Main Menu

Soort riet

Started by Nico H, 12 September 2009, 14:37:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nico H

Hallo,

Ik speel nu 4-5jaar saxofoon en heb bijna altijd Vandoren Traditional rieten gebruikt. Ik ben begonnen met Rico Royal, maar ben toen overgestapt omdat ik die Royal's niet mooi vond klinken. Inmiddels speel ik op rietsterkte 3,5.
Ik speel op een verzilverde MKVI uit '68 met een Selmer S80 C* mondstuk.
Ik vind het geluid nu een beetje te dof. (Denk ik, ik kan het niet goed omschrijven. Een beetje 'saai'.) Toen ik mijn sax liet bijstellen, speelde de reparateur er eventjes op, met zijn eigen mondstuk, en dat klonk veel mooier. (Iets voller, maar ook dit kan ik niet echt goed omschrijven. Wat 'krachtiger'.)

Omdat ik geen zin heb om meteen een ander mondstuk te kopen, wil ik eerst eens wat andere rietjes proberen. Ik weet echter niet wat ik allemaal moet proberen, omdat er simpelweg zoveel keus is. Als ik bariton speel, gebruik ik Lavoz en vind ik die wel prettig spelen. Die wil ik dus sowieso eens proberen. Vooral van de vandoren's weet ik niet wat te proberen. Ze hebben:
  • Traditional: Gebruik ik nu dus.
  • Java: Zou een meer jazz-riet zijn. Ik speel op zich wel redelijk wat jazz, maar wat is het kenmerk van een jazzriet?
  • Java filed: Meer body en attack dan een java-riet. Klinkt ook wel aardig. Zou het antwoord zijn op de Jazz-select van Rico.
  • JaZZ: Wat is dit dan? Nóg een jazz-riet? Heb ik veel positiefs over gehoord, dus wil is sowieso wel proberen.
  • V12: Voor klassiek, en dat speel ik nooit. Die hoef ik dus niet te nemen.
  • V16: Een javariet met meer body. Dat klinkt op zich ook nog wel aardig.
Dan nog Rico. Die hebben dus (Royal wil ik niet meer) Jazz-select en Lavoz. Beide jazz-rieten, wat is het verschil? Jazz-select hebben ze dan nog in een filed en unfiled uitvoering, wat is het verschil tussen die twee?

Wat is jullie ervaring met deze rieten en wat raden jullie aan om te proberen.

Alvast bedankt,

Nico

KoenD

Hallo,
Ik denk dat je toch zal moeten uitkijken voor een mondstuk met een grotere tip-opening.
Een C* is een kleine tip. Je zal wel verschil merken met een ander riet, maar het zal volgens mij
minimaal zijn. Ik zou vrijblijvend gaan testen in een winkel, speel eens op een S80 D bijvoorbeeld.
(wel even wennen...)

Succes

Thijs Leuven

Wat voor muziek maak je? Anders een keer een lekkere Link of Berg Larsen proberen.  :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Nico H

Dus jullie raden toch aan om eens naar een ander mondstuk te gaan kijken?

Stom, vergeten de muziek te vermelden. Voornamelijk jazz en blues.

Thijs Leuven

Gooi die C* dan maar weg, en haal een écht mondstuk!  :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Nico H

Hmm, helaas, ik dacht er goedkoop mee weg te komen ;)

Ik heb hier nog een heel oud D mondstuk van Selmer liggen, maar daar mist een stukje uit. (De reden dat ik een nieuwe kocht toen ik begon.) Daar heb ik al geen jaren op gespeeld. Dat zal ik straks eens doen, voor de grap. Weet ik ook hoe dat speelt.

Maaarten

mee eens Thijs. Behalve dan dat je die c* beter op ebay of mp kunt zetten hehe.
 Het moet geen sport zijn om ooit een keer een tip te hebben waar je je pink tussen kunt steken, maar een beetje meer expressiemogelijkheid is erg fijn. En dat krijg met een iets grotere tip. Alhoewel johan vd linden kan erg goed met c* overweg. ieder zijn methode natuurlijk.

