Author Topic: Mondstuk beginner  (Read 9073 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
Re: Mondstuk beginner
« Reply #30 on: 29 October 2009, 17:05:09 »
Quote from: "Florian"
Tony vraagt:
".........Waar ik dan heel benieuwd naar ben is jouw onderbouwing van je onderzoek. Hoe leg je de relatie "lichaamsgrote" en tipopening? Stel, iemand (zoals ik) is 1.88. Wat voor tip zou ik dan moeten spelen? Stel, iemand speelt 25 jaar en is maar 1.58. Wat voor tip zou hij dan moeten hebben?...."

Heb ik gezegd dat het ALLEEN van je lichaamsgrote moet afhangen?? Er staat "...,etc..." achter...  Uiteraard hangt dit van heel veel dingen af. Je moet dat voor jezelf afwegen. Wat ik zei was: "...Kijk ook vooral vast waar je wil eindigen..." Uiteraard bedoel ik daar niet mee dat je aan het begin 1 mondstuk moet kiezen en daar dan voor de rest van je leven moet spelen, maar enkel dat het goed is om een voorlopig doel te hebben. Natuurlijk verandert dat doel gaande weg. en zul je altijd evoluties blijven doormaken. Lijkt me goed advies :)

Het is maar net hoe je het interpreteert en komma's plaatst. Maar je draait er omheen. Welke facturen heb jij gebruikt om o.a. je lichaamslengte te koppelen aan je setup?!? En hoe weet je - als beginner - op welke setup wilt eindigen? In jouw geval (over beginners gesproken), waarom b.v. een 8*? Werd je ineens wakker en wist je het? Of kwam die openbaring onder de douche toen je een wiskundige/natuurkundige formule op het condens van de muur aan het tekenen was? Of had je gewoon een jointje :smt033 gerookt en was dat het getal wat in je opkwam?
'k Ben dus erg benieuwd!

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstuk beginner
« Reply #31 on: 29 October 2009, 17:29:59 »
Quote from: "Florian"
Nogmaals:

1: Weet wat je ongeveer wilt qua geluid. heb je geen voorkeur? Kies dan toch iets, of laat je leraar je iets aanraden zodat je iig toch een duidelijk (voorlopig) doel hebt voor je geluid. Dit geeft je focus en dat zorgt ervoor dat je veel sneller vooruit komt.

Wanneer je begint kies je een mondstuk waarop je je embouchure kunt ontwikkelen. Dat kan heel goed in de muziekstijl van je voorkeur. Wanneer je een stabiele embouchure hebt, en dat duurt dus wel even, kun je gaan experimenteren. Voorlopig ontwikkeld je geluid zich slechts van geen geluid naar goed geluid, en niet naar een specifiek geluid. Zou leuk zijn, maar de meesten komen echt niet verder dan goed geluid, want dat is al een hele klus. Het is inderdaad goed om te weten welk geluid je nastreeft, maar je moet realistisch blijven en beseffen dat dat waarschijnlijk nooit haalbaar zal zijn.
Eerst kwaliteit voor je aan de diversiteit gaat beginnen.
Iemand die een jaar blaast laat je ook nog geen vibrato spelen.

Quote
  2: Met twee mondstukken spelen kan goed werken.

Alleen als aan bovenstaande voldaan is en beide mondstukken passen bij de speler. Zoals gezegd, je kunt niet trainen naar een zwaarder mondstuk of riet. Je kunt pas een zwaarder mondstuk of riet gaan gebruiken wanneer je er aan toe bent. Doe je dit wel dan gaat dat ten koste van je embouchure, daar merk je zelf danoverigens vaak niks van, en op deze manier ga je uiteindelijk, na verloop van tijd, op elk mondstuk precies hetzelfde klinken.

Quote
A: je doet ervaring op met de verschillen in materiaal en grote en wat dit daadwerkelijk betekend.
B: Je bouwt veel sneller kracht op dan met bijv: alleen Long notes spelen op 1 mondstuk.
c: je ervaart hoe je geluid verandert door de mondstukken en dat brengt allerlei leuke opties mee voor kleine experimentjes. (zelfde noten na elkaar spelen op andere mondstukken, hoe werken effecten als growlen, etc op verschillende materialen, etc) Het is allemaal goed voor je studie.

Nee, nee en nog eens nee, dit geldt alleen voor zeer ervaren spelers en ook zij moeten elke keer weer wenneen aan het spelen op ander materiaal. Wanneer je dan ongeveer evenveel vlieguren hebt gemaakt als prof. spelers, ja dan gaat dat makkelijker maar zelfs bij hen geldt dat zeker niet voor iedereen.
 
Quote
3: Wees niet bang om juist in de beginfase van je leerproces (maar eigenlijk gewoon altijd) veel te wisselen van mondstuk. Alle mondstukken zijn anders. op de ene zijn de hoge noten heel makkelijk, op een ander juist de lage, etc. Door te wisselen kun je het zelf veel makkelijker maken. Hans Dulfer ooit eens ergens horen zeggen dat hij candy meteen een enorm dure sax had gegeven. Waarom? "....tsja als je op zo'n goedkopere sax begint duurt het veel langer voordat je op die goede zit...." En zo is het ook met mondstukken. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je hoge noten, kan het juist heel goed zijn om op zoek te gaan naar een mondstuk waarop dit juist heel makkelijk gaat. je zult merken dat als je daar dan even flink op oefent en je vervolgens terug gaat naar je oude mondstuk dat je het daarop ineens ook veel beter doet. Het advies van pieter, etc dat je maar gewoon 1 mondstuk moet nemen en daar op moet doorjakkeren ongeacht of het je eigenlijk wel helpt of niet is echt onzin.

wanneer je mondstuk je niet bevalt als beginner overleg je dat met je docent , je kunt dan inderdaad wisselen maar dan wel binnen hetzelfde monstuk. bv alle C* hebben verschillende eigenschappen. Daar zou je tussen kunnen zoeken of dan de vandorens.
De keuze voor een profesionele sax wordt op heel andere gronden gemaakt bij een beginner dan de keuze voor eht mondstuk. Hier worden appels met peren vergeleken.

Quote
Iedere situatie en ieder individueel leerpunt: hoge noten, lage noten, sub, overtonen, ladders, etc zijn potentiele momenten om je set opnieuw te bekijken en jezelf af te vragen. Helpt de set die ik nu heb me hierbij, of maak ik het mezelf moeilijker dan nodig? En ja natuurlijk zit daar een financieel aspect aan, maar dat wil niet zeggen dat je er niet over na moeten denken.

Wanneer ja alsbeginner een sax met bijbehorende atributen hebt gekozen moet dit alles zo op elkaar zijn afgestemd dat je er alles op kunt doen. Het belangrijkste is wanneer je beginner bent, en nogmaals, beschouw jezelf zeker de eerste 5 jaar dat je speelt maar als een beginner, dat je je realiseert dat de dingen niet lukken omdat je een verkeerde set-up hebt, maar simpelweg omdat je dingen niet beheerst. Het dan steeds aanpassen van je set-up zorgt ervoor dat je het nooit leert.

Quote
In reactie op boven...

Mooi om te zien dat iedereen weer hard zijn best doet om te laten zien wat ze allemaal weten (zonder waarschijnlijk ooit ook maar één van de dingen die ik boven noemde zelf geprobeerd te hebben...

Aaaah....dit is pas echt arrogant,er zijn hier een heleboel mensen die deze trajecten al hebben afgelegd, maar dan wel in de juiste volgorde..en ja, die volgorde ligt eigenlijk wel aardig vast wanneer het juist om dit soort dingen gaat

Quote
Zoals ik het zie zijn jullie het er over eens dat jullie alleen kennelijk ongeveer exact het zelfde pad hebben bewandeld en dat dit daarom het beste pad zou zijn. Je hoort mij niet zeggen dat jullie manier niet werkt ofzo, Ik denk alleen niet dat het de beste is en ik heb zoals ik al zei gemerkt dat er andere manieren zijn die handiger werken. Boven heb ik er één genoemd. Alle zogenaamde argumenten tegen die hierboven worden genoemd zijn (zoals ook goed te lezen) zeer overdreven en zijn mijns inziens meer emotioneel dan inhoudelijk.

nee, wij hebben niet allemaal dezelfde weg bewandeld, verre van. Wat we ons oha wel realiseren is dat je eerst iets moet leren voordat je je verder kunt gaan omdat je nu eenmaal hetgeen wat je als eerste geleerd hebt nodig hebt om het vervolg te kunnen leren.




