vervangen yamaha 5c

Started by stakkertje, 23 January 2010, 23:37:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

the martin

Quote from: "Thijs Leuven"
Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Harpje je zegt dat je nu speelt op een otto link nr.6, wil dat zeggen dat je alleen daar op speelt
of speel je op meerdere mondstukken. Ik heb speel nu op een yas 32 met een selmer mondstuk 80 c
maar heb ook een metalen otto link nr 6. Dit metalen mondstuk schijnt icm de yas 32 heel goed te
spelen. Nu twijfel ik of ik met die otto link zal gaan spelen b.v. bij onze big band.
Ik speel thuis allerlei muziek(pop, klassiek), dat zal denk ik beter gaan met die Selmer 80c, kan je die
twee mondstukken door elkaar heen gebruiken, is dat handig??  

yvonne

Sprong van 80C* naar een Link nr. 6 is niet echt minimaal... Zal niet makkelijk zijn!

En daar sluit ik mij dan weer bij aan (en ik spreek uit ervaring  8) )

stakkertje

Hallo allemaal,
Ik ben vandaag opnieuw op pad geweest, deze keer naar van gorp in roosendaal om mondstukken uit te proberen. En jullie raden nooit wat het geworden is............ een otto link metaal met opening 5!!!!!!!
De ontvangst in de winkel was echt super vriendelijk, kreeg meteen een hele berg mondstukken mee in de cabine om uit te proberen. En dat is volgens mij ook de enige manier om er echt achter te komen wat geschikt voor je is.
De otto link was eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid, zou ik zelf nooit aan gedachthebben dat dat iets kon zijn, maar hij speelt echt super :P . Wat me opvalt is dat hij heel direct speelt en beheersbaar is . Hij pakt de noten gewoon meteen goed, en de tonen met octaafklep klinken echt veeeel beter en zuiverder.
Qua klank vind ik hem ook verassend warm, ik gebruik nu een rico 2,5 en dat gaat eigenlijk vrij makkelijk, dus al met al een super tevreden "stakkertje" :wink:  Bedankt voor al jullie reacties en adviezen!

harpje

Quote from: "Thijs Leuven"
Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Harpje je zegt dat je nu speelt op een otto link nr.6, wil dat zeggen dat je alleen daar op speelt
of speel je op meerdere mondstukken. Ik heb speel nu op een yas 32 met een selmer mondstuk 80 c
maar heb ook een metalen otto link nr 6. Dit metalen mondstuk schijnt icm de yas 32 heel goed te
spelen. Nu twijfel ik of ik met die otto link zal gaan spelen b.v. bij onze big band.
Ik speel thuis allerlei muziek(pop, klassiek), dat zal denk ik beter gaan met die Selmer 80c, kan je die
twee mondstukken door elkaar heen gebruiken, is dat handig??  

yvonne

Sprong van 80C* naar een Link nr. 6 is niet echt minimaal... Zal niet makkelijk zijn!

Eigenlijk had ik niet zo'n moeite met de sprong van 80c naar 6*. Nu als ik echt gas geef heb ik de neiging om de 6* dicht te blazen. Mijn 7 ligt al klaar. Helaas voor de lage noten heb ik daar nog geen lucht genoeg voor. Ik heb er al wel mee opgetreden en dat klonk goed. Totaal geen intonatieproblemen die ik met de 6* wel had. Het gaat nu al een stuk beter maar ik had dat nog nooit gehad, intonatie problemen. Ik heb echt een hele week flink moeten studeren op toon om daar vanaf te komen. Ik zit met smart te wachten dat ik naar mijn 7 kan. Ik speel niet meer op 80c* want die is echt te klein voor mij.

YVONNE ZWEDEN

Ja dat dichtblazen van die 80c herken ik, ik begrijp alleen niet zo goed hoe dat komt. Ik heb een enkele keer
op die otto link 6 geblazen en moet inderdaad meer lucht geven. Dat is voor mij niet zo makkelijk
want ik heb gauw last van hoofdpijn, helaas.
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

harpje

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Ja dat dichtblazen van die 80c herken ik, ik begrijp alleen niet zo goed hoe dat komt. Ik heb een enkele keer
op die otto link 6 geblazen en moet inderdaad meer lucht geven. Dat is voor mij niet zo makkelijk
want ik heb gauw last van hoofdpijn, helaas.
Dan is de kamer te klein of de tipopening te klein. Je zou de Selmer D kunnen proberen. Heeft een grotere kamer. Een 80c* staat gelijk aan een otto link 4* Je zou ook een otto link 5 of 5* kunnen proberen.

the martin

Of je neemt een zwaarder riet, of je moet een ontspannener embouchure gebruiken...

Smelly Jelly

Quote from: "SaxoMike"Als je trouwens in een fanfare of bigband speelt, kan je beter geen meyer kopen. (eigen ervaring)

Hier wil ik nog even op inhaken. Wat betreft fanfare weet ik het niet, maar in de bigbands waarin ik speelde was Meyer juist een veelgekozen mondstuk! "Mengt" erg goed... Maar ja, of een mondstuk wel of niet past is natuurlijk persoonlijk. Zo zie je maar dat de starter van dit topic (zoals veel mensen) erg te spreken is over Link, terwijl ik daarmee niet uit de voeten kan.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

the martin

Quote from: "SaxoMike"Als je een warmere/wollige klank wilt, kan je idd het beste een meyer kopen. Schroef er dan zo i zo een riet met sterkte 2 op of anders zoals de onderstaande antwoorden. Als je trouwens in een fanfare of bigband speelt, kan je beter geen meyer kopen. (eigen ervaring)
Sorry hoor... Maar op alt is een Meyer zo'n beetje DE standaard voor bigband.
En een goede Meyer kun je kleuren zoals je zelf wilt..
Je moet er alleen geen Rico Royal op zetten, daar wordt die inderdaad wollig van.
Lekker fel riet (V16 of zoiets) er op en gaan met die banaan.

