Author Topic: alt of tenor  (Read 5401 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline willemijn

• Member
  • *
alt of tenor
« on: 23 December 2009, 13:25:39 »
Ik ben sinds een paar maanden begonnen met sax spelen, en wil graag een eigen saxofoon kopen.
Nu ben ik begonnen op alt, maar ik vroeg me nu af of ik ook wel een alt saxofoon moet kopen.

Ik ga nog in Deventer en Gorssel wat saxofoons uitproberen, dus qua geluid ga ik ook luisteren wat ik het mooiste vind. Maar ik zou graag willen weten wat ik nog meer mee zou moeten overwegen.
Bv: zijn er beperkingen qua speelstijlen, is het makkelijker om je als altsaxofonist ergens  bij aan te sluiten of juist als tenor, of wat jullie maar ook kunnen verzinnen.

Zelf heb ik al bedacht dat ik een alt wat makkelijker vind om op de fiets mee te nemen, en dat een tenor misschien wat zwaarder om je nek is. Of is dat allemaal onzin?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: alt of tenor
« Reply #1 on: 23 December 2009, 13:44:14 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke kant jij uit wilt...

En ja, een tenor is lastiger op de fietsk, zwaarder voor je nek en je vingers staan wat verder uit elkaar..

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #2 on: 23 December 2009, 14:23:37 »
Vraagje uit nieuwsgierigheid: Is er een reden om je tot 1 van beide te beperken?

groet,
Rob.

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #3 on: 23 December 2009, 15:01:12 »
Nou, geld voornamelijk.

En ik moet toch ergens beginnen.

Ik wil graag vooral samen spelen. Dat staat voor mij voorop. Een jazz-combo lijkt me leuk, of een bigband, maar ik zou het ook al erg leuk vinden om in iets van een dweilorkestje te beginnen of zo. En op mijn werk zaten we laatst ook al te brainstormen om eens een incidenteel bandje te formeren. Ben sowieso altijd wel in om eenmalig iets te doen.

Ik heb vroeger veel gezongen, ben klassiek begonnen in koorverband. Bij bijna elk koor is een schreeuwend tekort aan tenoren, maar als mezzo is het een stuk lastiger om bij een goed koor te komen. Ik weet niet of zoiets ook bij saxofoons speelt: als ik alt blijf spelen, is het dan makkelijker of moeilijker dan met tenor, of maakt het niet veel uit.

Ik heb nu plannen om een alt te kopen, maar blokkeer ik dan dingen: bv pas ik dan niet in een klezmerbandje of zo.
Niet dat ik daar nu concrete plannen voor heb, maar ik zou het wel fijn vinden om dat al bij voorbaat te weten.

Ik vroeg me dus eigenlijk af: is er verschil in mogelijkheden?
Of maakt het allemaal niet zo veel uit.

Ik zou het jammer vinden wanneer ik een altsaxofoon zou hebben gekocht en dat dan blijkt dat ik daarmee mezelf wel erg lastig gemaakt heb.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #4 on: 23 December 2009, 15:29:43 »
Over het algemeen kun je stellen dat het inzetgebied toch wel vergelijkbaar is..
Alhoewel ik nog nooit van klassieke muziek op tenor heb gehoord (Pieter :?:)
Klezmer lijkt mij op een alt leuker (JR :?:)
Dweilorkest vind IK persoonlijk een tenor mooier. Die alten en trompetten vloeken voor mijn gevoel altijd..

Voor wat plaatsen betreft. Ik heb het idee dat er meer altisten zijn dan tenoren, dus wellicht ben je unieker als je tenor gaat spelen...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 23 December 2009, 16:36:22 »
Quote from: "the martin"
Over het algemeen kun je stellen dat het inzetgebied toch wel vergelijkbaar is..
Alhoewel ik nog nooit van klassieke muziek op tenor heb gehoord (Pieter :?:)

Natuurlijk is een tenor ook in klassieke setting aanwezig. Elk klassiek saxofoonkwartet heeft er een. En ook harmonieorkesten vereisen een klassieke speelwijze. Er is minder klassieke muziek voor tenor voor handen, dat klopt, maar dan zou je iegenlijk eens moeten kijken bij de voorgestelde examenstukken voor tenor.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #6 on: 23 December 2009, 16:37:05 »
Met een tenor heb je in een harmonie (en ook in een dweilorkest) minder vaak melodie. Vaak heb je wel andere leuke partijen en tegenmelodieen. Dus het hoeft zeker niet saaier te zijn. Tenor heb je idd meer aan in een dweilorkest. Met een goeie koffer is een tenor op de fiets ook best mee te nemen, je hebt speciale die je gewoon als rugzak kan dragen. Je hoort ook vaak mensen die als ze wat meer ervaring hebben ook gewoon kunnen overstappen, dus als je nu kiest hoef je er niet voor de eerste 10 jaar aan vast te zitten ofzo :)

Ik heb zelf bewust voor tenor gekozen omdat ik van het mooie lage volle geluid hou.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 23 December 2009, 20:57:55 »
Quote from: "the martin"
Klezmer lijkt mij op een alt leuker (JR :?:)

Dat klopt wel, bij de Amsterdam Klezmer Band wordt ook op een alt gespeeld.

