Author Topic: Stoffig  (Read 1942 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxieRob

• Member
  • *
Stoffig
« on: 08 November 2009, 15:51:19 »
Ik heb last van dat de d' en d'' veel doffer is dan de andere tonen.  Ook de Fis klep heeft er last van.  Is dit normaal voor de King Cleveland?  Zowel de c', c'', es' als de es'' klinken daarentegen weer prima en m'n leraar heeft de sax gecheckt en zegt dat ie niet lekt of zo (er komt geen licht door de kleppen).

groet,
Rob.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Stoffig
« Reply #1 on: 08 November 2009, 17:39:19 »
hier wat tips.
Speel de midden D zonder octaafklep, en dan de palm D open. Dat zorgt voor een helderder geluid. let wel op intonatie.
de Dis heb ik geen oplossing voor.

De hoge A doet ook erg van FFFFFFF, speel een midden A en blaas deze over.

maar dat zijn tips, waarvan ik je aanraad ze pas te gebruiken als je zo kunt spelen dat je geen last hebt van die omslachtige grepen, en overblazen moet je kunnen zonder te hoog te klinken.

De lage D gaat bij mij juist bijzonder makkelijk.

Ik heb zelf ook een te lage Cis, te hoge D, en mijn midden G is een beetje verkeerd ofzo. gewoon aan werken dus, of anders laten afstellen, maar meestal is het toch zelf eraan werken.

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #2 on: 09 November 2009, 12:52:45 »
Je hebt wel een alternatieve greep voor de midden D: alles los behalve de hoge D# klep (het bovenste klepje onder je linker handpalm). Krijg je ook een D, maar bij mij is die niet helemaal zuiver.

Je kunt die greep ook gebruiken om wat funky effecten te maken, door af te wisselen met de normale D :)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 09 November 2009, 13:16:12 »
Quote from: "SaxieRob"
Ik heb last van dat de d' en d'' veel doffer is dan de andere tonen.

De lage C klep staat te laag :?: