Author Topic: Saxofoon en Trompet  (Read 21907 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline k317

• Member
  • *
Re: Saxofoon en Trompet
« Reply #15 on: 26 February 2010, 20:32:12 »
Het enige dat ik weet, is dat mij de tijd ontbreekt om genoeg trompet te oefenen om m'n embouchure goed te houden.  Dat vind ik het grote nadeel van trompet. Een sax heeft dat probleem minder, daar merk ik juist aan m'n vingers dat ik ene tijd niets gedaan heb.
Mijn mooiste trompetspel is ooit eens 's avonds geweest na een dag lang dwarsfluiten, dat weet ik wel. Andersom is dat al helemaal niet te doen.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Gerald

• Guest
« Reply #16 on: 02 July 2010, 19:42:31 »
Wil toch eens proberen trompet erbij te doen.
Als ik bovenstaande posts zo lees valt de combinatie wel mee.

Wil sax blijven spelen als hoofdinstrument.

Heb nu een huurbaritonsax, maar dat is helaas mijn ding niet.
Wil graag minimaal 2 verschillende instrumenten kunnen bespelen.

Gerald

• Guest
« Reply #17 on: 25 September 2010, 23:16:13 »
Heb inmiddels een paar trompetlessen gehad.
Gaat prima, de combinatie tenorsax en trompet bedoel ik.

Volgens mijn trompetleraar kan sax en trompet best wel.
Ik heb er in ieder geval geen probleem mee.
Ook wat embouchure betreft niet, gewoon eerst trompet oefenen, even rust, dan sax.

Er gaat nu al aceptabel geluid uit de trompet komen. :mrgreen:  =D>
Ook is mijn ademsteun al stukken beter geworden door of, denkt ik toch wel, dankzij trompet spelen.
Mijn trompetleraar leert mij dit iets anders dan mijn saxofoonlerares.

Misschien wringt het bij bepaalde mensen tussen koper en hout?
Daarmee bedoel ik NIET de posts in dit toppic of saxforumleden !

Natuurlijk het saxofoonspelen wel bij blijven houden, ben ik niet bang voor, sax blijft mijn hoofdinstrument.

Offline muzikantje

• Member
  • *
    • http://www.saxofour.nl
« Reply #18 on: 11 October 2010, 22:40:40 »
Bij mij wringt het zeker niet, hout en koper.
Heb zelf 17 jaar bugel gespeelt in een fanfare en daarnaast een beetje huis tuin en keuken saxofoon.
bugel was mijn hoofdinstrument en die val ik ook zeker niet af. Persoonlijk heb ik liever een bugel dan een trompet.
Maar dat is een kwestie van smaak

als je me een bugel geeft om op te blazen of een euphonium vind ik dat geen probleem
trombone wordt wat anders want dat kan niet :-)

als je een goede koperblazer hebt en hij kan er een mooi geluid uit krijgen. Krijg ik  in ieder geval kippevel.
maar kippevel van een goede saxofonist is ook fijn.
S: My Sax
A: Yanagisawa 901
T: Buffet Crampon
B: Yanagisawa 901

Gerald

• Guest
« Reply #19 on: 19 March 2011, 08:52:24 »
Het trompetvirus wordt heftiger, heb er nu een C trompet bij.
Trompet is lekker brutaal, maar daardoor ga je wel sneller onderuit als je verkeerd blaast.... :-D

Best wel leuk en leerzaam, om die schakelaar steeds om te zetten van b naar C instrument.

Maarrr, ik wil er ook een Amerikaanse sax bij, naast de Selmer tenor.
Twijfel tussen alt en tenor.

Offline Barisax

• Member
  • *
« Reply #20 on: 22 April 2011, 15:22:32 »
Ik zelf speel Baritonsax en wat tenorsax naast het blazen op een Es-Bastuba in een fanfare.
Ik heb geen last met overschakelen naar de verschillende instrumenten.

Maar ik kan me wel voorstellen dat hoe kleiner het mondstuk wordt van een kopper instrument dit meer problemen geeft naar de sax toe.

