijn embouchure niet veranderd is. DWZ: ik heb hier goed op gelet en het is duidelijk een probleem met enkel en alleen de d (ook de lage trouwens).
Verder zijn er idd ook andere tonen die net te hoog of te laag zijn, maar deze springt er wel echt uit.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Pieter

Maar dat hij er uit springt is nou net normaal. En je embouchure verandert echt wel hoor! Dat heb je alleen zelf niet in de gaten. Het zou wat zijn als dat na bv 20 jaar spelen nog steeds hetzelfde is als in het begin.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Maaarten

ja, embouchure verandert ontzettend!je hele mondzetting etc....

Ralph

embouchure veranderd sowieso constant... maar het is wel raar dat vooral je D ineens zoveel hoger is. De D is wel een noot die altijd wat doffer klinkt als de andere noten, dus het kan zijn dat je daardoor onbewust wat meer knijpt.
Een betere verklaring lijkt me dat je polster wat versleten is o.i.d. waardoor hij lekt (lucht ontsnapt). Zijn de lage noten onder de laagste D moeilijk te spelen? Laat um in ieder geval eens nakijken, wat je eigenlijk wel jaarlijks even moet laten doen.
Wat voor sax heb je? De amerikanen zijn sowieso wat minder zuiver, en dan is het dus niet gek dat er een paar noten zijn die te hoog of te laag zijn.

Laat je leraar ook eens even er op spelen. Misschien kan hij ontdekken wat er fout is
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Maaarten

hij heeft een yamaha, en ;t gaat om losse tonen.

Ralph

Quote from: "Maaarten"hij heeft een yamaha, en ;t gaat om losse tonen.
Oh ok, dan zal dat niet het probleem zijn. Ik weet wel dat het om losse noten gaat, bij amerikanen verschilt de stemming ook nog wel eens per noot :P Vandaar dat ik het even vroeg...
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*