Welke oefeningen om een betere klank te krijgen?

Started by Mr.C4, 07 September 2009, 23:35:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr.C4

Ik merk nu echt als ik andere saxofonisten hoor dat er veel verschil zit in hun klanken ongeacht het merk van de sax of mondstuk. Over het algemeen verdeel ik de saxofonisten onder 3 groepen: 1) de slecht klinkenden 2) de goed klinkenden en 3) de uitstekend klinkenden. Misschien niet helemaal eerlijk maar zo ervaar ik het.
Ik heb mezelf pas opgenomen en vind dat ik onder de slecht klinkenden val en ik wil graag bij de goed klinkenden horen :o. Ik oefen redelijk tot vaak, ik probeer zoveel mogelijk te oefenen. Ik speel gemiddeld 4 a 5 dagen per week 1 a 2 uur. Voor de zomervakantie had ik voor 1,5 jaar iedere week een half uur les. Nu heb ik maar 1 keer les per 2 weken wegens gebrek aan geld en tijd. Voor de lessen speel ik voornamelijk etudes. Vooral het hoog klinkt bij mij niet zo goed, vanaf de hoge a, het klinkt heel erg dun zeg maar. Als ik zelf speel dan valt het wel mee maar als ik het opneem en terug luister dan hoor ik het echt.

Hebben jullie tips of oefeningen hoe ik dit het beste kan aanpakken naast veel spelen?
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Pieter

Nou, volgens mij ben je wel aardig bezig.
Er zijn een aantal dingen waar je altijd rekening mee zult moeten houden:

1. Hoe vaker en hoe langer les, hoe beter! Maar liever 1 x per 2 weken een uur dan elke week 20 minuten bv.
Je moet nl ook de rust en tijd hebben om eens over iets te praten en van gedachten te wisselen.

2. Verwacht nooit dat je als amateur zult gaan klinken als een beroeps. Daar maak je te weinig uren voor.
Een student die van het conservatorium komt heeft minsten 10.000 speeluren op zijn naam staan.

3. Klank is iets wat zich moet ontwikkelen, net zoals zoveel andere zaken. Dat blijft zich ook je hele leven ontwikkelen en is iets waar je feitelijk nooit klaar mee bent. je kunt niet zeggen: Nu weet ik hoe het moet dus nu doe ik het ook goed....was het maar zo simpel. De beste methode om een goede klank te krijgen is veel spelen, met aandacht voor klank.

4. Het moeilijkste van saxofoon spelen zijn de hoge noten en de lage noten. Om deze goed te spelen vereisen ze op verschillende vlakken zoveel techniek dat wanneer je dat allemaal beheerst je vrijwel een beroeps bent.

5. Uit punt 4 blijkt dat je als amateur een aantal facetten van het saxofoon spelen nooit helemaal onder de knie zult krijgen. Ik ken maar 1 amateur die dat allemaal kan en die valt ook altijd iedereen op. Naar profs luisteren is heel goed en het is goed om een klank na te streven, maar laat het je niet ontmoedigen wanneer jij daar heel ver vanaf zit.

6. Je materiaal maakt heel veel verschil. Er wordt vaak beweert dat het niet uitmaakt waarop je speelt en dat de speler uitmaakt hoe het klink maar dat is niet zo, Je kunt nooit meer uit een toeter halen dan er in zit. Het klinkt wel bij iedereen anders.

Mijn advies zou zijn, Ga gewoon door zoals je bezig bent,  Het je bewust zijn van een aantal zaken maakt al heel veel verschil. Ikzou alleen ook eens wat anders spelen dan etudes, ik weet niet welke je speelt maar het wordt redelijk eenzijdig anders. Het beste is om bv etudes voor bepaalde techniek of of een facet van muzikaliteit te leren en een repertoirestukje voor het ontwikkelen van een ander facet van het saxofoon spelen/ muziek maken. Ook duetten is prima studiemateriaal.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

SaxoMike

Beste MR. C4,

Zelf maak en maakte ik gebruik van een stemcomputer, veel oefenen met toonladders en het maken van grote sprongen.

In het begin en zeker in het hoge rigister zat ik er dan behoorlijk naast (onzuiver). Nadat ik de stemcomputer erbij ben gaan houden en uiteindelijk dus zuiver speelde merkte ik dat de klank veel beter was.

Sorry van het telegramstyle antwoord.

mvg,
Saxomike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Mr.C4

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet dat ik niet zo snel zal klinken als een beroeps, die vallen bij mij onder de uitstekend klinkenden. Dat is wel het uiteindelijke doel die ik als hobbyist heb ook al ben ik dan 70-90 jaar ofzo  :lol: .

Nee, wat ik nu als eerste wil bereiken is een goede mooie amateurs klank zeg maar. Ik heb een paar keer lokaal opgetreden en ik vind dat echt een geweldige ervaring. Ik heb niet opgetreden omdat ik zo goed ben maar het was meer het gevalletje dat er in mijn omgeving in hetzelfde leeftijdscatergorie haast geen andere saxofonisten zijn :wink: .

Over punt 6, ik weet dat materiaal veel verschil uitmaakt maar ik heb het dan ook meer over de goede intermediate/prof saxen onder elkaar. Ik heb het dan niet over hele goedkope studentmodel vs een pro sax.
Ik noem maar ff wat op: bijv. yana 99x series vs yamaha 875 vs selmer SAII. Daar zitten natuurlijk wel verschillen maar de core sound zegmaar komt meer van de speler.  

Wat etudes betreft, speel ik nu uit 2 boeken: Saxologie deel 2 van Jan van Beekum en de 50 etudes van Guy Lacour. Ze zijn vrij divers, veel verschillende muziekstijlen en vele zijn ook leuk om te spelen, in saxologie zitten ook een aantal duetten. Ze helpen me echt met verschillende (alternatieve) grepen, met snelheid, accenten, legato/staccato en je speelt in heel veel verschillende toonladders.

Daarnaast speel ik thuis ook wel mee met verschillende pop muziek op gehoor dat is wat makkelijker dan met jazz op gehoor meespelen  :-D .
Ik zal ook kijken of ik van iemand een stemapparaatje kan lenen, ik ga dan mijn hoge tonen daarmee controleren.
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Thijs Leuven

Quote from: "Mr.C4"Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet dat ik niet zo snel zal klinken als een beroeps, die vallen bij mij onder de uitstekend klinkenden. Dat is wel het uiteindelijke doel die ik als hobbyist heb ook al ben ik dan 70-90 jaar ofzo  :lol: .

Nee, wat ik nu als eerste wil bereiken is een goede mooie amateurs klank zeg maar. Ik heb een paar keer lokaal opgetreden en ik vind dat echt een geweldige ervaring. Ik heb niet opgetreden omdat ik zo goed ben maar het was meer het gevalletje dat er in mijn omgeving in hetzelfde leeftijdscatergorie haast geen andere saxofonisten zijn :wink: .

Over punt 6, ik weet dat materiaal veel verschil uitmaakt maar ik heb het dan ook meer over de goede intermediate/prof saxen onder elkaar. Ik heb het dan niet over hele goedkope studentmodel vs een pro sax.
Ik noem maar ff wat op: bijv. yana 99x series vs yamaha 875 vs selmer SAII. Daar zitten natuurlijk wel verschillen maar de core sound zegmaar komt meer van de speler.  

Wat etudes betreft, speel ik nu uit 2 boeken: Saxologie deel 2 van Jan van Beekum en de 50 etudes van Guy Lacour. Ze zijn vrij divers, veel verschillende muziekstijlen en vele zijn ook leuk om te spelen, in saxologie zitten ook een aantal duetten. Ze helpen me echt met verschillende (alternatieve) grepen, met snelheid, accenten, legato/staccato en je speelt in heel veel verschillende toonladders.

Daarnaast speel ik thuis ook wel mee met verschillende pop muziek op gehoor dat is wat makkelijker dan met jazz op gehoor meespelen  :-D .
Ik zal ook kijken of ik van iemand een stemapparaatje kan lenen, ik ga dan mijn hoge tonen daarmee controleren.

Als jij zo doorgaat als je het nu noteert, komt dat uiteindelijk vanzelf allemaal goed.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Mr.C4

Quote from: "Florian"Voor je zuivere klank zijn de zogenaamde Long notes ook heel belangrijk om te oefenen trouwens.

Gewoon één noot zo lang mogelijk aanhouden en zuiver houden terwijl je steeds het volume van heel hard naar heel zacht wisselt (tipje heb ik van Candy ;)).

Goed luck ermee!

Sorry voor de late reactie maar klinkt als een goede tip, zal ik ook gaan proberen. Alleen wat minder leuk voor de mensen om me heen als ik oefen  :) .

the martin

Longnotes zijn ook langzame toon ladders en zo.
Maar werken aan een constante toon zorgt ook voor een constante ademsteum, 1 van de belangrijkere zaken in saxland..

Gezien het etude boek ben je nog niet echt gevorderd. Neem de tijd, gun je de tijd en blijf zo fanatiek op klank gebied bezig..

En nog 1 tip - voicings.....
probeer eens de keel/mondstand van de klinkers A, E, I, O, U toe te passen op de noten waar jij niet te vreden mee bent.
Aaaaaa zeggen, die stand vasthouden en spelen, Eeeeeee, Iiiiiiiiii
Zie een sax inderdaad als een verlengstuk van je eigen lijf. Ga zingen met zo'n ding

Nogmaals, als je kritisch en fanatiek bezig blijft kom je er wel..