Author Topic: Korte saxofoon workshop geven  (Read 1353 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
Korte saxofoon workshop geven
« on: 27 November 2009, 10:06:28 »
Bij ons op school hebben we elke woensdag een project dag. Omdat het energie niveau nogal inzakt aan het begin van de middag, is er elke woensdag middag een 'energizer' van een half uur. Ik ben volgende week woensdag aan de beurt en ik wil een hele korte saxofoon workshop geven. Een klasgenoot speelt drums (en goed ook), en gaat mee doen met een cajón (zo'n trommel waar je op kan zitten).

Mijn idee is dus om even wat uit te leggen over saxofoons, even wat voor te spelen. Mijn klasgenoot legt dan wat uit over de cajón en speelt wat voor. We spelen dan samen even wat (lekker stevig ritme + funky improvisatie of zo). Vervolgens wil ik de leerlingen die dat willen even laten spelen op de alt sax en op de bariton sax. Ook kunnen ze proberen op de cajón.

Even samen gevat:
Doelgroep: MBO 4 studenten (meesten zijn 17 tot 20 jaar) zonder enige muzikale ervaring (behalve guitar hero)
Aantal mensen: ongeveer 20
duur: een half uur
materiaal: beginners alt sax + bariton sax + cajón + mijn eigen alt sax
Doel: energie geven voor de rest van de dag

Hebben jullie nog ideeën wat ik nog meer kan doen in dat half uurtje, of hoe ik dit aan moet pakken? Moet ik wat muziek op zetten tijdens het uitproberen? Moet ik ze ook wat uitleggen over noten? Ritmes? Moet ik telkens twee personen op sax + cajón tegelijk laten, of gewoon willekeurig en los van elkaar?
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Zoot

• Guest
Re: Korte saxofoon workshop geven
« Reply #1 on: 27 November 2009, 10:35:13 »
hé,  :)  wat leuk........    :)    
ik denk dat als je iets verteld over de sax en klasgenoot verteld iets over drummen en je samen wat speelt, dat je nauwelijks nog tijd hebt om notenleer, ritme etc te behandelen.........    een half uur is zo om....

Laatst op de Saxofoondag in Barneveld deed Allard Buwalda een workshop Jazz.........   in ongeveer een uur liet hij stukjes muziek horen ( samen met iemand op een piano ) over hoe de Jazz zich heeft ontwikkeld..... de verschillende stromingen, ritmes etc.........      heel erg boeiend en je leerde meteen de veelzijdigheid van de Jazz en instrumenten kennen....
 :oops: misschien een ideetje  :oops:

succes........ enne   :idea:  :idea:  eh eh...... tot later op eh You Tube :?:

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #2 on: 27 November 2009, 10:50:22 »
Quote from: "Zoot"
hé,  :)  wat leuk........    :)    
ik denk dat als je iets verteld over de sax en klasgenoot verteld iets over drummen en je samen wat speelt, dat je nauwelijks nog tijd hebt om notenleer, ritme etc te behandelen.........    een half uur is zo om....

Laatst op de Saxofoondag in Barneveld deed Allard Buwalda een workshop Jazz.........   in ongeveer een uur liet hij stukjes muziek horen ( samen met iemand op een piano ) over hoe de Jazz zich heeft ontwikkeld..... de verschillende stromingen, ritmes etc.........      heel erg boeiend en je leerde meteen de veelzijdigheid van de Jazz en instrumenten kennen....
 :oops: misschien een ideetje  :oops:

succes........ enne   :idea:  :idea:  eh eh...... tot later op eh You Tube :?:
Misschien kan ik inderdaad iets vertellen over de verschillende stijlen waar de sax in gebruikt word. Gewoon een paar fragmentjes laten horen of zo, goed idee!  :idea:

Op youtube zit ik al ;) http://http://www.youtube.com/user/tharalph
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Zoot

• Guest
« Reply #3 on: 27 November 2009, 12:43:25 »
:) leuk,   :) ............ (( maar ik bedoelde de workshop op You Tube ))