Ik ben erg blij met mijn Selmer E, en de link 7 kan ik al bijna aan!
Die D is al een hele vooruitgang, hou het daar maar bij voorlopig.

Nico H

Probleem daarmee is dat er dus een stukje uit mist. Ook is hij nogal oud (Zelfde leeftijd als de sax vermoed ik).
Ik zal een foto maken, dan snappen jullie wat ik bedoel.

De foto's:

Klik voor een vergroting op de foto.
Let niet op dat glimmende deel, dat is gewoon wat water, omdat ik hem net even schoongemaakt heb.

Nico H

Foto's zijn bijgevoegd in de edit van de vorige post.

CBone

Je muziekstijlen zijn heel goed mogelijk op een C* (ook al staat dit te boek als een 'klassiek' mondstuk), maar je geeft jezelf wat meer ruimte met een iets grotere tip. Daarnaast kan je eens kijken voor jezelf of je een mondstuk met of zonder drempel wilt. Er is zoveel mogelijk.

Dat mondstuk op de foto maakt het wel heel interessant. Dat is een scroll shank, oftewel een soloist. Gezien zijn verkleuring al een oudje en dat is goed. Een soloist is een mondstuk waar je alle kanten mee op kan. En de oudere worden tot de betere gezien. Staat er 'Soloist' op de tafel dan is het de oudste versie, daarna komt de Soloist style zonder de naam op de tafel en dan later is er de huidige moderne. Een leuke optie die niet overdreven duur hoeft te zijn en iig mijn keuze;

Ga eerst wat mondstukken proberen met een wat grotere tip, denk aan E en F bij Selmer en neem daar de tijd voor, aan en groter tip wennen heeft ff tijd nodig. Misschien kan je ergens een mondstuk lenen of in bruikleen krijgen. Gezellig een paar dagen hier en daar testen etc.
Als je erachter bent welke tip je prettig vindt spelen........dan stuur je het mondstuk op naar een goede refacer in de USA, voor een Soloist zou ik gaan voor Brian Powell. Je mailt wat met 'm heen en weer over je speelstijl en je wensen voor wat betreft de speelbaarheid, denk aan makkelijk en vol laag, niet te dun hoog etc. Brian maakt van je oude Soloist een met de hand gefinished topmondstuk waar je geen beschadiging meer in ziet. Alleen de kleur kan hij niet veel verbeteren.
Het voordeel is dat van een kleinere tip een grotere is gemaakt, waardoor er automatisch een betere rollover drempel ontstaat dat het mondstuk ten goede komt. Dit bereik je dus niet door rechtstreeks die grotere tip te kopen.
Al met al ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan een nieuwe kopen en je hebt het voordeel van een handgemaakt en aangepast mondstuk t.o.v. eentje van de plank. Een gegarandeert vlakke tafel, gelijke en dunne rails en mooie tip. En nu ff naar Joe Henderson luisteren op youtube ofzo voor een eerste indruk van een Soloist geluid.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

KoenD

Misschien intressant te vermelden dat wanneer je naar een grotere tip-opening gaat die rietsterkte van 3,5 echt wel teveel zal worden. Met die Soloist D zal je (denk ik) naar 2,5 moeten gaan. (of je bestaande rieten lichter maken)

Nico H

Er staat niks op de tafel. Ik vermoed dat hij net als de Mark VI uit 1968 komt.

Ik vind opsturen naar USA wel een hele toer. Dan vraag ik mij niet af of het beter/verstandiger/goedkoper is om een nieuwe te kopen. Het 'enge' van laten repareren is dat je hem niet kan uitproberen.

Ik ga hem nu proberen, eerst even op zoek naar een lichter riet dan 3,5. Denken jullie dat dat missende stukje veel effect heeft?