Quote
Dan zegt je:

".........Even over een beginner die met een veel te zwaar mondstuk begint. Dus tijdens de 10 minuten "sax pushups" moet hij/zij krampachtig proberen geluid uit een veel te zwaar mondstuk te persen. Gevolg is een pijnlijke onderlip, verkrampte embouchure, een geluid wat ver van correct is, techniek die niet deugt. Alleen om... om wat eigenlijk? Dan stapt hij/zij over op een kleiner mondstuk, moet enorm wennen, zal veel te veel knijpen (als het riet uberhaubt al niet dichtgeknepen wordt) en puntje bij paaltje verspil je 30 a 40 minuten van je oefensessie (10 minuten voor je geweldige pushups en nog eens 30 om te wennen). Kan aan mij liggen maar ik vind dit verre van efficient....."

waar zeg ik dat je moet doorgaan totdat je onderlip bloedt en je embouchure verkrampt moet zijn?? Wat en onzin. tis makkelijk om er allerlei dingen bij te verzinnen die ik niet gezegd heb en dan zogenaamd te impliceren dat ik dat heb gezegd. Ik zei:

"......Ik heb steeds twee mondstukken gehad. één om echt op te spelen, en één met een stuk (te) grotere tip opening waarop ik dan iedere dag ook even wat zogenaamde sax push-ups deed. In het begin hou je dat dan nog geen 10 minuten vol, maar het is echt fitness voor je longen en je ontwikkeld heel snel kracht in je embouchure......"

Ik neem aan dat iedereen intelligent genoeg is om zelf te bepalen waar de grens zit tussen, je spieren trainen, en je spieren kapot maken. Ook Nogal logisch dat je dit niet aan het begin van je oefeningen doet. Dus dat hele verhaal over dat 40 minuten zou verspillen.... nogal flauw om aan te nemen dat ik zou bedoelen dat je dit VOOR de rest van je oefeningen moet doen. Dit staat nergens. Om precies te zijn deed ik het altijd helemaal aan het einde van mijn oefeningen. Wat denk ik ook logisch is. Een beetje zoals het sprintje aan het einde an je training zodat je lekker bek af de douche in gaat, Je spieren hebben dan alle tijd om bij te komen. Niks geen tijdverspilling dus.

Dit is echt hetslechtste advies wat ik ooit gelezen heb, . Lange noten doe je aan het begin van je spelen....een duurloper die na een traing nog even een sprintje trekt? zodat hij alle spieren die hij tijdens zijn training niet gebruikt heeft even lekker kan overbelasten? zoiets?

 
Quote
Dan zeg je:

".......Het wennen aan een dikker rietje staat niet in verhouding tot het wennen aan een ander mondstuk. Wennen zal hooguit een kwartiertje duren als je al moet wennen trouwens.....""

vandaar dat we dit draadje hebben (http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=4870)van iemand die der geluid helemaal kwijt lijkt te zijn door van rietje te wisselen... lijkt me dus dat jouw feiten hier niet kloppen en de mijne wel. De overstap van een rietje kan wel degelijk heel ingrijpend zijn (afhankelijk van hoe diep je jezelf hebt gesprecialiseerd/aangewend aan een bepaald rietje) hierom ook mijn opmerking

Het is inderdaad nogal een verschil, een rietje of een mondstuk, een rietje dat merktk je direct, bij een mondstuk blijkt vaak pas na een paar weken dat je er eigenlijk niet op kunt spelen, en dat je dus of je embouchure verpest hebt en dat je hetzelfde klinkt als op je andere mondstuk. Mensen horen vaak wat ze willen horen...

Quote
.....Tis dus en beetje zonde als je je in eerste instantie helemaal gaat specialiseren op een mondstuk waar je eigenlijk niet op wilt eindigen....."

Dit voorkomt dus juist problemen als je op tijd overstapt en je jezelf  niet te diep op 1 mondstuk specialiseert. jammer dat je er om moet lachen, want is volgens mij gewoon goed advies. dat betekend dus niet dat je iedere maand maar moet wisselen ofzo, of dat je je niet mag specialiseren op 1 mondstuk. maar in combinatie met andere factoren, De klank waar je (op een bepaald moment naar zoekt, etc) is het wel iets om altijd in de gaten te houden. Ben je tevreden met je klank? Zit er nog voldoende uitdaging in je mondstuk? Heb je het gevoel dat je toch wat anders zou willen? Nouja als dat zo is dan moet je niet (zoals Pieter en jij kennelijk aanraden) nog een paar jaar doorgaan op dat mondstuk, maar dan moet je op zoek gaan naar een andere die je beter past, ongeacht of je nu 3 maanden speelt of 3 jaar.
[/quote][/quote]

Het is heel goed om je te orienteren, maar je kunt niet voorbijgaan aan het ontwikkelen van basistechnieken.
Kortom Florian, je hebt de klok horen luiden, je weet alleen nog niet wanneer je hem moet laten klingelen.