Één maar, de meeste Klezmermuziek is wel te krijgen voor Bes-instrument (klarinet), maar voor Es (altsax)  moet je zelf wat regelen.

(hoewel, ik heb ondertussen wel wat muziek in Es ;) )
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 23 December 2009, 21:37:03 »
Klezmer speel je natuurlijk op een SOP!!!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #9 on: 24 December 2009, 07:28:30 »
Quote from: "Pieter"
Natuurlijk is een tenor ook in klassieke setting aanwezig. Elk klassiek saxofoonkwartet heeft er een. En ook harmonieorkesten vereisen een klassieke speelwijze. Er is minder klassieke muziek voor tenor voor handen, dat klopt, maar dan zou je iegenlijk eens moeten kijken bij de voorgestelde examenstukken voor tenor.

Natuurlijk is er plaats voor een tenor in harmonie, fanfare, kwartet etc..
Klassieke solo stukken bedoel ik dan..

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 24 December 2009, 10:32:35 »
Voor klassieke solostukken kun je zoeken op de sites van bv James Houlik en Niels Bijl. en ja er zijn veel solostukken voor tenorsax geschreven, maar het is makkelijker wanneer je een beetje gericht zoekt. en er zijn heel veel stukken geschikt om op tenorsax te spelen. wanneer dat je interesse heeft raak je er vanzelf in thuis. Overigens is een tenorsax ook een heel mooie klassieke sax....nou ja, dat is eigenlijk elke sax wel.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #11 on: 24 December 2009, 11:53:58 »
Inderdaad kun je met elke sax klassiek spelen.
Ik doe een poging met sopraan en alt.

Er is op zich genoeg muziek. Okee, voor alt een stuk meer.
Maar voor sop en tenor kun je prima dingen vinden. Denk aan cellosuites van Bach die echt heel mooi zijn op tenor.
Of stukken van Singelee, zowel speelbaar op sop als tenor, met pianobegeleiding.

In orkesten kun je bij de meeste harmoniën en fanfares goed terecht op tenor.
Alten zitten bij veel orkesten vol, omdat ook veel leerlingen daarop beginnen. Dan maak je op tenor dus meer kans.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #12 on: 24 December 2009, 17:20:32 »
En stel dat je nu een alt koopt, en tzt bij een fanfare tenor wil gaan spelen: veel verenigingen hebben dan vast ook wel een instrument voor je. Overstappen vond ik erg meevallen, al speel ik inmiddels al 15 jaar sax.
Overstappen tussen sopraan en alt is voor mijn gevoel ook een grotere stap.
Wel blijft het (bij alt en tenor) altijd weer wennen aan het gewicht van de tenor. Een tuigje ipv een nekbandje scheelt dan. Maar voor de boerenkapel zweer ik bij mijn alt, al moet ik alle partijen overzetten. Dat red ik qua gewicht niet langerndan een half uurtje.
De partijen van alt en tenor vind ik bij de boerenkapel, harmonie en fanfare erg op elkaar lijken. Al neigt de tenor naar meer lange noten en heeft de alt relatief meer solo's. Hangt ook erg af in hoeverre men bestaande arrangementen zelf aanpast of niet. Ik ken boerenkapellen met lead-tenorsaxofonisten, en boerenkappellen zonder saxen........
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #13 on: 27 December 2009, 18:51:23 »
Dank je wel voor jullie antwoorden. Ik had deze vakantie wat saxofoons willen uitproberen maar dat zit er nu even niet in door ziekte.
Ik neig in ieder geval wel erg naar de alt, omdat ik het spelen er op nu wel heel erg fijn vind.

Ik laat het nog weten wanneer ik iets gekocht heb, of weet wat ik precies wil kopen.
(ook nog erg eng, lijkt me)

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #14 on: 31 December 2009, 09:03:58 »
Uit een van je andere berichten begrijp ik dat je les neemt. Ik wed dat je docent graag met je meedenkt en je helpt een geschikt instrument uit te zoeken.