Author Topic: Spelen op gehoor?  (Read 4817 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Frank82

• Member
  • *
Spelen op gehoor?
« on: 27 November 2009, 16:19:02 »
Hallo allemaal,

Tot nu toe heb ik altijd maar van bladmuziek gespeel, omdat ik niet anders kon.

Nu probeer ik met mijn keyboard met nummers van CD mee te spelen, om de noten, toonsoort etc. te achterhalen.
Met de sax geprobeerd, maar dat werd helemaal niks. Maar ook met keyboard erbij wil het niet echt lukken  :oops: .

Zijn er mensen die tips hebben om beter op gehoor te leren spelen?

Mijn doel is om te leren met cd mee te kunnen spelen en in de toekomst mogelijk met een band mee te spelen, maar ik krijg het niet voor elkaar om te horen in welke toonsoort een nummer staat, laat staan dat ik mee kan spelen. Dus alle tips zijn welkom!!

Alvast bedankt.

Groet,
Frank
Yamaha YSS 475, Selmer S90 E, Vandoren traditional 2.5

Offline Frank82

• Member
  • *
Re: Spelen op gehoor?
« Reply #1 on: 02 December 2009, 12:50:20 »
aangezien er geen enkele reactie komt, denk ik dat mijn vraag niet zo duidelijk was...

Ik wil graag op de sax gaan meespelen met nummers van CD. Alleen heb ik hier totaal geen ervaring mee.
Daardoor weet ik niet goed hoe en waar te beginnen. Eerst een nummer proberen uit te schrijven met behulp van keyboard? Alleen de toonsoort proberen te achterhalen?

Hoe doen jullie dit, of zijn jullie hier ooit mee begonnen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 02 December 2009, 18:04:50 »
Meespelen is gewoon trial and error..
Maar je kan beginnen met muziek die wel past bij je sax (niet te veel kruizen en mollen)
Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld Back to front van Lionel Ritchie veel nummers bevat die je vrij gemakkelijk mee kan spelen..

En mijn ervaring is. Als je ervaren bent met je instrument dan kun je het spelen als je de melodie mee kan fluiten...
Veel luisteren, fluit, zing neurie lekker mee en leer op die manier de melodie uit je hoofd..
Dan gaat het spelen met niet al te veel moeite ook wel (mits niet te snel en te moeilijk)

Verder doe ik hier niet zoveel aan, speel meer in bandjes

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #3 on: 02 December 2009, 18:46:29 »
Ik doe hier ook niet aan. Hoewel ik best een tegenmelodie bij een of ander populair nummer kan produceren als ik daar voor in de stemming ben.

Je bent 27? Speelt al flink wat jaartjes van blad? Waar het dan aan ontbreekt is een verleden, een jeugd om zo maar eens te zeggen. het leertraject van veel jongeren is anders, verloopt anders. Zij leggen hun prioriteiten vaker bij het spelen van dat ene , en daarna dat andere.., coole nummer. Hebben geen geld of mogelijkheden om veel bladmuziek tevergaren en gaan dus proberen  om de boel zelf uit te zoeken. En wanneer dat dan gevonden is, vooral die kleine korte highligts zoveel mogelijk laten horen en bewondering oogsten. Dat is kicken wanneer je een jaar of 15,16 bent. Techniek en klank doen er niet zoveel toe, en dat is dan ook vaak wel te horen.  Op deze manier wordt echter wel heel veel geleerd en verschillende vaardigheden worden ontwikkeld die later erg handig van pas komen.
Dat is een beetje wat jij nu aan het doen bent....je zoekt de dingen waar je eigenlijk al te kritisch voor bent.
Ik kan maar 1 ding bedenken om je te helpen. Je hebt een veel gestructureerdere leerweg nodig dan die 15 jarige. Je doel heb je duidelijk voor ogen en eigenlijk wil je daar doelbewust aan werken. Je hebt dus een snellere leerweg nodig dan die 15 jarige die maar wat "aan zit te klooien".
Neem dus gewoon les met als hoofdmoot improvisatie. Dat pakt in 1 keer alles aan wat je zoekt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #4 on: 02 December 2009, 20:59:57 »
Hoewel ik Pieter zeker niet afval in zijn voorstel, voeg ik het volgende graag toe:

ik improviseer (te) veel, dwz ik speel op mijn gehoor en weet vaak (ook vaak niet trouwens) de juiste toon te treffen. Voor mij geldt dat ik de melodie echt uit mijn hoofd moet kennen, om te weten wanneer ik welke noot moet invullen. Je moet hem idd kunnen mee-fluiten, dan blijkt vaak dat je de melodie eigen gemaakt hebt. Dat mee-fluiten doe ik vrijwel dagelijks (grappige oefening bytheway), waardoor een nummer geinternaliseerd raakt en je dus vanuit jezelf kunt improviseren.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #5 on: 03 December 2009, 07:31:46 »
Quote from: "jupialto"
ik improviseer (te) veel, dwz ik speel op mijn gehoor en weet vaak (ook vaak niet trouwens) de juiste toon te treffen.

Ach, was het niet Miles Davis die zei: "Er bestaan geen verkeerde noten, alleen minder gelukkig gekozen noten"  8)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 03 December 2009, 10:42:40 »
Quote from: "jupialto"
Hoewel ik Pieter zeker niet afval in zijn voorstel, voeg ik het volgende graag toe:

ik improviseer (te) veel, dwz ik speel op mijn gehoor en weet vaak (ook vaak niet trouwens) de juiste toon te treffen. Voor mij geldt dat ik de melodie echt uit mijn hoofd moet kennen, om te weten wanneer ik welke noot moet invullen. Je moet hem idd kunnen mee-fluiten, dan blijkt vaak dat je de melodie eigen gemaakt hebt. Dat mee-fluiten doe ik vrijwel dagelijks (grappige oefening bytheway), waardoor een nummer geinternaliseerd raakt en je dus vanuit jezelf kunt improviseren.

Over het algemeen ben je of een "lezer" of een "op je gehoor speler". Eigenlijk zou je een beetje van beide moeten hebben.
Wanneer je een strikte lezer bent, en dat begrijp ik uit het verhaal van Frank, kun je best leren om je gehoor te gaan gebruiken, maar dat gaat wel moeite kosten, net zo veel als iemand die geen "lezer" is en van blad wil leren spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Frank82

• Member
  • *
« Reply #7 on: 03 December 2009, 11:11:27 »
Bedankt voor de reacties zover!

Ik ben inderdaad op mijn 8e begonnen op bugel bij een brassband (waar de jeugd van de fanfare speelde), vanaf mijn 10e ben ik daarnaast bij de fanfare zelf gaan spelen en uiteraard vanaf mijn 8e les gehad. Hier heb ik HaFaBra diploma's A en B gehaald. Voor C wel lesgehad, nooit examen gedaan.
Op mijn 16e heb ik de bugel omgeruil voor trompet en ben ik (door tijdgebrek) alleen thuis blijven spelen. Maar omdat ik alleen gewend was van bladmuziek te spelen bleef ik dat toen ook doen.

Nu speel ik inmiddels bijna 2 jaar sopraansax, na ongeveer 6 jaar geen muziek meer te hebben gemaakt, op wat geklooi met gitaar na. Met de sax wil ik juist graag meer pop en jazz gaan spelen.
Op het moment ben ik bij m'n saxleraar weg, omdat ik daar het gevoel had niet veel meer te doen dan bij het thuis oefenen. Enige verschil was dat er iemand bij zat die meeluisterde.
Op het moment ben ik wel op zoek naar een goede leraar in de omgeving. Helaas is het vrij lastig, omdat ik op onregelmatige tijden en dagen werk.

En misschien heb ik inderdaad een aardige achtergrond, waardoor ik misschien te snel ingewikkelde nummers uitzoek. Het "moet" natuurlijk wel een beetje lekker klinken  :D .

Offline Jeske

• Member
  • *
« Reply #8 on: 06 January 2010, 21:40:22 »
Is die methode van Peter sax niet iets voor je? (www.petersax.com) Hier leer je meespelen met (zelfingespeelde) stukjes en er staan veel tips op over het hoe en wat.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #9 on: 07 January 2010, 15:36:04 »
die lijkt me ook wel aardig ja, die van petersax, verder is het gewoon heel veel trial and error. Gewoon eerst de langzamere nummers.
Mooi zou zijn als je de toonsoort beetje vat. Zo van, hee, er zit een Bb en een Eb in, en voor de rest is het gewoon zonder voortekens. Als je dat al weet speel je lekker heen, en dan moet je inderdaad af en toe ook weer een Gis en een Fis spelen haha.

Offline Frank82

• Member
  • *
« Reply #10 on: 07 January 2010, 16:40:19 »
Ziet er best goed uit op de site, die petersax.....
Iemand hier meer ervaring mee?
Ga ik me in ieder geval eens verder in verdiepen, of dat wat is!

En hoe zit het met Snidero? Deze ken ik alleen van naam... zouden boeken met meespeel CD moeten zijn. Iemand daar ervaring mee?

Offline jazzrocks!

• Member
  • *
« Reply #11 on: 07 January 2010, 21:35:39 »
Ik vind de boeken van Snidero helemaal fantastisch, maar niet echt voor het leren improviseren. Mijns inziens lenen andere boeken zich daar beter voor, zoals "Maiden Voyage" van Jamey Aebersold. Daar zijn de akkoordovergangen wat duidelijker en staan bij de verschillende nummers de toonladders die je kunt gebruiken. Je komt al een heel eind als je een aantal blues-toonladders uit je hoofd kunt spelen.
Alt: Selmer III Firebird - Meyer eboniet 7M

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #12 on: 07 January 2010, 22:25:59 »
Dat is precies hoe ik heb leren improviseren: Maiden Voyage van Jamey Aebersold.  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #13 on: 09 January 2010, 16:00:25 »
Wie heeft er niet leren improviseren op Maiden Voyage :)

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #14 on: 09 January 2010, 16:51:38 »
Eh,......ik  :oops:
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"