Author Topic: wat was er eerder........  (Read 2449 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

• Guest
wat was er eerder........
« on: 01 September 2009, 20:59:33 »
Nu het kwartje van de toonladders eindelijk een beetje begint te vallen....... stel ik toch maar es de vraag die me al een tijdje  :roll:  bezighoudt......   :-D

:shock: uitleg:  In alle boeken, boekjes en artikelen over muziekleer wordt voor de "fouten in de toonladder" verwezen naar de toetsen van de piano........     de witte toetsen, bv. toonladder C mét afstanden van
1,    1,    1/2,   1,   1,   1,   1/2.
(hele toon afstand, halve toon afstand onderling ) wie heeft dat bedacht   :twisted:         en waarom is dat zo en misschien nog belangrijker  :evil:  waarom klinkt het wél logisch?

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
Re: wat was er eerder........
« Reply #1 on: 01 September 2009, 21:12:46 »
Hier is er alvast 1, maar google even op 'gelijkzwevende stemming' en dan vind je wel het nodige leesvoer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 01 September 2009, 21:42:41 »
ik was er al een beetje bang voor..........       ((steek je hand nooit in een wespennest))
maar intressant leesvoer, dank je =D>

Offline Huibo

• Member
  • *
« Reply #3 on: 04 September 2009, 17:17:51 »
Degene die detoonladders en de piano in deze vorm hebben gemaakt, heeft hiermee de muziekleer vreselijk ingewikkeld gemaakt. Dat moet dus wel door een wiskundige zijn gedaan.
Als er alleen maar hele afstanden tussen de witte, en dus tussen iedere witte een zwarte toets zit, (en alleen de witte een letter hebben, de zwarte dus een kruis of mol) zou een toonladder op elke noot op dezelfde manier worden gespeeld. (Maj op a: a b c des es fes as a, op b: b c d es fes as bes b enz)
Jammer, gemiste kans:)
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 04 September 2009, 20:38:37 »
Quote from: "Huibo"
Degene die detoonladders en de piano in deze vorm hebben gemaakt, heeft hiermee de muziekleer vreselijk ingewikkeld gemaakt. Dat moet dus wel door een wiskundige zijn gedaan.

hahahaa, zo ...... eh dacht ik ook. Na het lezen van "de link"  en andere artikelen, .....    :idea:      er zit wél degelijk een logica in. Nu ik er iets meer van weet is het ineens ook iets  :?  gemakkelijker te leren  :roll:  :roll: