Problemen met mijn geluid!!

Started by Irene86, 22 October 2009, 16:20:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Irene86

Een aantal maanden geleden ben ik overgegaan van VanDoren 2 naar 3 (AltSax).
Zit inmiddels weer terug op 2,5 want de overgang bleek te groot, maar ik krijg mijn geluid van
toen ik met een 2 bliess niet meer terug!!!

Ik heb nu een soort van, bij gebrek aan betere benaming, stofzuigergeluid. En
dat maakt het oefenen niet veel leuker, vooral omdat ik eerst een goed geluid had. Echt mega frustrerend!  :evil:

Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt, of heeft iemand tips?

Groetjes,

Irene

Pieter

Waarom ben je op een zwaarder riet gaan spelen?
Heb je het met elk riet?
Heb je het nog steeds als je teruggaat naar 2?

Ik denk dat je riet te zwaar is. Het is een groot misverrstand om te denken dat het altijd beter is om op een zwaarder riet te kunnen spelen. Het is belangrijk dat een riet bij je past! Wanneer je nog maar net speelt kun je na heel veel spelen meestal wel wat omhoog maar wanneer je embouchure zich gevormd heeft en je lipspanning is  maximaal zonder te knijpen, dan gaat dat echt niet meer omhoog. Je kunt je lippen niet trainen naar een zwaarder riet in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt. Je verliest altijd klank en je gaat ( ongemerkt ) met een gespannen embouchure spelen. Je moet spelen op een riet wat comfortabel speelt, ook afhankelijk van het soort mondstuk wat je  gebruikt. Op die manier heb je altijd de beste klank.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

SaxoMike

Beste Irene,

In aanvulling...

Over hoeveel maanden hebben we het?
Zelfs een stap(je) van 2 naar 2,5 kan al groot zijn. Heb je het wel over hetzelfde type riet of ben je ook van type geswitched?

Het kan natuurlijk ook even duren eerdat je embouhure weer op pijl is.
Probeer het anders eens met 10 minuten spelen, 5 rust 10 minuten spelen 5 rust en 10 minuten spelen. Dat heeft mij iig erg geholpen.

Ciao,
Saxo-mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Maaarten

helemaal gelijk Pieter, terug naar 2 dus. En als de 2 dan niet lekker meer klinkt, dan is het helaas een kwestie van weer terugwennen. (kan vervelend lang duren ja  :evil:  )

Maar wil je op die 2 een voller geluid: ademsteun, en niet teveel 'op het puntje' spelen.

Ik speel zelf een la voz medium icm een Selmer E. Ik klink daar het beste op, en al mijn geoefen heeft me nog steeds niet zover gebracht dat ik zwaarder kan, en de link 7 icm ZZ2,5 wil nog steeds totaal niet.

Dat is allemaal niet erg, kies de ideale combi voor jou, en haal daar de mooiste klank uit!
Succes

the martin

En daarbij komt ook nog dat je in de "zelfde" sterkte rieten ook nog een groot verschil hebt zitten..
Had ik laatst nog. Een nieuwe V16 sterkte bepakt, was niet lekker te blazen want VEEL te zwaar. Een andere uit het zelfde doosje deed het wel weer lekker..

Maar ik ben het eens met de stelling dat je moet spelen met de setup die bij jouw past (TENZIJ dit ten koste gaat van je klank natuurlijk. Klank boven alles)

Irene86

Bedankt voor de reacties!

"Over hoeveel maanden hebben we het?
Zelfs een stap(je) van 2 naar 2,5 kan al groot zijn. Heb je het wel over hetzelfde type riet of ben je ook van type geswitched?"

Maand of 3 heb ik geprobeert met VanDoren3. Nu dus naar 2,5 gegaan wat wel lichter speelt maar mijn klank is nog steeds niet zoals het was. Misschien dan toch maar weer naar 2....Wat een gedoe allemaal.

Pieter

Dat is helaas waar. Daarom is een lekker spelend riet zo waardevol. Een beetje schuren helpt wel maar vaak toch maar voor heel even.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tony

<off topic>
Bronvermelding Flo. Copyright op de pagina's waar je dit vandaan hebt:
http://www.francois-louis.com/mouth.html
</on topic>