Nogmaals:
1: Weet wat je ongeveer wilt qua geluid. heb je geen voorkeur? Kies dan toch iets, of laat je leraar je iets aanraden zodat je iig toch een duidelijk (voorlopig) doel hebt voor je geluid. Dit geeft je focus en dat zorgt ervoor dat je veel sneller vooruit komt.
Wanneer je begint kies je een mondstuk waarop je je embouchure kunt ontwikkelen. Dat kan heel goed in de muziekstijl van je voorkeur. Wanneer je een stabiele embouchure hebt, en dat duurt dus wel even, kun je gaan experimenteren. Voorlopig ontwikkeld je geluid zich slechts van geen geluid naar goed geluid, en niet naar een specifiek geluid. Zou leuk zijn, maar de meesten komen echt niet verder dan goed geluid, want dat is al een hele klus. Het is inderdaad goed om te weten welk geluid je nastreeft, maar je moet realistisch blijven en beseffen dat dat waarschijnlijk nooit haalbaar zal zijn.
Eerst kwaliteit voor je aan de diversiteit gaat beginnen.
Iemand die een jaar blaast laat je ook nog geen vibrato spelen.
2: Met twee mondstukken spelen kan goed werken.
Alleen als aan bovenstaande voldaan is en beide mondstukken passen bij de speler. Zoals gezegd, je kunt niet trainen naar een zwaarder mondstuk of riet. Je kunt pas een zwaarder mondstuk of riet gaan gebruiken wanneer je er aan toe bent. Doe je dit wel dan gaat dat ten koste van je embouchure, daar merk je zelf danoverigens vaak niks van, en op deze manier ga je uiteindelijk, na verloop van tijd, op elk mondstuk precies hetzelfde klinken.
A: je doet ervaring op met de verschillen in materiaal en grote en wat dit daadwerkelijk betekend.
B: Je bouwt veel sneller kracht op dan met bijv: alleen Long notes spelen op 1 mondstuk.
c: je ervaart hoe je geluid verandert door de mondstukken en dat brengt allerlei leuke opties mee voor kleine experimentjes. (zelfde noten na elkaar spelen op andere mondstukken, hoe werken effecten als growlen, etc op verschillende materialen, etc) Het is allemaal goed voor je studie.
Nee, nee en nog eens nee, dit geldt alleen voor zeer ervaren spelers en ook zij moeten elke keer weer wenneen aan het spelen op ander materiaal. Wanneer je dan ongeveer evenveel vlieguren hebt gemaakt als prof. spelers, ja dan gaat dat makkelijker maar zelfs bij hen geldt dat zeker niet voor iedereen.
3: Wees niet bang om juist in de beginfase van je leerproces (maar eigenlijk gewoon altijd) veel te wisselen van mondstuk. Alle mondstukken zijn anders. op de ene zijn de hoge noten heel makkelijk, op een ander juist de lage, etc. Door te wisselen kun je het zelf veel makkelijker maken. Hans Dulfer ooit eens ergens horen zeggen dat hij candy meteen een enorm dure sax had gegeven. Waarom? "....tsja als je op zo'n goedkopere sax begint duurt het veel langer voordat je op die goede zit...." En zo is het ook met mondstukken. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je hoge noten, kan het juist heel goed zijn om op zoek te gaan naar een mondstuk waarop dit juist heel makkelijk gaat. je zult merken dat als je daar dan even flink op oefent en je vervolgens terug gaat naar je oude mondstuk dat je het daarop ineens ook veel beter doet. Het advies van pieter, etc dat je maar gewoon 1 mondstuk moet nemen en daar op moet doorjakkeren ongeacht of het je eigenlijk wel helpt of niet is echt onzin.
wanneer je mondstuk je niet bevalt als beginner overleg je dat met je docent , je kunt dan inderdaad wisselen maar dan wel binnen hetzelfde monstuk. bv alle C* hebben verschillende eigenschappen. Daar zou je tussen kunnen zoeken of dan de vandorens.
De keuze voor een profesionele sax wordt op heel andere gronden gemaakt bij een beginner dan de keuze voor eht mondstuk. Hier worden appels met peren vergeleken.
Iedere situatie en ieder individueel leerpunt: hoge noten, lage noten, sub, overtonen, ladders, etc zijn potentiele momenten om je set opnieuw te bekijken en jezelf af te vragen. Helpt de set die ik nu heb me hierbij, of maak ik het mezelf moeilijker dan nodig? En ja natuurlijk zit daar een financieel aspect aan, maar dat wil niet zeggen dat je er niet over na moeten denken.
Wanneer ja alsbeginner een sax met bijbehorende atributen hebt gekozen moet dit alles zo op elkaar zijn afgestemd dat je er alles op kunt doen. Het belangrijkste is wanneer je beginner bent, en nogmaals, beschouw jezelf zeker de eerste 5 jaar dat je speelt maar als een beginner, dat je je realiseert dat de dingen niet lukken omdat je een verkeerde set-up hebt, maar simpelweg omdat je dingen niet beheerst. Het dan steeds aanpassen van je set-up zorgt ervoor dat je het nooit leert.
In reactie op boven...
Mooi om te zien dat iedereen weer hard zijn best doet om te laten zien wat ze allemaal weten (zonder waarschijnlijk ooit ook maar één van de dingen die ik boven noemde zelf geprobeerd te hebben...
Aaaah....dit is pas echt arrogant,er zijn hier een heleboel mensen die deze trajecten al hebben afgelegd, maar dan wel in de juiste volgorde..en ja, die volgorde ligt eigenlijk wel aardig vast wanneer het juist om dit soort dingen gaat
Zoals ik het zie zijn jullie het er over eens dat jullie alleen kennelijk ongeveer exact het zelfde pad hebben bewandeld en dat dit daarom het beste pad zou zijn. Je hoort mij niet zeggen dat jullie manier niet werkt ofzo, Ik denk alleen niet dat het de beste is en ik heb zoals ik al zei gemerkt dat er andere manieren zijn die handiger werken. Boven heb ik er één genoemd. Alle zogenaamde argumenten tegen die hierboven worden genoemd zijn (zoals ook goed te lezen) zeer overdreven en zijn mijns inziens meer emotioneel dan inhoudelijk.
nee, wij hebben niet allemaal dezelfde weg bewandeld, verre van. Wat we ons oha wel realiseren is dat je eerst iets moet leren voordat je je verder kunt gaan omdat je nu eenmaal hetgeen wat je als eerste geleerd hebt nodig hebt om het vervolg te kunnen leren.
Dan zegt je:
".........Even over een beginner die met een veel te zwaar mondstuk begint. Dus tijdens de 10 minuten "sax pushups" moet hij/zij krampachtig proberen geluid uit een veel te zwaar mondstuk te persen. Gevolg is een pijnlijke onderlip, verkrampte embouchure, een geluid wat ver van correct is, techniek die niet deugt. Alleen om... om wat eigenlijk? Dan stapt hij/zij over op een kleiner mondstuk, moet enorm wennen, zal veel te veel knijpen (als het riet uberhaubt al niet dichtgeknepen wordt) en puntje bij paaltje verspil je 30 a 40 minuten van je oefensessie (10 minuten voor je geweldige pushups en nog eens 30 om te wennen). Kan aan mij liggen maar ik vind dit verre van efficient....."
waar zeg ik dat je moet doorgaan totdat je onderlip bloedt en je embouchure verkrampt moet zijn?? Wat en onzin. tis makkelijk om er allerlei dingen bij te verzinnen die ik niet gezegd heb en dan zogenaamd te impliceren dat ik dat heb gezegd. Ik zei:
"......Ik heb steeds twee mondstukken gehad. één om echt op te spelen, en één met een stuk (te) grotere tip opening waarop ik dan iedere dag ook even wat zogenaamde sax push-ups deed. In het begin hou je dat dan nog geen 10 minuten vol, maar het is echt fitness voor je longen en je ontwikkeld heel snel kracht in je embouchure......"
