Author Topic: Kleur bekennen  (Read 16319 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: Kleur bekennen
« Reply #45 on: 27 May 2009, 17:12:33 »
Maar ik moet wel zeggen dat het wel eens leuk is om eens over iets anders dan saxofoons te praten  :-D
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #46 on: 27 May 2009, 20:30:34 »
ok
Wat gaan we stemmen volgende week?

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #47 on: 27 May 2009, 20:49:05 »
Quote from: "Maaarten"
ok
Wat gaan we stemmen volgende week?

Eeeeuuuh...
Wie is vegetariër, veganist of alleseter als poll én dan graag aangeven waarom!
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #48 on: 27 May 2009, 21:16:39 »
Het is deels interesse.

Aangezien je nogal wat feitjes rondstrooit neem ik aan dat je tot op redelijke hoogte met wetenschap bezig bent... Houdt dit in dat je "gelooft" in bijvoorbeeld de evolutietheorie? De evolutietheorie gaat namelijk nogal in tegen wat de bijbel als waarheid placht te bestempelen...

Dus nogmaals de vraag: Geloof jij echt wat in de bijbel staat, of heb je je geloof als steun voor moeilijke tijden?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #49 on: 27 May 2009, 21:29:13 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Het is deels interesse.

Dat is een eerlijk antwoord  :-)

Ik probeer je later op de avond te antwoorden.

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #50 on: 28 May 2009, 01:06:40 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Het is deels interesse.Aangezien je nogal wat feitjes rondstrooit neem ik aan dat je tot op redelijke hoogte met wetenschap bezig bent... Houdt dit in dat je "gelooft" in bijvoorbeeld de evolutietheorie? De evolutietheorie gaat namelijk nogal in tegen wat de bijbel als waarheid placht te bestempelen...Dus nogmaals de vraag: Geloof jij echt wat in de bijbel staat, of heb je je geloof als steun voor moeilijke tijden?

Nou, eerst en vooral moet je weten dat merendeel van de wetenschappers die ernstig met wetenschap bezig zijn en niet enkel koppig aan hun mening willen vasthouden de ET al lang aan de kant geschoven hebben vanwege de enorme hiaten...De ET is eigenlijk grotendeels al achterhaald. Ook de meeste evolutionistische wetenschappers erkennen dat en hangen een reeds ettelijke malen “vernieuwde” versie van de ET, o.a. het “neo darwinisme”aan.  

Ik heb behoorlijk wat moeite met nogal wat inhoudelijke zaken binnen de ET omdat die  - hoewel al tientallen jaren weerlegd - nog altijd door de mainstream als correct worden beschouwd en onderwezen worden.

Ik heb ook een probleem dat zaken die theoretische aanname's zijn als exacte en bewezen wetenschap naar buiten gebracht worden waardoor Jan met de pet het niet nodig acht om zelf eens wat dieper op de materie in te gaan en wat onderzoek te gaan doen.

Ik ga me niet verlagen tot het door het slijk halen van Charles Darwin. Vele van zijn ontdekkingen en beschrijvingen zijn juist – maar staan zeker niets haaks tot de Bijbel, in tegendeel zelfs...

Wist je trouwens dat Darwin zélf al twijfelde? Hij schreef bijvoorbeeld in zijn  boek “Origin of species”: „De veronderstelling dat het oog ... door [evolutie] zou zijn ontstaan, lijkt absurd, dat geef ik onmiddellijk toe.” En er staan nog meer van dergelijke citaten in... Hij erkende o.a. dat als de wetenschappelijk onderzoekstechnieken zouden vorderen er waarschijnlijk niet veel zou overeind blijven van zijn stellingen.

Pittig weetje over Darwin trouwens: Hij was ooit zelf gelovig... Maar toen zijn dochtertje overleed aan een ziekte verwierp hij God vol woede en teleurstelling want vond dat er geen God kon zijn als die zijn dochtertje liet sterven.

Darwins idee was trouwens niet nieuw en hij kauwde al een tijdje met de gedachte van evolutie , nog voor hij er diepgaand onderzoek naar gedaan had. De gedachte dat alle leven op aarde is ontstaan uit iets heel kleins, bestaat immers al duizenden jaren. De oude Grieken kenden deze filosofie al (zonder enig natuurkundig onderzoek).

Toen hij op onderzoek trok, was zijn positie dus niet (zoals vaak onterecht beweerd wordt) deze van een objectieve onderzoeker. Hij ging op pad als een bevooroordeeld mens, met als doel informatie te vinden die hem zou in staat stellen de evolutiegedachte te verspreiden.

Als je mij dus vraagt of ik in de ET “geloof” (juiste woorkeus trouwens), dan moet ik in de grote lijnen “neen” antwoorden. (Belangrijk om weten voor beide partijen (voor- en tegenstanders) is dat de theorieën van Darwin meer omvatten dan de “afstamming van apen”, “big bang” en andere in het oog lopende stellingen.)

Ik hou me vast aan de belofte niet inhoudelijk in te gaan op “ET vs Creatie”
Wil je wat zinvolle en nuchtere informatie over hiaten in de ET zonder dat er een Bijbel naar je hoofd zal worden geslingerd? Lees dan effe deze site – tenminste, als je echt wil weten wat er scheelt aan de ET en waarom ik er grote moeite mee heb...
http://www.verzwegenwetenschap.nl

Op je laatste vraag kan ik in beide gevallen “ja” antwoorden :)

Ja, ik geloof echt wat in de Bijbel staat juist moet zijn, alleen al door het feit dat ondanks de vele eeuwen van pogingen om de Bijbel te weerleggen er niet één iemand in slaagde... Historisch is de Bijbel in vele gevallen tot op een paar jaar nauwkeurig te bewijzen... Voor pakweg de geschiedenis van Alexander de Grote zijn er gaten van 500 jaar... Trouwens, een geschiedenisliefhebber haalt zijn hart op in de Bijbel, dat kan ik je wel vertellen :)

En ja, ik heb mijn geloof als steun in moeilijke tijden, maar ik leg het niet aan de kant als alles goed gaat. In tegendeel. Om het cru te stellen: je zal je vriendin toch ook niet enkel opzoeken als je zin hebt om effe van bil te gaan? Soms wil je toch gewoon samen effe een hapje eten, wat praten of een filmpie zien?
Zo is dat met mijn geloof ook  - het is veel meer dan een snelle bevrediging als ik het moeilijk heb.

Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om een ongelovige uit te leggen wat geloven is...

Maar net zoals het feit dat jij weet dat als je zuurstof nodig hebt je gewoon effe moet inademen (ondanks het feit dat je de zuurstof niet kan zien) zo weet ik dat God er is. Het is een vanzelfsprekendheid...

En trouwens, zo héél erg onwaarschijnlijk is geloven in God niet hoor... We worden allemaal geboren met een Godsbesef (wetenschappelijk onderzoek toonde dit aan). Er zijn ZOVEEL wonderlijke, niet te verklaren zaken rondom ons... Het menselijk lichaam op zich alleen al... Geloof jij echt dat verliefdheid gewoon een biochemisch proces in je hersenen is? Geloof jij echt dat intens verdriet dat ook is? Geloof jij echt dat alles toeval is? Geloof je echt dat mensen die elkaar intens graag zien in feite gewoon toevallig gelinkt zijn door een dierlijke drang van voortplanting?  Want als evolutionist moet je dit allemaal geloven... Hoe verklaar je het universeel geweten bij mensen waarbij we zien dat iedereen overal ter wereld, zelfs in de verste gebieden in de Amazone wéét dat stelen, moorden, verkrachten, enz... verkeerd is?

Voor mij klinkt de Bijbel aannemelijker dan pakweg de ET...en dan baseer ik me ENKEL op wetenschappelijk bewijs...

Een Amerikaanse wetenschapper wil 250.000 USD bieden aan diegene die deftig sluitend bewijs kan leveren voor ET...maar jaren later lijkt nog altijd niemand die centen te willen ophalen...

De klassieker van de creationisten: “Er was niets, niets ontplofte en uit dat niets kwamen uiteindelijk jij en ik na miljarden jaren van evolutie?” Daar heb ik pas veel geloof voor nodig :)

Ik hoop dat ik hiermede je vraag heb kunnen beantwoorden...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #51 on: 28 May 2009, 07:42:09 »
Quote from: "Shofar"
Hoe verklaar je het universeel geweten bij mensen waarbij we zien dat iedereen overal ter wereld, zelfs in de verste gebieden in de Amazone wéét dat stelen, moorden, verkrachten, enz... verkeerd is?

Niet want dat geldt alleen binnen de eigen gemeenschap. Die andere stam (ik heb het niet over de Amazone, maar bijvoorbeeld stammen in Afrika) mag je best bestelen en een kopje kleiner maken

Offline HenkJ

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
« Reply #52 on: 28 May 2009, 08:36:29 »
..ik geloof dat `wij`gemannipuleerd worden/ onderzoekslab zijn voo/van buitenaards leven..mag dat ook?
Of doen we daar ook een polletje over?

Geloven in een Opperwezen of meerdere Goden is gewoon niet meer dan het woord zegt : geloven.
Mijn hondje is mijn "GOD"....klets er heel wat mee af, doe bekentenissen en verwoord mijn gevoelens.
Mijn hondje is oud.....misschien schaf ik mij wel een nieuwe "GOD" aan als mijn hondje niet meer lijfelijk aanwezig is....veel "Goden" zitten in asiels te wachten op betere tijden. Of ik neem een schildpad...beweegt ook traag, net als veel `geloofsystemen`
Nog even en we discusseren over onze politieke voorkeuren, sociale systemen, het recht van kolonisten om oorspronkelijke bewoners af te slachten ....op dit saxofoonforum.
Het mag duidelijk zijn: voor MIJ hoeft dit soort polls en discussies niet op dit saxforum.
Tenzij je er een een leuk sax muziekje van/over hebt gemaakt.
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #53 on: 28 May 2009, 08:43:45 »
Quote from: "the martin"
Quote from: "Shofar"
Hoe verklaar je het universeel geweten bij mensen waarbij we zien dat iedereen overal ter wereld, zelfs in de verste gebieden in de Amazone wéét dat stelen, moorden, verkrachten, enz... verkeerd is?

Niet want dat geldt alleen binnen de eigen gemeenschap. Die andere stam (ik heb het niet over de Amazone, maar bijvoorbeeld stammen in Afrika) mag je best bestelen en een kopje kleiner maken

Aha, ik dacht al dat deze opmerking zou komen  :-)

Interviews door antropologen met bewoners van dergelijke stammen toonde aan dat ondanks die gebruiken ze  veelal het moorden niet echt als "positief" gegeven ervaren maar het is voor velen van hun een noodzaak geworden. In vele culturen is enig teken van medelijden of genade je doodvonnis...Een beetje de wet van "oog om oog, tand om tand".

Er is een mooie film/ documentaire over één van de wreedste en meest gevreesde stammen in de Amazone - ik dacht dat het de Huaorani waren... Mannen haalden amper de leeftijd van 30 omdat ze elkaar bij het minste gingen spiesen als een satéetje. Vrouwen werden telkens geroofd om ze dan bij hun harem te voegen, enz... Achteraf zie je gesprekken met Huaorani die zich meer naar de "beschaving" keerden en daar merk je het heel duidelijk dat ondanks het heel gebruikelijk was te stelen en moorden ze dat eigenlijk helemaal niet "leuk" vonden en dat ze er van af wilden.

Gebruiken en gedragingen kunnen veranderen maar ondanks dat blijven mensen in hun diepe "zijn" beseffen dat het niet juist is.

Een ander klein voorbeeldje: toen ik 6 jaar was kwam er bij ons in de lagere school een meisje uit Nederland aan (ik ben Belg). Blijkbaar is de sfeer en zijn de gewoonten in Nederland iets "vrijer" dan in België. In Nederland is het blijkbaar in vele gevallen gewoon om de meester gewoon bij zijn/ haar voornaam te noemen. Er schijnt ook een stuk minder discipline te zijn. Na een paar dagen verzuchtte dat meisje dat ze eigenlijk wel gelukkiger was in een Belgische school: er was een stuk meer structuur en orde en bijgevolg meer rust en kans om te leren...
Hoewel ze nooit iets anders gekend had was ze toch niet helemaal in haar element in haar Nederlandse school.

