Roger, bedankt voor je informatie.
Je heb als tenorsax een heel andere rol in de fanfare dan als sopraansax. De sopraan heeft vaak melodie en riedeltjes om de melodie heen. De tenor heeft vaker begeleiding of tegenmelodie.
Ja, en helaas ook veel maten rust, zo heb ik ondertussen begrepen.
Waar het mij vooral om gaat, zijn die dingen die je doorgaans pas ontdekt, nadat je op een bepaald instrument terecht bent gekomen. Zo wist ik zelf bijvoorbeeld niet dat het op een sopraansax moeilijker is om zuiver te spelen dan op bijvoorbeeld een altsax omdat de afstanden tussen de toongaten kleiner zijn. Verder wist ik niet dat terwijl de partijen voor de andere stemmen in divisie 4 en 5 vaak redelijk eenvoudig zijn qua ligging, in de sopraanpartij dan bijvoorbeeld D3 en E3 en soms zelfs F3 voorkomen, tonen die dan akelig schril of ruw klinken of regelrecht vals klinken, als ik al kans zie om ze te spelen (ik heb nu bijna twee jaar les en vooralsnog speel ik de hoogste tonen doorgaans een octaaf lager als dat enigszins in het stuk past.). De tenorsax zal ook wel zo zijn bijzonderheden hebben, vermoed ik en ik probeer uit te vinden welke dat zijn. Is het bijvoorbeeld moeilijker op een tenorsax om een snel loopje te spelen dan op een sopraansax?
Weet iemand misschien welke partij (altsaxofoon of tenorsaxofoon) het plezierigst speelt als je graag de melodie hebt, maar je al die heel snelle nootjes liever kwijt dan rijk bent? Ergens op het internet las ik dat de altsaxen vaak samen met de bugels de melodiestem hebben, maar in mijn beleving hebben juist de sopraansaxen vaak samen met de bugels de melodie. Nu heb ik nog maar weinig ervaring, dus misschien zit ik er helemaal naast.
Is het technisch gezien aanzienlijk gemakkelijker over te stappen van de sopraansax naar de altsax dan naar de tenorsax?
Verder is voor een kind van een jaar of 10 ook wel het gewicht belangrijk! Zeker als je op de weg marcheert, zou de tenor wel een TE zwaar kunnen worden...
Het gaat om een volwassene die relatief klein van stuk is en om een concerterende fanfare, dus er wordt gelukkig altijd zittend gespeeld.
Zoals ik al in mijn eerste bericht schreef: het gaat niet om mij. Ik blijf me graag verder bekwamen op de sopraansax, omdat ik helemaal weg ben van de klank van dat instrument.