Author Topic: Mondstuk beginner  (Read 9072 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxieRob

• Member
  • *
Mondstuk beginner
« on: 17 September 2009, 10:11:36 »
Vooruit dan maar mijn eerste serieuse posting:

Ik ga de 27ste sept. eindelijk mijn King Cleveland sax halen en nou vind ik het een beetje een vies idee om met een mondstuk van een ander te gaan spelen.  Ik overweeg dus een nieuwe te kopen.  Nou zie ik dikwels de Selmer C* aanbevolen als starter mondstuk maar toch zou ik de volgende parameters willen overwegen, graag hoor ik jullie mening hierover:

1) Zou ik niet gelijk een solist mondstuk moeten kopen (kost iets meer maar heb je dan niet gelijk iets goeds in handen)?

2) Past een modern europees mondstuk qua sound wel bij een King Cleveland?

3) Zijn er nog andere parameters om rekening mee te houden?

Noot: ik kan dus nog geen noot spelen, een echter starter dus...

groet,
Rob.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Mondstuk beginner
« Reply #1 on: 17 September 2009, 11:21:23 »
Hoezo heb je met een soloist iets goeds? Je bedoelt beter dan een C*? Hoezo dat dan?
Over het algemeen blaast een nieuwe soloist stabiel, maar de klank is altijd een beetje plasticachtig. het is maar wat je beter noemt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 17 September 2009, 18:00:52 »
Je zou ook eens naar een mondstuk van Vandoren kunnen kijken.
Ik vind die zelf een stuk fijner dan de C*.

En dan de Vandoren Optimum 3L.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #3 on: 18 September 2009, 13:27:01 »
Als beginner moet je niet op zoek naar "het beste" mondstuk voor jou met de mooiste klank.. Wat is mooi? Want vind jij mooi? Hoe speel jij (want dat maakt nogal wat uit welk mondstuk VOOR JOU het beste is)? Voor welke muziekstijl? Allemaal vragen waar je waarschijnlijk (nog) geen antwoord op hebt...

Je wilt NU een mondstuk, waarmee je op een zo eenvoudig mogelijke wijze een aangenaam geluid kunt produceren. Vandaar dat een C* een veel gebruikt beginnersmondstuk is.

De zoektocht van "het beste" mondstuk voor jou, duurt daarna nog lang genoeg. waarschijnlijk zolang je saxofoon speelt  :shock:

In elk geval veel plezier met saxofoon spelen :-)

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 September 2009, 08:10:31 »
Quote from: "Amanda"

Amanda, dank voor je reactie maar wat bedoel je precies met fijner?  Ik zou graag willen weten wat er dan fijner is zodat ik dat kan laten meewegen in mijn toekomstige aanschaf?

groet,
Rob.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #5 on: 19 September 2009, 09:29:24 »
Bij de meeste winkels kun je ook rustig proberen. Neem je toeter mee en vraag of je er een aantal kunt uitproberen. Geef aan dat je beginner bent en laat je adviseren :)

Bij mijn laatste aankoop heb ik lekker een uurtje gerommeld met 5 of 6 verschillende :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #6 on: 19 September 2009, 20:40:56 »
Quote from: "SaxieRob"

Amanda, dank voor je reactie maar wat bedoel je precies met fijner?  Ik zou graag willen weten wat er dan fijner is zodat ik dat kan laten meewegen in mijn toekomstige aanschaf?

groet,
Rob.

Ik vond het zelf makkelijker blazen. Ik had met minder lucht een vollere klank.
Het klonk beter, maar de inspanning die ik moest leveren was minder.
Op die manier fijner  :)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #7 on: 19 September 2009, 20:47:43 »
Ik vond het zelf makkelijker blazen. Ik had met minder lucht een vollere klank.
Het klonk beter, maar de inspanning die ik moest leveren was minder.
Op die manier fijner  :)

Aha, dank.  Daar hebben we wat aan, deze informatie!!!  Ik ga, zodra ik volgende week zondag de sax heb opgehaald naar de lokale sax winkel in Alkmaar om daar eens kennis te maken en uit te vinden wat ik allemaal nodig heb (mondstuk + rietbinder +kapje, rietjes, rietdoosje, reiniger,sax laten nakijken, halskoord/harnas, etc. etc.).

gegroet,
Rob.