Vroeger had ik een behoorlijk vrije mening over het hebben van "relaties" met het andere geslacht. Zonder veel emotionele belemmeringen hield ik er wat "losse" contacten op na. "Alles moet kunnen" is wat onze huidige maatschappij schreeuwt...nou, dat is dan buiten de slachtoffers van die "alles moet kunnen" gerekend...want je mag nog zoveel dicteren dat mensen "open minded" moeten zijn, een lach kan veel pijn verbergen...

Dus, om te besluiten: het is niet omdat er ergens bepaalde gebruiken zijn dat die ook echt ook als "normaal" worden geacht

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #54 on: 28 May 2009, 08:47:47 »
Quote from: "HenkJ"
Nog even en we discusseren over onze politieke voorkeuren, sociale systemen, het recht van kolonisten om oorspronkelijke bewoners af te slachten ....op dit saxofoonforum.
Het mag duidelijk zijn: voor MIJ hoeft dit soort polls en discussies niet op dit saxforum.
Tenzij je er een een leuk sax muziekje van/over hebt gemaakt.

Met dergelijke topics tonen we juist aan dat we iets meer zijn dan saxofoonspelers. Het staat iedereen vrij deze topics te negeren  :-D

Er is niets mis aan dergelijke topics, zolang we tijdig van stoppen weten en het "vriendelijk" houden ipv
bitse discussies en verwijten...

Offline HenkJ

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
« Reply #55 on: 28 May 2009, 09:03:30 »
Dat we meer zijn dan  mensen die alleen maar saxofoon spelen mag duidelijk zijn. Daar heb ik dit soort topics niet voor nodig. Wil ik meepraten/denken over motoren ga ik naar het motorforum, zo zijn er ook `geloofs` fora.
Als `wij` op dit forum besluiten dat `wij`een gezellig clubje zijn waar niet alleen over saxofoons wordt gesproken, dan kunnen `wij`hier op dit forum over allerhande zaken gaan discuseren...want niets menselijks is ons vreemd.

Ik probeer prive discussies over `het geloof` sterk te beperken. Iedereen heeft zo haar/zijn opvattingen over.
Vind het niet zo prettig dat zo`n topic opduikt in een saxofoon forum.

En ja, negeren kan ook. Maar dan kunnen we `dus` vanalles gaan bespreken hier. Staat het topic je niet aan?
Gewoon negeren.
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #56 on: 28 May 2009, 12:02:32 »
Als `wij` op dit forum besluiten dat `wij`een gezellig clubje zijn waar niet alleen over saxofoons wordt gesproken, dan kunnen `wij`hier op dit forum over allerhande zaken gaan discuseren...want niets menselijks is ons vreemd.Ik probeer prive discussies over `het geloof` sterk te beperken. Iedereen heeft zo haar/zijn opvattingen over.Vind het niet zo prettig dat zo`n topic opduikt in een saxofoon forum..

Ik denk niet dat het intern reglement problemen maakt van topics als deze.
Misschien had ik deze topic beter aangemaakt onder "Loungin" omdat het daar officieel is toegelaten
te praten over andere zaken dan saxofoongelateerde topics. Maar gezien de vorm van de topic, zijnde een poll dacht ik die wel in te kunnen voegen onder "Stellingen en Polls".

Ik denk dat je probleem vooral persoonlijk is, dat gaf je trouwens ook aan.
Met andere niet-echt-saxofoon-gelateerde topics zal je waarschijnlijk minder problemen gehad hebben...

DUS eigen raad opvolgen in deze:

En ja, negeren kan ook. Maar dan kunnen we `dus` vanalles gaan bespreken hier. Staat het topic je niet aan?Gewoon negeren.

Hij die een topic plaatste of een bericht posteerde die niet sax-gelateerd was werpe de eerste steen :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #57 on: 28 May 2009, 12:20:39 »
Jongens, klets gewoon lekker verder. Voor mij hoeft niet alles in hokjes, als ik iets niet interessant vindt lees ik het gewoon niet. maar wellicht is dit wel meer een lounging onderwerp, daar kun je toch ook polls maken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #58 on: 28 May 2009, 12:56:43 »
Ik ben na je antwoord uitgekletst...   :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #59 on: 28 May 2009, 13:31:55 »

dat is de ius naturalis, oftewel het natuurrecht van van Aquino
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsfilosofie