Author Topic: Selmer Saxofoondag 23 januari Rotterdam  (Read 2835 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Selmer Saxofoondag 23 januari Rotterdam
« on: 06 November 2009, 22:13:21 »
Selmer Saxofoondag 23 januari Rotterdam

Blaasinstrumenten Import Nederland organiseert i.s.m. Music All In Rotterdam op zaterdag 23 januari een Selmer Saxofoondag te Rotterdam. Aan deze dag zal Johan van der Linden (o.a. internationaal solist, hoofdvakdocent Conservatorium Enschee en Utrecht, Aurelia Saxofoon Kwartet) zijn medewerking verlenen. Deze dag is geschikt voor saxofonisten vanaf muziekschoolniveau B/C of met 4 jaar of meer speelervaring. Uiteraard zijn ook musici die op een ander merk saxofoon spelen dan Selmer van harte welkom!!!

De gehele dag staat in het teken van de saxofoon, Johan van der Linden zal tevens een klein concertje verzorgen.
Tijdens deze dag wordt een saxofoonorkest gevormd, o.l.v. Johan van der Linden zal veel gemusiceerd worden.
De benodigde bladmuziek krijgt men vooraf ter voorbereiding toegestuurd, hiervoor zijn diverse werken speciaal geselecteerd. Het betreft hier nieuw, gevarieerd repertoire uiteenlopend van klassiek tot modern, populair en lichte muziek. Het betreft hier nieuw repertoire, deze dag is dus ook voor saxofonisten die reeds eerder aan een Selmer Saxofoondag hebben deel genomen bijzonder interessant! Er wordt aandacht besteed aan o.a. het specifiek repertoire voor de saxofoon, embouchure, ademhaling, houding, klank, intonatie, techniek, etc.

Johan van der Linden studeerde in 1983 af  voor  Uitvoerend Musicus Saxofoon bij Dhr Ed Boogaard aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Volgde masterclasses bij o.a. Iwan Roth, Daniel Defayet, Frederik Hemke, Francois Daneels.
In 1982 richtte hij samen met zijn collegae, André Arends, Arno Bornkamp en Willem van Merwijk  het Aurelia Saxofoonkwartet op. Dit Saxofoonkwartet is uitgegroeid tot één van de toon aangevende kamermuziekensembles in de wereld. Het Aurelia heeft 9 Cd’s op zijn naam staan en vele buitenlandse tournees  naar o.a. Ierland, Duitsland, Canada, Indonesië, Amerika en Japan. Van 1982 t/m 1990 was Johan van der Linden aangesteld als Saxofonist van de Koninklijke Militaire Kapel in Den Haag.

Naast zijn huidige werkzaamheden als hoofdvak docent Saxofoon aan het Conservatorium in Enschede en Utrecht is hij tevens werkzaam als freelance saxofonist bij het Nederlands Blazers Ensemble, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Radio Philharmonisch Orkest.
Naast de drukke speel- en lespraktijk houdt Van der Linden zich ook bezig met het ontwikkelen van nieuw repertoire. Zowel voor zijn eigen Aureliakwartet als ook voor de beginnende saxofonist.
Johan van der Linden speelt exclusief op Selmer saxofoons.

De Selmer Saxofoondag 23 januari vindt plaats in de aula van het OOVR Expertisecentrum, Slaak 45, 3061 CR Rotterdam. Kosten voor deelname aan deze dag bedragen slechts € 15,-, ook toehoorders voor deze dag zijn van harte welkom. Aanvang 10.00 uur, slotuitvoering saxofoonorkest omstreeks 16.30 uur.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met B.I.N. (tel. +31 182 644000, [email protected]).
Ik ben benieuwd of er nog mensen willen gaan. Ik wil er graag een keertje naartoe, ben alleen bang dat ik het gewenste niveau nog niet echt haal (dan speel ik 2,5 jaar).
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: Selmer Saxofoondag 23 januari Rotterdam
« Reply #1 on: 07 November 2009, 00:21:57 »
Gewoon doen! Hij heeft muziek voor verschillende niveaus!
Ik denk wel dat ik ga. Is zo ongeveer om de hoek  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 17 November 2009, 14:12:27 »
Ik heb me opgegeven en met mij nog meer mensen vanuit 2 muziekverenigingen.
Een stuk of 6 in totaal geloof ik.
Dirigent ook weer blij, want met het ene orkest hebben we zaterdagmiddag repetitie en nu mist hij ongeveer alle saxen  8)
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

