Author Topic: vervangen yamaha 5c  (Read 7898 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline stakkertje

• Member
  • *
vervangen yamaha 5c
« on: 23 January 2010, 23:37:36 »
Hallo allemaal,
Na een jaartje weinig gespeeld te hebben ben ik weer wat actiever saxofoon aan het spelen. Ik speel met een mondstuk van yamaha, een 5c, omdat die met de saxofoon meegeleverd werd. Ik vind de klank echter verschrikkelijk, vooral de hogere tonen. Het geluid klinkt zo nasaal achtig.
Ik speelde eerst met een ander mondstuk van een onbekend merk, alto sax geloof ik, maar die heb ik verkocht met mijn eerste sax, in de veronderstelling toen dat ik met de yamaha beter af was. :(
Qua rietje gebruik ik van doren 1,5.
Maar wat nu dus te doen om ook de hogere tonen voller te laten klinken? Denk zelf aan een selmer of meyer mondstuk omdat die volgens mij wel goed bekend staan. Wat vinden jullie?
Groetjes,Stakkertje

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: vervangen yamaha 5c
« Reply #1 on: 24 January 2010, 00:25:53 »
Ik zou het zelf eerst in een ander merk (en iets dikkere) rieten proberen.
5C is geen slecht mondstuk, maar 1,5 is wel een erg dun riet.

Een dikker riet geeft (vaak) een voller geluid.

Een ander merk kan beter bij jouw "klankkast"(keel/mond/holtes enz. passen).

ga eens langs een goed zaak of bestel wat op internet en probeer het uit.

Als je les hebt van een docent kan je ook hem/haar om advies vragen
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #2 on: 24 January 2010, 12:16:42 »
Quote from: "JR"
Ik zou het zelf eerst in een ander merk (en iets dikkere) rieten proberen.
5C is geen slecht mondstuk, maar 1,5 is wel een erg dun riet.

Een dikker riet geeft (vaak) een voller geluid.

Een ander merk kan beter bij jouw "klankkast"(keel/mond/holtes enz. passen).

ga eens langs een goed zaak of bestel wat op internet en probeer het uit.

Als je les hebt van een docent kan je ook hem/haar om advies vragen

Helemaal mee eens.

Offline stakkertje

• Member
  • *
« Reply #3 on: 24 January 2010, 16:54:19 »
Ik heb inderdaad in de saxofoonwinkel gehoord dat de hoge tonen eigenlijk pas mooi klinken bij een dikker riet, maar vanaf welke dikte moet je dan denken, weet ik een beetje waar ik naar toe moet werken. Ik heb ook rietjes van rico ( 2 en 2,5) en gonzalez (2,5 ) maar geeft snel zo'n kramp, hihi. Maar ja, saxofoon leren spelen gaat nu eenmaal niet vanzelf.......

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #4 on: 24 January 2010, 20:38:27 »
Het rico 2 1/2 riet kan je er zonder zorgen opbinden. Mocht je last van kramp krijgen....probeer het dan eens als volgt op te splitsen, 10 minuten spelen, 5 rust en dat herhaal je dan 3 keer. Uiteindelijk zal je merken dat het een stuk beter gaat.

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #5 on: 25 January 2010, 00:11:19 »
Gooi dat Yamaha mondstuk maar gewoon in de prullenbak, of doe het cadeau aan een saxofonist die je niet mag. :-D Koop lekker een Selmer of Meyer, niet al te groot. Schroef er een wat dikke riet op, een 2 bijvoorbeeld, en bouw langzaam op. Dan zal je klank op élk gebied vooruit gaan.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Mr.C4

• Member
  • *
« Reply #6 on: 25 January 2010, 14:51:30 »
Hogere tonen klinken beter met een dikker rietje. Koop een paar losse rietjes uit dezelfde serie (merk en type) met een sterkte van 2 en 2,5 en misschien zelf eentje van 3 om zo het verschil uitteproberen. Je merkt vanzelf wel of het rietje te zwaar is. Je moet vaker ademhalen en de lagere tonen komen er moeilijk uit.
Ik zou niet weten waarom herman zijn selmer soloist c** wil ruilen met een yamaha 5c, dat zou geen slechte ruil voor je zijn. Wel eerst uitproberen natuurlijk en het liefst ook met een paar verschillende rietjes.
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Offline stakkertje

• Member
  • *
« Reply #7 on: 30 January 2010, 17:02:10 »
Ik denk dat ik ga voor een meyer. Heb de indruk dat die wat meer open van klank is dan een selmer.Ik hou zelf van een warme volle klank, nou begrijp ik dat de kamer vh mondstuk hier invloed op heeft dus ik denk ik aan een kamer large. Ik heb alleen het idee dat die minder populair is, weten jullie waarom?
Wat betreft de tipopening zou het dan een 5 of 6 worden, wat zijn de voordelen cq nadelen tov elkaar? Is het mischien een kwestie van wat ik aankan met blazen ivm mijn embouchure?
Ik ben afgelopen week langs een saxofoonwinkel geweest om uit te probereb en advies te vragen maar kreeg meteen de reactie dat niet het mondstuk maar mijn embouchure de klank van het geluid zou bepalen, dus dat een ander mondstuk (nog) niet zoveel zin heeft :( . Is dit inderdaad zo bepalend voor de klank? Zou jammer zijn want dan is het dus een kwestie van voorlopig door blijven oefenen luisterend naar een scherp, ielig geluid, arme huisgenoten en buren......en mezelf natuurlijk :wink:

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #8 on: 30 January 2010, 17:12:17 »
Als je een warmere/wollige klank wilt, kan je idd het beste een meyer kopen. Schroef er dan zo i zo een riet met sterkte 2 op of anders zoals de onderstaande antwoorden. Als je trouwens in een fanfare of bigband speelt, kan je beter geen meyer kopen. (eigen ervaring)

post scriptum; De hoop om in 1 keer het voor jou gewenste mondstuk of rietje te kunnen kopen kan je vergeten.
Als je jezelf in de wereld van de mondstukken en rieten wilt storten zal je veel geld moeten uitgeven. De zoektoch naar het voor jou ultime sound kent vele lange wegen...waarvan akte.

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #9 on: 30 January 2010, 20:12:04 »
In wezen heeft die winkel wel gelijk eigenlijk, men zegt dan ook niet voor niets dat de klank voor 80% door de speler wordt bepaald en slechts 20% door het materiaal. Je speelt nu nog op een relatief licht mondstuk met daar op een erg licht riet, als je wat anders koopt zal dat nieuwe mondstuk al snel zwaarder spelen dan wat je nu hebt en zou je ter compensatie er zelfs een nog lichter riet op gaan zetten wat de klank niet ten goede komt. Leren omgaan met zwaardere rieten is dan zeker geen slecht idee om te doen voordat je een nieuw mondstuk gaat kopen waar je jaren mee vooruit kan.

Anderzijds, ik heb zelf ook jaren op een Yamaha mondstuk geblazen (4C en op de tenor weliswaar) en ben toen overgestapt op een Selmer S80 C* (en later naar Selmer Soloist D omdat ik door een gewone Selmer S80 niet genoeg lucht geperst krijg om vooral in het laag mooi te kunnen spelen, maar dat hangt ook erg van je sax af) wat inderdaad een hele vooruitgang qua klank was. Het is op lange termijn dan ook zeker geen slechte investering om een nu een goed mondstuk te kopen! Mocht je een mondstuk zoeken voor het spelen in een harmonie/fanfare (of iig de klassieke richting), zijn de Selmer mondstukken vaak wel waar je op uit komt (Selmer S80 C* in de meeste gevallen).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

harpje

• Guest
« Reply #10 on: 01 February 2010, 00:18:24 »
selmer 80 c is inderdaad het doorsnee mondstuk waarmee iedereen haast begint. Als je dat goed beheerst kun je kijken naar een grotere kamer of een metalen mondstuk. Ligt eraan wat voor soort muziek je wilt spelen. Rietje 2.5 is ook gemiddeld. Ikzelf speelde op 3.5 V16 met selmer soloist c*. Nu speel ik op 3 met otto link 6*

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #11 on: 01 February 2010, 12:00:27 »
Harpje je zegt dat je nu speelt op een otto link nr.6, wil dat zeggen dat je alleen daar op speelt
of speel je op meerdere mondstukken. Ik heb speel nu op een yas 32 met een selmer mondstuk 80 c
maar heb ook een metalen otto link nr 6. Dit metalen mondstuk schijnt icm de yas 32 heel goed te
spelen. Nu twijfel ik of ik met die otto link zal gaan spelen b.v. bij onze big band.
Ik speel thuis allerlei muziek(pop, klassiek), dat zal denk ik beter gaan met die Selmer 80c, kan je die
twee mondstukken door elkaar heen gebruiken, is dat handig??  

yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #12 on: 01 February 2010, 13:22:45 »
Ik kan alleen maar met mijn voorgangers meegaan wat Selmer of Meyer betreft.
Ik wil alleen de Vandoren Optimum mondstukken nog toevoegen aan het rijtje.
Vooral de 3L is ook een heel fijn mondstuk. Vergelijkbaar met C**, maar de klank is veel opener en warmer.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #13 on: 01 February 2010, 14:10:23 »
Quote from: "YVONNE ZWEDEN"
Harpje je zegt dat je nu speelt op een otto link nr.6, wil dat zeggen dat je alleen daar op speelt
of speel je op meerdere mondstukken. Ik heb speel nu op een yas 32 met een selmer mondstuk 80 c
maar heb ook een metalen otto link nr 6. Dit metalen mondstuk schijnt icm de yas 32 heel goed te
spelen. Nu twijfel ik of ik met die otto link zal gaan spelen b.v. bij onze big band.
Ik speel thuis allerlei muziek(pop, klassiek), dat zal denk ik beter gaan met die Selmer 80c, kan je die

yvonne
Ik gebruik op mijn tenor ook een Selmer (soloist D weliswaar, maar dat ligt vrij dicht bij een S80) en een Otto Link door elkaar. Het is bij een wisseling altijd even wennen voordat ik er weer lekker geluid uit krijg (duurt al snel een half uurtje) en de beide mondstukken vragen ook verschillende blaastechnieken. Een Selmer vraagt meer van het embouchure waar een Otto Link juist veel meer lucht vraagt en stevigere aanzet. Als je er dan bij je zelf niet steeds goed bewust van bent hoe je je blaastechniek aan moet passen, haal je ook niet het maximale uit het mondstuk.
Dus op je vraag is het handig; nee, eigenlijk niet, maar het kan wel.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #14 on: 01 February 2010, 14:42:42 »
Quote from: "YVONNE ZWEDEN"

yvonne

Sprong van 80C* naar een Link nr. 6 is niet echt minimaal... Zal niet makkelijk zijn!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...