Voorbeeld: op een sax kan ik vrijwel moeiteloos omschakelen tussen alle stemmen.
Wanneer ik eerst op een bugel speel (probeer) en daarna op mijn Bastuba heb ik wel problemen met toonvorming.
Es Bastuba Besson Souvereign
Tenor Sax Selmer Bundy
Baritonsax LC www.veronicazuidzande.nl

Gerald

• Guest
« Reply #21 on: 19 May 2011, 18:23:37 »
Last update : de C trompet is geruild voor een bugel.
Ik deed toch te weinig op de C trompet.

Kan al bijna hetzelfde op de bugel als op trompet.
Maar ik heb wel een erg enthousiaste leraar, dat motiveert dubbel !

Ik moet nu echt gaan oppassen, voldoende sax te blijven spelen.

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #22 on: 23 September 2011, 11:29:55 »
hi, ik ontdekte dit forum doordat ik dezelfde vraag heb als TS.

Ik ben trompettist (amateur) en wil er ook graag saxofoon naast doen. Met de intensie dagelijks 30-60min op elk instrument te studeren. Ik wil de vraag of het verstandig is nog iets verder specificeren: Zou het uitmaken welk type saxofoon is zou gaan spelen?

Ik twijfel tussen alt- en sopraansax. Zijn er nog ideeën/meningen waarom de ene sax beter te combineren zou zijn met trompet dan de ander?

Gerald

• Guest
« Reply #23 on: 23 September 2011, 12:01:22 »
Quote from: "Gulzt"
hi, ik ontdekte dit forum doordat ik dezelfde vraag heb als TS.

Ik ben trompettist (amateur) en wil er ook graag saxofoon naast doen. Met de intensie dagelijks 30-60min op elk instrument te studeren. Ik wil de vraag of het verstandig is nog iets verder specificeren: Zou het uitmaken welk type saxofoon is zou gaan spelen?

Ik twijfel tussen alt- en sopraansax. Zijn er nog ideeën/meningen waarom de ene sax beter te combineren zou zijn met trompet dan de ander?

Welke sax maakt niet uit mtb trompet, je moet sowieso even overschakelen wat embouchure betreft.
Het beste kan je zeker in het begin een klein uurtje wachten-rusten tussen het wisselen van trompet en sax.

Sopraansax is moeilijker dan alt, maar er zijn op het forum die je wat sopraan betreft daar beter over kunnen adviseren.
ik speel geen sop. en begin er ook niet aan.
Ik ga voor tenor om het meer donkere lage geluid, heb eerst alt gedaan.

Maar het belangrijkst is : ga voor de sax die jij zelf wil.

Misschien kan je in een winkel de diverse soorten sax even proberen?
Bij Saxpoint in Gorssel en Matthews Edam is dat zeker geen probleem, en zo zijn er natuurlijk meer saxofoonwinkels.

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #24 on: 26 September 2011, 09:11:52 »
@Gerald
Bedankt voor de tip. En fijn om te weten dat het weinig uitmaakt qua embouchure. Ik begrijp dat het sowieso overschakelen is, maar ik was bang dat een lagere lipspanning allicht m'n embouchure voor de trompet zou kunnen verslappen. Of heb ik verkeerd begrepen dat hoe kleiner de sax (of eigenlijk, hoe kleiner het mondstuk) hoe meer lipspanning benodigd is? Of zit de moeilijkheid 'm vooral in het stemmend krijgen?
Is een tenorsax dan ook weer makkelijker te leren dan altsax?

Gerald

• Guest
« Reply #25 on: 26 September 2011, 20:22:20 »
@Gerald
Bedankt voor de tip. En fijn om te weten dat het weinig uitmaakt qua embouchure. Ik begrijp dat het sowieso overschakelen is, maar ik was bang dat een lagere lipspanning allicht m'n embouchure voor de trompet zou kunnen verslappen. Of heb ik verkeerd begrepen dat hoe kleiner de sax (of eigenlijk, hoe kleiner het mondstuk) hoe meer lipspanning benodigd is? Of zit de moeilijkheid 'm vooral in het stemmend krijgen?
Is een tenorsax dan ook weer makkelijker te leren dan altsax?

De sopraansax heeft inderdaad een klein mondstuk en is daarom wel het lastigste te bespelen van de saxen.
Mijn saxofoonlerares zegt om die reden : jij mag best wel sopraan gaan doen, maar ik begin er niet aan.
Alles is vrij hoog, je valt daardoor gemakkelijk van de toon af, zeker in het begin wordt het vrij snel pieperig omdat het dus zo hoog is.

