Author Topic: Wel of niet versterken  (Read 5688 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxoMike

• Member
  • *
Wel of niet versterken
« on: 23 September 2009, 11:31:09 »
Hallo Sax-freaks,

Heb laats een repetitie bijgewoond, ging helemaal perfect maar liep helaas tegen het volgende aan.
Naast me staat een trompet, links een fluitist. Jullie kunnen het al raden, ik hoor mijzelf niet spelen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik kan mijzelf natuurlijk gaan versterken met een Mic etc. Maar wil voorkomen dat iedereen zichzelf steeds maar harder gaat zetten op het mengpaneel. Of last van mij gaat krijgen (er is geen geluidsman/vrouw)

Is het nu toch een kwestie van wennen of harder spelen? Op het moment blaas ik overigens met een Meyer midium 6 met 2,5 rico royal plastic cover. Perfect geluidje, maar niet zo hard. Na 2 uur toeteren ben je dan toch bekaf.

Hoor graag jullie bevindingen.

Ciao,
Saxo-mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: Wel of niet versterken
« Reply #1 on: 23 September 2009, 12:29:23 »
Ik zou toch denken aan versterken, zodat je jezelf op de monitor kan horen. Het gaat er misschien niet om dat je in de zaal beter te horen bent, maar dat je beter uit de monitor komt.

Succes ermee
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #2 on: 23 September 2009, 17:26:37 »
Kan je echt niet vragen of ze zachter willen spelen? Als de één wat harder speelt dan gaat de ander weer harder spelen inderdaad. Zo gaan die dingen.
Heb je al eens gevraagd aan je saxofoondocent (als je die hebt) om meer volume te kijrgen...
Als saxofonist zou je wel 'harder' kunnen spelen dan een trompetist en een fluitist lijkt me. Misschien een kwestie van wennen? Proberen ook zo te oefenen. Gebruik je wel ademsteun?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #3 on: 23 September 2009, 18:02:49 »
Quote from: "Daan"
Kan je echt niet vragen of ze zachter willen spelen? Als de één wat harder speelt dan gaat de ander weer harder spelen inderdaad. Zo gaan die dingen.
Heb je al eens gevraagd aan je saxofoondocent (als je die hebt) om meer volume te kijrgen...
Als saxofonist zou je wel 'harder' kunnen spelen dan een trompetist en een fluitist lijkt me. Misschien een kwestie van wennen? Proberen ook zo te oefenen. Gebruik je wel ademsteun?
Een trompet kan echt erg hard, ik hoor meestal meer trompet dan sax als ik naar de gemiddelde blaaskapel kijk. Al gesproken met de trompettist? Je moet toch in goed overleg samen muziek maken lijkt me :) Desnoods speel je hier en daar om de beurt. En versterken voor het monitoren klinkt op zich ook wel nuttig, maar daar heb ik geen ervaring mee :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 23 September 2009, 19:47:11 »
dit misschien :?:

Nieuwe uitvinding

Tijdens de saxdag in Barneveld wordt een revolutionaire uitvinding gepresenteerd: Le Freq

Le Freq is een klein hulpstuk, dat je aanbrengt op de hals van je sax. Het resultaat: een véél beter geluid!
De uitvinding is van Hans Kuijt en Ton Kooijman.

Saxofoonorkest Saxus uit Barneveld speelt al met deze nieuwe uitvinding en tijdens de saxdag kun je horen hoe goed dat klinkt  
meer op http://www.tonkooiman.com/index.php/en/ ... inventions

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #5 on: 24 September 2009, 09:28:26 »
Bij onze band (iswing) spelen we met 5 saxen in totaal, en maar 1 trompet. En dan komt de trompet er nog steeds aardig doorheen :P Kan volgens mij aardig wat harder dan een sax. Ik vraag me af of de fluitist wel te horen is in het geheel? Overleg gewoon even dat je met zn allen op het zelfde niveau speelt en dat iedereen te horen is en zichzelf kan horen. Het volume van de rest van de band moet dat ook toelaten natuurlijk. Als dat niet lukt moet je denken om wat instrumenten te gaan versterken. Heb ik verder niet veel verstand van hoe je dat het beste kan doen :P
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #6 on: 24 September 2009, 10:42:46 »
Dank voor de vele antwoorden.

As Maandag is er een nieuwe repetitie en dan zal ik zowel aan de trompetist als bandcoach vragen hoe we dat het beste kunnen oplossen.

Ciao,
Saxo-Mike
Henri Weber

Offline PaulV

• Member
  • *
« Reply #7 on: 24 September 2009, 13:24:27 »
Mischien een microfoon onder je toeter zetten en zelf oortjes in doen zodat je kan horen of er wel genoeg geluid uit komt, of vraag anders iemand uit de zaal of hij je hoort.
Speel jij Klarinet of vind je het een mooi instrument? Neem dan een bezoekje aan http://www.klarinet-forum.nl en laat zeker je sax niet in de steek \";)\"

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #8 on: 24 September 2009, 14:05:15 »
Ik vind dat een van de moeilijkste dingen, jezelf goed horen als je niet alleen staat te spelen. Nu speel ik alleen onversterkt (harmonie, blaaskapel, soms met 2 of 3 voor de fun thuis)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #9 on: 24 September 2009, 15:54:03 »
Met name tijdens een uni-solo met de trompet is het vrij lastig om jezelf te horen spelen.
Het is dan natuurlijk fijn om te horen dat je zuiver blijft, zekers als de dynamiek ook nog omhoog gaat.

't zal voor mij ook voornamelijk een kwestie van wennen zijn.
(Nog nooit met een trompet (op oorhoogte) naast me gespeeld)

Ik zal met de tijd verslag uitbrengen.

Ciao,
Saxo-Mike
Henri Weber

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #10 on: 24 September 2009, 23:08:41 »
Nog een andere optie . .  misschien kunnen jullie een andere opstelling proberen, wisselen van plaatsen, iets meer naar voren of naar achteren, dat kan erg veel schelen (of één oordopje aan de trompet-kant)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 29 November 2009, 14:35:00 »
Quote from: "SaxoMike"

't zal voor mij ook voornamelijk een kwestie van wennen zijn.
(Nog nooit met een trompet (op oorhoogte) naast me gespeeld)

Ik zal met de tijd verslag uitbrengen.

Hoe is het nu met je oren?

Al aan één kant doof

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #12 on: 01 December 2009, 11:02:53 »
Wellicht nog wat dover dan voorheen of ik ben er inmiddels gewend aangeraakt :-)

Ik speel nog niet verstrekt, en mijn gevoel zegt dat het ook niet gaat gebeuren.
Als de band compleet is, dan zal ik eens vragen hoe of wat. (de uitdaging blijft de timbales, dat gaat (te)hard)

Ciao,
Saxo-Mike
Henri Weber

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #13 on: 01 December 2009, 12:58:48 »
Hmm, als bandleider zou ik vooral geïnteresseerd zijn in de complete balans.

Als jij jezelf echt niet hoort, maar de balans is wel goed, dan zijn monitors inderdaad een idee.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #14 on: 01 December 2009, 16:34:13 »
Inmiddels spelen we gelukkig ook wat nummers waarin de blazers wat meer naar voren komen.

Als ik een mp3 van de band afluister hoor ik mijzelf overigens wel spelen.

Het "probleem" is dat als iedereen speeld en de dynamiek gaat ook nog eens omhoog ik helemaal weg val.

Ciao,
Saxo-Mike
Henri Weber