Ik neem aan dat iedereen intelligent genoeg is om zelf te bepalen waar de grens zit tussen, je spieren trainen, en je spieren kapot maken. Ook Nogal logisch dat je dit niet aan het begin van je oefeningen doet. Dus dat hele verhaal over dat 40 minuten zou verspillen.... nogal flauw om aan te nemen dat ik zou bedoelen dat je dit VOOR de rest van je oefeningen moet doen. Dit staat nergens. Om precies te zijn deed ik het altijd helemaal aan het einde van mijn oefeningen. Wat denk ik ook logisch is. Een beetje zoals het sprintje aan het einde an je training zodat je lekker bek af de douche in gaat, Je spieren hebben dan alle tijd om bij te komen. Niks geen tijdverspilling dus.
Dit is echt hetslechtste advies wat ik ooit gelezen heb, . Lange noten doe je aan het begin van je spelen....een duurloper die na een traing nog even een sprintje trekt? zodat hij alle spieren die hij tijdens zijn training niet gebruikt heeft even lekker kan overbelasten? zoiets?
Dan zeg je:
".......Het wennen aan een dikker rietje staat niet in verhouding tot het wennen aan een ander mondstuk. Wennen zal hooguit een kwartiertje duren als je al moet wennen trouwens.....""
vandaar dat we dit draadje hebben (http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=4870)van iemand die der geluid helemaal kwijt lijkt te zijn door van rietje te wisselen... lijkt me dus dat jouw feiten hier niet kloppen en de mijne wel. De overstap van een rietje kan wel degelijk heel ingrijpend zijn (afhankelijk van hoe diep je jezelf hebt gesprecialiseerd/aangewend aan een bepaald rietje) hierom ook mijn opmerking
Het is inderdaad nogal een verschil, een rietje of een mondstuk, een rietje dat merktk je direct, bij een mondstuk blijkt vaak pas na een paar weken dat je er eigenlijk niet op kunt spelen, en dat je dus of je embouchure verpest hebt en dat je hetzelfde klinkt als op je andere mondstuk. Mensen horen vaak wat ze willen horen...
.....Tis dus en beetje zonde als je je in eerste instantie helemaal gaat specialiseren op een mondstuk waar je eigenlijk niet op wilt eindigen....."
Dit voorkomt dus juist problemen als je op tijd overstapt en je jezelf niet te diep op 1 mondstuk specialiseert. jammer dat je er om moet lachen, want is volgens mij gewoon goed advies. dat betekend dus niet dat je iedere maand maar moet wisselen ofzo, of dat je je niet mag specialiseren op 1 mondstuk. maar in combinatie met andere factoren, De klank waar je (op een bepaald moment naar zoekt, etc) is het wel iets om altijd in de gaten te houden. Ben je tevreden met je klank? Zit er nog voldoende uitdaging in je mondstuk? Heb je het gevoel dat je toch wat anders zou willen? Nouja als dat zo is dan moet je niet (zoals Pieter en jij kennelijk aanraden) nog een paar jaar doorgaan op dat mondstuk, maar dan moet je op zoek gaan naar een andere die je beter past, ongeacht of je nu 3 maanden speelt of 3 jaar.
[/quote][/quote]
Het is heel goed om je te orienteren, maar je kunt niet voorbijgaan aan het ontwikkelen van basistechnieken.
Kortom Florian, je hebt de klok horen luiden, je weet alleen nog niet wanneer je hem moet laten klingelen.
Oh ja, en de meeste spreken hier toch echt uit jarenlange ervaring, misschien zou dat iets kunnen zeggen? en verder benjij echt niet de enige die buiten het gebaande pad kijkt, je bent niet zo bijzonder hoor, alleen maar een beetje dom. Maar met een beetje goede wil kan dat verholpen worden.
