En daar zitten we dus al in de knoop... Waarom moet een atheïst bewijzen dat God niet bestaat? Er is nog nooit een teken van een God geweest, dus waarom zouden atheïsten moeten bewijzen dat een hoogstwaarschijnlijk door de mens verzonnen opperwezen niet bestaat? Ik geloof nergens in, ik denk na. (niet beledigend bedoeld, ik bedoel het echt letterlijk)
Dan heb je niet goed gelezen wat er staat vrees ik Thijs

Trouwens, atheïsten MOETEN helemaal niet bewijzen dat God bestaat maar vele atheïsten hebben een onweerstaanbare drang om "al die domme gelovigen" te willen aantonen dat God helemaal niet bestaat. Het enige wat er meestal uitkomt is wat gezwam over het "vliegend spaghettimonster"

Zoals ik reeds posteerde zijn er geen sluitende wetenschappelijke bewijzen TEGEN het bestaan van God

Bezorg mij anders maar es één deftig bewijs - ik luister er graag naar.
Nu we toch aan klassieke uistspraken bezig zijn:
Een vaak gemaakte opmerking van gelovigen, ditmaal in de context van dit forum:
het valt moeilijk te geloven dat een saxofoon plots vanzelf is ontstaan door miljarden jaren van trial & error
maar je ben van mening dat het wel aannemelijk is met het onstaan van de natuur en de mens...terwijl een sax zoveel eenvoudiger in elkaar zit bdan pakweg een mens...
Een ander vraagje... Ik weet niet of je een vriendin hebt (doet er niet zo toe) maar kan jij bewijzen dat ze je echt graag ziet? Ze kan wel uiterlijke tekenen tonen door lief en attent te zijn, enz... maar elke acteur kan dat natuurlijk even goed. Gezien er bitter weinig manieren zijn om vast te stellen dat je vriendin je echt graag ziet zal je het maar moeten geloven dat het zo is. Uiteindelijk voel je dat ook gewoon. Maar gevoelens zijn niet echt wat je exacte wetenschap kan noemen hé.
Ik begrijp trouwens ook niet altijd het argument "ik geloof niet want ik denk"...
Geloof heeft mijn denken nog nooit in de weg gestaan, in tegendeel. Ik ben zelf gek op alles wat met wetenschap te maken heeft en dat bracht me nog nooit in een "geloofscrisis"

De stelling "wetenschap vs religie" klopt helemaal niet want heel veel wetenschappelijke ontdekkingen werden gestimuleerd en gedaan door priesters en gelovigen. (niet alles wat de KK deed was slecht). De enige juiste stelling is "atheïsme vs geloof".
Mijn IQ en EQ zullen trouwens zeker niet lager zijn dan dat van een doornsee ongelovige.
Ooit trouwens al eens iets gelezen over de tegenstanders van de evolutietheorie? Al eens naar wat wetenschappelijke argumenten gekeken? Lang nog zo gek niet hoor...
Vóóraleer iets overboord te gooien is het misschien handig te weten wat de inhoud is.
Dat is iets waar zowel atheïsten als gelovigen zich aan bezondigen.
Uiteindelijk moeten we tot de volgende compromis kunnen komen:
- We weten allemaal dat we niet alles kunnen verklaren en dat er in de loop der eeuwen al heel wat wetenschappelijke stellingen moesten worden aangepast.
- We weten allemaal dat er geen sluitende bewijzen zijn die het bestaan van God ontkrachten
- Wil je of kan je niet geloven in God of wil je dat wel: eigen keus