Quote from: "SaxoMike"post scriptum; De hoop om in 1 keer het voor jou gewenste mondstuk of rietje te kunnen kopen kan je vergeten.
Als je jezelf in de wereld van de mondstukken en rieten wilt storten zal je veel geld moeten uitgeven. De zoektoch naar het voor jou ultime sound kent vele lange wegen...waarvan akte.

Daar heb je dan wel weer gelijk in  :-D
Maar daar heb ik alle vertrouwen in

YVONNE ZWEDEN

Ik ben van het weekend toch maar begonnen met de Link, eerst met riet 1 1/2, maar daar piepte die
nogal, daarna met 2 (waar ik eigenlijk altijd mee speel), en daarna ook nog met 2 1/2, zowaar gaat
dat ook wel goed (klinkt wat voller). Speel dan alleen niet te lang achter elkaar, want ik voel het wel.

Wat ik mij wel nog afvraag is dit, het ligatuur kan ik helemaal tot aan/over de hals doorschuiven, dat kan
ik met de selmer niet, dus nu weet ik niet zo goed waar ik het ligatuur moet vastzetten, ik bedoel
hoeveel moet je nog kunnen zien van het riet onderaan????

Yvonne :D

the martin

Dat is naar eigenlijk believen te doen..
Sommigen zetten hem zo hoog mogelijk (richting mond) anderen weer zo laag mogelijk (richting kurk)..
Dat laatste zou je riet meer vrijheid geven om maximaal te resoneren..

Ik zou hem gewoon ergens in het midden zetten..

Invisible

Doorgaans steekt er nog iets van 4 mm aan de onderkant uit. Wat ik meestal aanhoudt is dat de binder precies in het midden zit van het deel van het riet wat niet weg gevijld is. Overigens is de standaard binder bij een Link niet je van het (zo wil bij mij het riet nog al snel verschuiven als je hem niet al te vast draait terwijl je hem voor de speeleigenschappen liever niet te vast wilt draaien), dus daar zou je misschien nog eens een andere voor kunnen proberen wat je klank ook nog aardig kan beïnvloeden.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

stakkertje

Na een paar dagen gespeeld te hebben op mijn nieuwe link ben ik nog steeds zeer tevreden over het geluid!!! Vooral de hoge tonen klinken echt veel beter.
Gingen de lage ( D en lager) ook maar zo goed....... :( . Probleem wat ik heb is dat er geen toon uit komt, dus alleen luchtsuizen of de noot komt er juist een octaaf hoger uit, getver. Ik denk dat het te maken heeft met mijn ademsteun die tekort schiet, mischien eens gaan proberen met een lichter riet wat makkelijker in trilling gezet wordt.......

Invisible

Als het geluid er een octaaf hoger uit komt, knijp je waarschijnlijk te veel met je mond. Juist bij de lage tonen (maar eigenlijk bij alle tonen) moet je je lippen heel erg ontspannen hebben zodat het riet zo min mogelijk beperkt wordt in het trillen. Daarnaast is het een kwestie van genoeg lucht er onder (en dus ademsteun) en een goede aanzet. Zowiezo vraagt een link in mijn ervaring veel meer van een goede aanzet dan bijvoorbeeld een Selmer S80.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

JR

Quote from: "stakkertje". Probleem wat ik heb is dat er geen toon uit komt, dus alleen luchtsuizen of de noot komt er juist een octaaf hoger uit, getver. Ik denk dat het te maken heeft met mijn ademsteun die tekort schiet, mischien eens gaan proberen met een lichter riet wat makkelijker in trilling gezet wordt.......

Je weet echt zeker dat je sax goed sluit  :?:

Ademsteun,daar zijn wel oefeningen over te vinden.

Een simpele:
-inademen naar je buik(schouders laag houden, buik bol maken met inademen handen op je buik om een beetje tegendruk te geven, zodat je voelt wat je doet)
                  Dit voel je 't beste als je ligt op een niet zo zachte ondergrond. Als je goed diep kan inademen naar je buik kan je:
-Inademen, de lucht met korte stootjes uitblazen op een "F" klank, je handen kunnen helpen door mee te duwen met de stootjes.
-inademen en daarna zo lang mogelijk uitademen //met%20dezelfde%20luchtstroom (tussendoor wel even rustig ademhalen)

Als je je beter bewust wordt hoe je met je middenrif je ademsteun kan geven wordt 't makkelijker en natuurlijker.

Aanblazen van (lage) tonen:
Je onderlip iets meer ontspannen (voor je gevoel "verbaasd" doen, "lip naar voren schuiven)  kan helpen.

Omdat het moeilijk wordt vanaf de D begin je met een E:
Blaas een E aan en dan steeds zachter. probeer je lipspanning/kaakhouding zo te maken dat je heel zacht kan blazen.
Als dat goed gaat met een Es hetzelfde. Vervolgens een D en die ook steeds zachter. enz.

Succes met het vinden van je lage tonen  :-"
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

YVONNE ZWEDEN

Welke rietbinder raad je aan voor de Link, ik heb geen flauw idee. Is hier maar een winkel 70 km
vandaan, weet eerlijk gezegd niet of ik daar ook het een en ander uit mag proberen, dus tips over
een goed ligatuur of mondstuk zijn altijd welkom.