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #8 on: 27 October 2009, 10:52:26 »
Ik heb inmiddels het mondstuk Selmer C* Solist van Florian gekocht.  Op dit moment merk ik niet veel verschil met de Yamaha 4C die ik had qua blazen en klankkleur maar wellicht moet ik het wat tijd geven...

groet,
Rob.

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #9 on: 27 October 2009, 11:42:06 »
Zelf moest ik zo'n 2 weken inblazen (3 keer per week minstens 20 minuten) voordat ik echt goed verschil kon merken...Mogelijk verschilt dit per persoon...

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #10 on: 27 October 2009, 14:26:34 »
Je speelt natuurlijk ook nog relatief kort om goed het verschil bij jezelf te kunnen horen.
Als je een tijdje (regelmatig) speelt en dan weer eens terug gaat naar de 4C zul je het verschil wel merken vermoed ik zo :)

Offline asterix

• Member
  • *
« Reply #11 on: 27 October 2009, 14:30:00 »
Heb momenteel een mondstuk waarop staat:
Otto Link
Tone Edge
7
update: ebonieten mondstuk

voor tenorsax.
Loont het de moeite om over te stappen naar een ander mondstuk genre selmer C*?

mijn Otto  kost blijkbaar iets van een 95 euro
het selmer C* voor tenor,
daar zie ik meerdere soorten
S80/eboniet, wat is al dat verschil?

de maat "7" komt dat overeen met maat "C*"?

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #12 on: 27 October 2009, 14:50:32 »
Het wordt een beetje off-topic.

De tipopening kan je opzoeken bij de fabriek waar het betreffende mondstuk wordt gemaakt.
Is je otto link nu een metalen of ebonieten mondstuk, dat heeft welk degelijk invloed op de klank.

Je zal je met name moeten afvragen in welk genre het mondstuk wilt gebruiken.
Het beste blijft om bij een speciaalzaak wat meerdere mondstuk uit te proberen om je een beter idee te geven van wat er allemaal op de markt is.

Ciao.
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 27 October 2009, 16:47:49 »
Zonder een embouchure te hebben opgebouwd kun je een mondstuk niet beoordelen. Het best is om met een mondstuk te beginnen en daar heel lang op te blijven spelen, en dan bedoel ik jaren!! wanneer je als beginner steeds van mondstuk wisselt krijg je nooit een stabiele embouchure, maar blijven die spieren altijd zoekend. Een yamaha mondstuk moet je gewoon gelijk weggooien, daar zit geen klank in. En verder kun je voor elke stijl muziek wel een beginnersmondstuk vinden. je moet gewoon niet direct alles willen. Wanneer je de basisniet goed aanpakt heb je daar je leven lang last van. Of misschien jij niet ( denk je dan) maar je toehoorders wel.
Overigens vind ik een soloist over het algemeen heel lekker spelen, maar ze klinken ook naar plastic.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #14 on: 27 October 2009, 20:28:14 »
Quote from: "asterix"
Heb momenteel een mondstuk waarop staat:
Otto Link
Tone Edge
7
update: ebonieten mondstuk
voor tenorsax.
Loont het de moeite om over te stappen naar een ander mondstuk genre selmer C*?

Waarom zou je? Als je op een Tone Edge kunt beginnen dan zou ik daar zeker komende tijd lekker op blijven hangen.
Persoonlijk vind ik een Tone Edge beter klinken dan een Selmer C*. Let er wel op dat je niet te krampachtig moet werken om een beetje geluid te krijgen en pas je rietkeuze daarop aan. Persoonlijk zou ik de Tone Edge niet ruilen voor een Selmer. Maar nogmaals, dat is heel persoonlijk natuurlijk.