harpje

• Guest
« Reply #3 on: 27 November 2009, 17:50:56 »
Hahaha dit was vorige keer lachen. Moest dankzij een andere tenorsaxcollega opeens een vette saxsolo doen op Blues in hoss flat van Count Basie. Ik ga even mijn saxcollegaatje weer opporren om naar rotterdam te gaan. Is echt leuk om te doen hoor. :-D

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 January 2010, 15:43:26 »
Even een schop omhoog  :-D
Ben heel benieuwd!

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #5 on: 19 January 2010, 18:04:01 »
Ik heb me toch maar niet opgegeven. 's avonds heb ik wat anders en ik had mn handen vol aan al het andere werk wat ik moest repeteren de afgelopen weken. Er komt vast wel weer een kans. Moeten ze eigenlijk in de zomervakantie doen, dan ligt alles plat :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 January 2010, 21:16:53 »
Het was gezellig  :-D

Ik ben verliefd geworden op een donker gelakte Reference. Jeetje wat een toeter zeg!
Mooie sound, spreekt fijn aan!
Als ik nou toch eens die staatsloterij win...

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 23 January 2010, 21:21:22 »
Quote from: "Amanda"

Wordt dat dan een tenor of een bari?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 24 January 2010, 11:50:17 »

Ik ben verliefd geworden op een donker gelakte Reference. Jeetje wat een toeter zeg!

Het is niet de lak, het is niet de gravure,  zelfs niet van een kookaburra, maar er bestaan inderdaad hele mooie refs.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #9 on: 24 January 2010, 18:32:02 »
Ja, hij speelde echt super fijn.
Heb ook nog op een serie II gespeeld. Vond die vergelijkbaar met mijn Yani.
Maar de ref was echt veel beter. Qua zound, liep heel soepel, sprak fijn aan.

JR: een alt  :-D
Ipv de Yani uiteraard.

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #10 on: 26 January 2010, 16:55:17 »
De dag was een succes, dus?

Ik kon niet, was sowieso te laat met inschrijven. Volgende keer hoop ik wel te kunnen!
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #11 on: 26 January 2010, 17:47:00 »
Quote from: "Pieter"

Het is niet de lak, het is niet de gravure,  zelfs niet van een kookaburra, maar er bestaan inderdaad hele mooie refs.

Overigens heb ik zo ongeveer 20 references geprobeerd  en daarvan vond ik er 2 de moeite waard. Dat is zo ongeveer hetzelfde als bij een serie II en een serie  III. Dat geeft maar weer aan dat het type sax je geen garantie geeft. Het is gewoon dat ene exemplaar wat je dan tegenkomt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #12 on: 26 January 2010, 18:43:22 »
Dat is zeker waar.
Misschien heb ik dan toevallig net de goede gehad  :-D
Komt door het vele handwerk. De film over de fabriek zag er indrukwekkend uit.
En dat verklaart wel waar de verschillen tussen de saxen onderling vandaan komt.

harpje

• Guest
« Reply #13 on: 31 January 2010, 23:55:35 »
ik vond de saxdag wel minder goed dan de vorige. :cry:  We zaten nu in een ruimte die niet verwarmd was en van een concert achteraf kwam ook helemaal niets terecht. Ik vond dat er zowiezo deze keer erg weinig werd geblazen. Vorige keer werd er echt veel geblazen, minder gebabbeld en was het nivo ook veel homogener. Daardoor konden de stukken snel gespeeld worden. Ik hoop dat de workshop met Eric Buwalda in april weer van dat 1e nivo wordt.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #14 on: 01 February 2010, 09:09:33 »
Dat ben ik wel met je eens.
Ik had ook wel meer speeluurtjes verwacht.
En eerlijk gezegd vond ik de masterclass tegenvallen. Had echt een soort van les verwacht en tips ter verbetering.
Geen improvisatie...