Oh ja, en de meeste spreken hier toch echt uit jarenlange ervaring, misschien zou dat iets kunnen zeggen?  en verder benjij echt niet de enige die buiten het gebaande pad kijkt, je bent niet zo bijzonder hoor, alleen maar een beetje dom. Maar met een beetje goede wil kan dat verholpen worden.

 :D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Mondstuk beginner
« Reply #32 on: 29 October 2009, 18:06:02 »
bovenste is een Dukoff voor beginners


sjonge wat een lange thread is dit. En waarover :lol:

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstuk beginner
« Reply #33 on: 29 October 2009, 18:15:47 »
Ik doe samen met Tony een wedstrijdje...."Wie kan de langste post maken"
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

KoenD

  • Guest
Re: Mondstuk beginner
« Reply #34 on: 29 October 2009, 19:02:20 »
Ik amuseer me hier werkelijk kostelijk.
Wat een onzin heb ik hier alweer gelezen !

Ik wil alleen het volgende kwijt:  Er werd gezegd dat met mensen als Pieter, we nog altijd zouden denken
dat de aarde plat is.  Wel, om in de sfeer te blijven,  Pieter denkt tenminste niet dat de evenaar door z'n kont loopt, wat we van anderen niet kunnen zeggen...

Amen

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Mondstuk beginner
« Reply #35 on: 29 October 2009, 19:11:51 »
whaaaaaaaaaaaa dat is een goeie Koen! :-D

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstuk beginner
« Reply #36 on: 29 October 2009, 19:29:16 »
:-D  :-D  :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Mondstuk beginner
« Reply #37 on: 29 October 2009, 20:06:13 »
Sinds die Piefsax niet meer zo gelachen :-)

moet toch beetje hier aan denken

kerel die zijn zoon op een LINK 12 laat beginnen. Dikke ruzie en tegelijk lol op SOTW met die gast toen.

Offline zomertje

  • Member
  • *
  • Posts: 727
  • Gender: Female
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: Mondstuk beginner
« Reply #38 on: 29 October 2009, 20:39:45 »
Op SOTW ook stukjes gelezen van beginners die gewoon pijn in hun tanden kregen van het enorme krampachtige spelen.

Ik vraag me ook echt af wat nou het enorme voordeel is als beginner of net niet meer beginner om met een flinke tipopening te kunnen spelen. Ik ken in ieder geval een voorbeeld die dat combineert met een licht riet terwijl hij waarschijnlijk beter af zou zijn met een C* of D, het klinkt in ieder geval voor geen meter....

Ik ben voorlopig erg tevreden met mijn Solist D, kan me daar nog enorm op ontwikkelen de komende tijd :) Toendertijd op en C* begonnen en na 1 3/4 jaar overgestapt naar de D.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline platenspeler

  • Member
  • *
  • Posts: 100
Re: Mondstuk beginner
« Reply #39 on: 29 October 2009, 23:03:28 »
Quote from: "Tony"

Het is maar net hoe je het interpreteert en komma's plaatst. Maar je draait er omheen. Welke facturen heb jij gebruikt om o.a. je lichaamslengte te koppelen aan je setup?!? En hoe weet je - als beginner - op welke setup wilt eindigen? In jouw geval (over beginners gesproken), waarom b.v. een 8*? Werd je ineens wakker en wist je het? Of kwam die openbaring onder de douche toen je een wiskundige/natuurkundige formule op het condens van de muur aan het tekenen was? Of had je gewoon een jointje :smt033 gerookt en was dat het getal wat in je opkwam?
'k Ben dus erg benieuwd!

Volgens mij keek hij op het toilet achterom, en toen wist hij het: een Achtje en een sterretje.


t: Martin Committee III, Martin HC Committee I a: Martin HC Master, Martin Handcraft, Conn 50M c: Martin Handcraft[/color]

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Mondstuk beginner
« Reply #40 on: 30 October 2009, 07:16:21 »
Quote from: "Florian"
".....beschouw jezelf de eerste vijf jaar maar als beginner...."  pffff wat een onzin. In die tijd kan je het conservatorium bijna helemaal doorlopen.

Ik daag je uit om op het conservatorium aangenomen te worden na 6 maanden oefenen..

deHerbergier

  • Guest
Re: Mondstuk beginner
« Reply #41 on: 30 October 2009, 07:36:48 »
Quote from: "Florian"
Mooi om te zien dat iedereen weer hard zijn best doet om te laten zien wat ze allemaal weten (zonder waarschijnlijk ooit ook maar één van de dingen die ik boven noemde zelf geprobeerd te hebben....