/e Net geprobeerd met een 3,5 riet. Hij klinkt een stuk 'doffer'. Als je het niet begrijpt kan ik straks wel een stukje opnemen. Dan hoor je het meteen.

/e2 Net een oud stuk 2,5riet gevonden. Daar klinkt het al minder dof mee dan met de 3,5, maar nog wel een beetje. Nou klinkt die C* ook wel erg scherp, maar ik vind dit nog aan de doffe kant.

Zoot

QuoteIk vind opsturen naar USA wel een hele toer. Dan vraag ik mij niet af of het beter/verstandiger/goedkoper is om een nieuwe te kopen. Het 'enge' van laten repareren is dat je hem niet kan uitproberen

ja, inderdaad.......... als je het huismerk van de Hema koopt ben je goedkoper uit.... maar wil je echt JouW MondstuK op Jouw Toeter, dan is     op MAAT gemaakt voor ....... toch áltijd beter   of eh ziekdatfout :oops:
(ik weet niet wat z'n uurloon is maar heen en weer sturen zal je de kop niet kosten )

en, inderdaad het probleem zit 'm in Hoe goed kun je beschrijven wat je wel en niet wilt en kunt...

Nico H

Daar heb je gelijk in.

Over dat beschrijven dat vind ik lastig. Ik vind dat het een 'vol' geluid moet zijn. Iets voller en minder scherp dan de C*, maar wel iets scherper dan de Soloist D.

JES, een (nagenoeg) nieuw 2,5 riet gevonden. Even testen.

Maar om nog even terug te komen op de originele vraag. Ga ik veel klankverschil halen met een andere rietsoort?

CBone

Quote from: "Zoot"
QuoteIk vind opsturen naar USA wel een hele toer. Dan vraag ik mij niet af of het beter/verstandiger/goedkoper is om een nieuwe te kopen. Het 'enge' van laten repareren is dat je hem niet kan uitproberen

ja, inderdaad.......... als je het huismerk van de Hema koopt ben je goedkoper uit.... maar wil je echt JouW MondstuK op Jouw Toeter, dan is     op MAAT gemaakt voor ....... toch áltijd beter   of eh ziekdatfout :oops:
(ik weet niet wat z'n uurloon is maar heen en weer sturen zal je de kop niet kosten )

en, inderdaad het probleem zit 'm in Hoe goed kun je beschrijven wat je wel en niet wilt en kunt...

"Hee Brian, ik heb hier een Soloist D die ik graag naar een <favo tipopening> wil hebben. Het geluid van de Soloist is prima, vind het prettig als die in het laag wat makkelijker aanspreekt. De ronde warme toon van de Soloist is goed, maar omdat ik vooral Jazz en Blues speel is het wel fijn als er een beetje een randje aan het geluid komt als ik wat gas ga geven. Mijn toeter is een Mk VI"

Eventueel wat vragen beantwoorden.

Mondstukje in doosje doen met wat beschermend materiaal, adres erop en naar Tante Post. Die regelt de rest.
Paar weekjes wachten, Brian neemt contact op, ff betalen en het mondstuk gaat in Amerika op de post. Weekje wachten, ding dong...of tring tring, "hallo, de postbode. Ik heb een pakketje voor Nico H".

Doosje open maken, mond valt open en ogen worden groot. Wauw, dat ziet er geweldig uit. Rietje erop, saxje erachter, toeteren en merken dat dat ding geweldig speelt.

In totaal ongeveer 20 tot 25 dollar verzenden (das heen en terug), 75 dollar voor een standaard reface en dat is bij de huidige koers ongeveer 7 tientjes in totaal voor een heel goed mondstuk. Daar krijg je bij McDonalds nog niet de buikjes van je gezin dusdanig voor vol dat ze na een uur niet weer honger hebben.

http://www.mouthpieceguys.com/

edit: lees net je bovenstaande post. Die beschrijving is niks mis mee en al behoorlijk duidelijk.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie