Author Topic: Meerdere saxen  (Read 6945 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
Re: Meerdere saxen
« Reply #15 on: 26 August 2009, 07:44:30 »
Quote from: "harpje"
Ik denk dat je gewoon om de dag je moet focussen op een ander instrument. ik moet nu switchen tussen basklarinet, klarinet en tenoorsax. als je maar een half uurtje op een instrument blaast komt je volgens mij net niet ver genoeg om echt te spelen. Ik zou proberen vaste dagen voor je verschillende instrumenten te houden. Weet je zeker dat ze allemaal aan bod komen  :-D

Als je dat doet met een sopraan ga je dat heel snel in je spel merken... Zelf probeer ik dagelijks een uur op de sopraan te spelen. Dat houd bij mij niet alleen de vaardigheid op niveau maar merk ik ook nog vooruitgang. Dit uur staat los van wat ik nog op tenor uit stuk...

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #16 on: 26 August 2009, 09:04:52 »
Ik probeer juist elke dag op beide saxen te spelen om te wennen aan de overgang.
Zodat ik steeds sneller met beide saxen kan switchen en minder last heb van het overstappen.
En als ik echt stukken moet repeteren pak ik eigenlijk altijd de sopraan.
Voor mij werkt dit heel goed. Ik speel zo nog steeds meer sopraan dan alt, maar leer wel goed het verschil tussen beide saxen en verschillende manieren van spelen te kennen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Bartsax

• Member
  • *
« Reply #17 on: 24 September 2009, 08:00:55 »
Het gaat steeds beter, ook de combinatie tussen beide.

Maar ik heb nog wel moeite met de lage noten, vooral wanneer ze zacht moeten worden gespeeld. Waar kan ik meer op letten?

Verder blijf ik veel last houden van vocht tussen het riet, ik snap wel dat je meer vocht gebruikt, maar is hier niets aan te doen zodat het minder opvalt?

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #18 on: 24 September 2009, 19:00:52 »
inslikken die vocht haha hoe vies het ook klinkt...
Probeer heel goed op je ademsteun te letten daarmee komen de lage noten in ieder geval er makkelijker uit.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

deHerbergier

• Guest
« Reply #19 on: 25 September 2009, 08:01:20 »
Quote from: "Bartsax"
Het gaat steeds beter, ook de combinatie tussen beide.

Maar ik heb nog wel moeite met de lage noten, vooral wanneer ze zacht moeten worden gespeeld. Waar kan ik meer op letten?

Verder blijf ik veel last houden van vocht tussen het riet, ik snap wel dat je meer vocht gebruikt, maar is hier niets aan te doen zodat het minder opvalt?

Welk merkt riet gebruik je? Ik heb er namelijk meer last van bij vandoren dan bij wat ik nu gebruik: rico...