@Gerald
Bedankt voor de tip. En fijn om te weten dat het weinig uitmaakt qua embouchure. Ik begrijp dat het sowieso overschakelen is, maar ik was bang dat een lagere lipspanning allicht m'n embouchure voor de trompet zou kunnen verslappen. Of heb ik verkeerd begrepen dat hoe kleiner de sax (of eigenlijk, hoe kleiner het mondstuk) hoe meer lipspanning benodigd is? Of zit de moeilijkheid 'm vooral in het stemmend krijgen?
Is een tenorsax dan ook weer makkelijker te leren dan altsax?
De sopraansax heeft inderdaad een klein mondstuk en is daarom wel het lastigste te bespelen van de saxen.
Mijn saxofoonlerares zegt om die reden : jij mag best wel sopraan gaan doen, maar ik begin er niet aan.
Alles is vrij hoog, je valt daardoor gemakkelijk van de toon af, zeker in het begin wordt het vrij snel pieperig omdat het dus zo hoog is.
Maar nogmaals, er zijn op het forum sopraansax spelers genoeg die je er meer over kunnen vertellen.
Misschien ook nog wel over koperblaas - houtinstrumenten.
De embouchure op trompet is totaal anders dan op sax.
Dat doe je niet met trillende lippen, maar knijp je het riet meer of minder aan met je onderlip.
Maar bij mij heeft trompet spelen zeker geen negatieve invloed op mijn saxofoonembouchure.
Met de wat hoger klinkende alt mag je vaak de solo,s spelen, met de lagere tenor soms wat minder vaak.
Toen ik pas op tenor begon had ik iets meer lucht nodig als op alt, maar dat wende erg snel.
Met een weekje kon ik er hetzelfde op als op de alt!
Je kan een dunner riet gebruiken in combinatie met een mondstuk met een kleine tipopening wat gemakkelijker speelt.
Ik ben begonnen op 1 1/2, zit nu op 2 1/2 - 3 rietsterkte.
En nog steeds een Selmer C mondstuk, wat best wel klein is, maar bevalt me goed.
Heb er nu een Selmer soloist E mondstuk bij, daarmee zit je ook altijd goed.
Alle grepen zijn op alle saxen hetzelfde, dus je hoeft niet om te schakelen als je van sax wisselt.
Stempompen als trompet heeft, zitten niet op een sax.
Stemmend maken doe je door je mondstuk te verplaatsen en embouchure aanpassen.
Geen enkele sax is 100 % zuiver, als je je eigen sax kent ga je je automatisch aanpassen.
Welke trompet heb je??
Ik heb een Getzen capri als studie instrument en momenteel een Conn Constellation in bruikleen die het niet gaat worden.
Zeer waarschijnlijk gaat het een van Laar worden, loop te vlassen op een gebruikte Oiram....