Maar nogmaals, er zijn op het forum sopraansax spelers genoeg die je er meer over kunnen vertellen.
Misschien ook nog wel over koperblaas - houtinstrumenten.

De embouchure op trompet is totaal anders dan op sax.
Dat doe je niet met trillende lippen, maar knijp je het riet meer of minder aan met je onderlip.
Maar bij mij heeft trompet spelen zeker geen negatieve invloed op mijn saxofoonembouchure.

Met de wat hoger klinkende alt mag je vaak de solo,s spelen, met de lagere tenor soms wat minder vaak.

Toen ik pas op tenor begon had ik iets meer lucht nodig als op alt, maar dat wende erg snel.
Met een weekje kon ik er hetzelfde op als op de alt!
Je kan een dunner riet gebruiken in combinatie met een mondstuk met een kleine tipopening wat gemakkelijker speelt.

Ik ben begonnen op 1 1/2, zit nu op 2 1/2 - 3 rietsterkte.
En nog steeds een Selmer C mondstuk, wat best wel klein is, maar bevalt me goed.
Heb er nu een Selmer soloist E mondstuk bij, daarmee zit je ook altijd goed.

Alle grepen zijn op alle saxen hetzelfde, dus je hoeft niet om te schakelen als je van sax wisselt.
Stempompen als trompet heeft, zitten niet op een sax.
Stemmend maken doe je door je mondstuk te verplaatsen en embouchure aanpassen.
Geen enkele sax is 100 % zuiver, als je je eigen sax kent ga je je automatisch aanpassen.

Welke trompet heb je??
Ik heb een Getzen capri als studie instrument en momenteel een Conn Constellation in bruikleen die het niet gaat worden.
Zeer waarschijnlijk gaat het een van Laar worden, loop te vlassen op een gebruikte Oiram.... :D

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #26 on: 27 September 2011, 12:36:23 »
Quote from: "Gerald"
Welke trompet heb je??
Ik heb een Getzen capri als studie instrument en momenteel een Conn Constellation in bruikleen die het niet gaat worden.
Zeer waarschijnlijk gaat het een van Laar worden, loop te vlassen op een gebruikte Oiram.... :D

Goed om te weten. Ik krijg morgen een alt sax te leen, ben benieuwd waar ik het meeste lol uit put.
Ik heb nu en Conn Director Bb trompet. Ik heb me nog totaal niet georiënteerd op andere instrumenten maar deze bevalt me tot nu toe erg goed.

Gerald

• Guest
« Reply #27 on: 27 September 2011, 21:11:24 »
Ik krijg morgen een alt sax te leen, ben benieuwd waar ik het meeste lol uit put.

Veel plezier met de alt!!

Ik zou sowieso nog de sopraan en tenor proberen...

Offline Gulzt

• Member
  • *
« Reply #28 on: 27 September 2011, 21:59:09 »
Quote from: "Gerald"
Ik krijg morgen een alt sax te leen, ben benieuwd waar ik het meeste lol uit put.

Veel plezier met de alt!!

Ik zou sowieso nog de sopraan en tenor proberen...

Dank je wel. Ik zie dat ik geheel heb nagelaten te schrijven dat ik al een sopraansax te leen heb gekregen, een aantal dagen inmiddels. Ik heb alweer ruim 4 uur speeltijd op zitten en een keurige rij tandafdrukken in m'n onderlip  :-k
Morgen krijg ik ook een altsax te leen. Ik kan helaas geen tenorsax lenen, dus vooralsnog zal ik het dan bij het instrument houden waar ik voor nu het lekkerst op speel. Ik wil niet overhaast zo'n instrument kopen. Eerst maar eens kijken of ik het na een paar maanden nog leuk vindt.

't is echt verbazend rap te leren, vandaag toen ik de Bes2 er echt niet meer uit kreeg bleken er al zo 50min voorbij te zijn gevlogen. Ik heb enorm profijt van mijn motoriek van het pianospelen (dat doe ik al 24jaar), en mijn veel geringere trompet-ervaring geeft ook zeker een voordeel betreft uithoudingsvermogen, ademsteun en lipspanning. 't begint nu langzaamaan ook steeds leuker te worden. 'k ben alleen nog geen fan van de rietsmaak ;)