Author Topic: Kleur bekennen  (Read 16314 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Kleur bekennen
« on: 23 May 2009, 18:11:18 »
Ik had het er vandaag over met een forumlid - we waren beiden wel nieuwsgierig naar aanwezigheid van
gelovigen op dit forum
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Kleur bekennen
« Reply #1 on: 23 May 2009, 18:30:09 »
mooi, een x een ander onderwerp. Ontbreken er geen opties? (andere geloven invullen etc)

Ik geloof zelf niet in een schepper in elk geval.
Ik wou dat ik de materie kon bevatten (waarom de aarde en het heelal er nu eenmaal is).

Dat er een god is, is een mooie verklaring hiervoor, maar daar neem ik geen genoegen mee in elk geval.
We kunnen helaas niet alles verklaren dus daarom denk ik er niet over na.

Ik moet wel zeggen; laatst heb ik een goede vriend verloren (medemuzikant), daarbij hadden we nog een katholieke kerkdienst, met een begrafenis; dan zou ik wel ontzettend graag willen dat er een hemel was. Een mooie gedachte die vrede geeft. Maar helaas, het is naar mijn inzicht gewoon over, na je overlijden. Ik zie het eigenlijk als een feit dat er geen God is (zoals menig gelovige weer zeker weet dat er maar één god is, niet meerdere). Maar dat een ander er anders erover denkt, vind ik best. Kan me voorstellen dat er wel een schepper zou moeten zijn; al die mooie scheppingen die er zijn om ons heen. (dieren, mensen, saxofoons, auto's, lekker eten, drank, genotmiddelen)

Als ik een geloof zou moeten kiezen zou ik voor het katholieke kiezen misschien. Gevoelsmatig spreekt me dat het meest aan. Aan de andere kant vind ik andere geloven soms weer interessanter in de zin van; individu telt meer(bij liberale joden) of wat matigere instelling(hervormden enzo)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 23 May 2009, 18:45:22 »
wat zwam ik toch weer een eind heen hehe

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #3 on: 23 May 2009, 20:09:02 »
Van huis uit katholiek...
Maar zie de kerk eigenlijk alleen van binnen met kerst, huwelijken, doopsels, begrafenissen en als we met de harmonie in de kerk moeten spelen.
Eigenlijk ben ik te wetenschappelijk ingesteld om ECHT te kunnen geloven. De meeste religies zijn immers ontstaan vanuit het feit dat de (toenmalige) wetenschap het ontstaan van leven/aarde/etc. niet kon verklaren. Een God was dan de "wetenschappelijke" verklaring. Typerend dat nu de wetenschap steeds meer kan verklaren, ze vaak veel tegenstand krijgen van religies die ze zelf hebben (mede) gecre-eerd.

Anderzijds put ik soms ook wel steun uit het katholieke geloof, bijv. wanneer een dierbaar iemand of familielid is overleden.

Wat is het leven toch een grote paradox...

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #4 on: 23 May 2009, 20:15:07 »
Quote from: "Maaarten"
wat zwam ik toch weer een eind heen hehe

Blijkbaar kwam mijn post niet toe, dus nogmaals opnieuw:

Je hebt gelijk Maaarten, zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

Guys, hier aub geen debatten over vóór of tegen evolutie of redenen posteren om aan te tonen
waarom jij wel en ander geen gelijk hebben. Gewoon effe stemmen en indien behoefte
je eigen verhaal/ overtuiging zonder anderen daarvoor te viseren.

Sorry voor het vergeten van andere overtuigingen...Mocht een moderater de optie "ik geloof in nóg iets anders"
kunnen invoegen, dan zou dat handig zijn!
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 23 May 2009, 21:29:57 »
Ik geloof dat je een medemens niet moet aandoen wat je zelf niet zou willen of, anders gesteld,
dat je een medemens helpt zoals je zelf geholpen zou willen worden.

Zo'n beetje zoals dit forum werkt, elkaar zo mogelijk helpen en niet voor de kop stoten  :mrgreen:

For the record, ik geloof niet.

Ik mis in je opsomming overigens het Boeddhisme en het humanisme.

succes met de poll
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 May 2009, 22:58:18 »
Ik ben overtuigd christen maar dan wel een exemplaar die het niet zo begrepen heeft op wat mensen soms maken van religie.

Ik kan me levendig voorstellen dat God soms wel kan janken van miserie om wat mensen allemaal niet uitvreten
in Zijn naam...

Zoals reeds opgemerkt is het klassieke excuus om geloof in (een) God te verwerpen het feit dat in naam van (een) God gruwelijke misdaden zijn begaan...Nu, dan moeten we ons maar eens afvragen of die misdaden begaan zijn door mensen of door die God. Mochten die mensen écht weten en beseffen wat God denk over dergelijke praktijken dan zou dat de zaken toch wel wat veranderd hebben...zeker als ze hun fundament, de Bijbel écht zouden gelezen hebben...Helaas zijn veel christelijke/ katholieke/ enz... kerken/ meningen vaak nogal contradictorisch tot de Schrift zelf...

Sommige niet-gelovigen door de geschiedenis heen klopten zichzelf vaak op de borst, zich roemend op het feit dat zij zelf dergelijke zaken zoals het plegen van misdaden in naam van (een) God niet hebben gedaan. En idd, dat is ook zo... Ze hadden geen God nodig als excuus om te moorden...

Daarmee besluitend wil ik duidelijk stellen dat gelovigen niet per definitie betere mensen zijn. Ik heb heel nare ervaringen gehad met medegelovigen...maar ik heb niet minder slechte ervaringen gehad met niet- of anders gelovigen.

Uiteindelijk herken je de boom aan zijn vruchten...dat is het belangrijkste.

Dat is ook wat ik zelf probeer te doen in mijn leven: Talk the talk but don't forget to walk the walk...

Amen

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #7 on: 24 May 2009, 10:19:49 »
Quote from: "Shofar"
Sorry voor het vergeten van andere overtuigingen...Mocht een moderater de optie "ik geloof in nóg iets anders"
kunnen invoegen, dan zou dat handig zijn!

Nee, lukt ff niet om keuzes toe te voegen.
Nieuwe beginnen? :)

deHerbergier

• Guest
« Reply #8 on: 24 May 2009, 14:26:46 »
Quote from: "Shofar"
Ik had het er vandaag over met een forumlid - we waren beiden wel nieuwsgierig naar aanwezigheid van
gelovigen op dit forum

En dan ben ik dat forumlid. ;) En zoals eerder gezegd ben ik ook christen...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #9 on: 25 May 2009, 07:14:44 »
Ik geloof in mijzelf... 8)

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #10 on: 25 May 2009, 08:51:34 »
Ben totaal niet gelovig. Weet wel zeker dat er geen god is, en zelf als wel 'iets' is, zal het waarschijnlijk zo complex zijn dat wij het toch niet bevatten, alsof je wiskunde leert aan een hamster :P dus ik doe er sowieso geen moeite voor. Wie weet zijn er wel ander dingen op deze aarde die onze belevingswereld te boven gaan, maar geloven doe ik nergens in tot ik bewijzen zie ;)
Ik heb niks tegen geloof, laat dat even duidelijk zijn... maar ik heb wel moeite om te gaan met de 'zwaar gelovigen'.

Wel veel christenen hier trouwens. Had ik niet verwacht :P
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
« Reply #11 on: 25 May 2009, 15:07:54 »
doe mij maar de evolutie theorie van darwin
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 25 May 2009, 15:25:35 »
Quote from: "Jazz.jr.rob"
doe mij maar de evolutie theorie van darwin

Die ook niet klopt  :-D

Maar "iets wat lijkt op de evolutie theorie van Darwin" zie ik ook wel zitten.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 25 May 2009, 15:49:30 »
Quote from: "the martin"
Ik geloof in mijzelf... 8)

Dat hadden wij hier op 't forum al begrepen   :smt051
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #14 on: 25 May 2009, 15:55:01 »
Gegeven dat "zien" bij mij onvoorwaardelijk doet "geloven", ben ik niet gelovig in de confessionele zin.

Dat er meer is tussen hemel en aarde vind ik dan weer wel acceptabel. Zo ben ik een redelijke verslaafde aan NLP-aspecten (maar dat is niet een "geloof" in de zin van confessie)!

Heb een gruwelijke hekel aan betweters die proberen te overtuigen tegen wil en dank, veelal op basis van hun eigen "geloven in iets"; dan nog kan men mij niets laten "zien", dus blijf ik sceptisch.

TIP: kies waar je je lekker bij voelt!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"