Mmh, bijna alles wat je noemt heb ik ook gedaan in het eerste jaar. Van sax wisselen, veel verschillende mondstukken, metaal, eboniet, hout. Veel rieten geprobeerd. Maar nu na bijna twee jaar spijt me dat zeer. Zoals hier gezegd word is helemaal waar, al het gerommel maakt dat je jezelf in ontwikkeling op achterstand zet. (Ik zie dat heel duidelijk omdat er bij mij thuis nog drie saxspelers zijn waarvan er één op hetzelfde moment als ik begonnen ben. En die is duidelijk een stuk verder)

deHerbergier

  • Guest
Re: Mondstuk beginner
« Reply #42 on: 30 October 2009, 07:37:16 »
Quote from: "the martin"
Quote from: "Florian"
".....beschouw jezelf de eerste vijf jaar maar als beginner...."  pffff wat een onzin. In die tijd kan je het conservatorium bijna helemaal doorlopen.

Ik daag je uit om op het conservatorium aangenomen te worden na 6 maanden oefenen..

Ja laat die mensen ook eens lachen.  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstuk beginner
« Reply #43 on: 30 October 2009, 09:11:21 »
Ik denk ook wel dat het kan.
nl: Je groeit op in een omgeving waar muziek heel belangrijk is en voortdurend aandacht krijgt. Je begint bv wanneer je een jaar of 7 met algemene muziekleer. Na een jaar of 2 ga je op een blokfluitje spelen, Dan ben je 11 en ga je 3jaar gitaar, slagwerk of piano spelen. Dan, wanneer je 14 of 15 bent heb je het eindelijk gevonden en ga je saxofoon spelen. Je hebt al die jaren muziek maken heel serieus genomen, hebt lekker aan zitten klooien, nuummertjes uitzoeken en wat al niet meer waardoor je je gehoor traint en een harmonisch gevoel ontwikkeld. je ontwikkeld in die tijd enigzins een muzikaliteit.
Na 4 jaar op saxofoon heb je een technisch niveau bereikt dat je auditie kunt doen op het conservatorium. Nou dan nog even 5 jaar studeren en klaar ben je.

Toch blijkt dat er van de vele mensen die beginnen met muziek maken er maar een klein gedeelte op het conservatorium terecht komt en dat is niet omdat ze niet willen. Blijkbaar ontbreekt er toch iets in bovenstaand verhaal.
Van de mensen die wel op het conservatorium terecht komen kun je over het algemeen wel stellen dat ze allemaal hetzelfde belang hechten aan het ontwikkelen van basisvaardigheden. Net zo als hun toekomstige docenten.

Florian, naast het feit dat je aperte onwaarheden verkondigt, verwijt je ons dat wij ons als blinde paarden op 1 onderwijsmethode richten. Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is, maar dat er nu eenmaal overeenkomsten dienen te zijn in elke onderwijsmethode om tot een goed resultaat te kunnen komen.
Jij houdt geen enkele rekening met de grote diversiteit van leerlingen. Iedereen heeft zijn eigen aanpak nodig. Waar de een 1/2 jaar over doet, kost het iemand anders een leven lang studeren. Toch is binnen die grote diversiteit het belang van het ontwikkelen van basisvaardigheden gelijk.

Je klinkt echt naar iemand die hier en daar iets opgevangen heeft wat op zich misschien wel kan kloppen, maar je plaatst en interpreteert het volkomen verkeerd.

Vertel me eigenlijk eens, Hoe leer jij eigenlijk? Wanneer accepteer jij iemands authoriteit? Niet alleen met saxofoon spelen, maar met alles?

Hou er mee op jongen, je maakt je nu wel erg belachelijk.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstuk beginner
« Reply #44 on: 30 October 2009, 13:03:16 »
Je lijkt maar niet te willen snappen dat die andere manieren van leren ook moeten voldoen aan het op een bepaalde manier van tot stand komen van baasisvaardigheden. Waarom is het zo moeilijk voor je om te accepteren dat jouw manier alleen maar ellende veroorzaakt.

Quote
Wie is die pro dan?

Dat maakt niet uit..als Florian het gezien heeft beschouwt hij zich waarschijnlijk deskundig genoeg en gaat hij daarna iedereen adviseren bij zijn aankopen.
Ik houd hier mee op. Ik weet in ieder geval waar alle bielzen van Nederland en Belgie zich bevinden.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.